Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Încă două zile de foc, stres și nervi

Joi și vineri, ședințe publice pentru... suplinire

Încă două zile de foc, stres și nervi

Ieri și astăzi (joi și vineri, 3 și 4 septembrie 2009), s-au desfășurat, la sala festivă a Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea, alte două zile de ședințe publice pentru rezolvarea de supliniri în învățământul preuniversitar bihorean.

 Generalul adjunct al Inspectoratului Școlar, Nicolae Ungur, președintele comisiei de mobilitate, a gestionat situația, cu calm, răbdare și diplomație, în litera și spiritul legii, rezolvând și unele cazuri particulare puse pe tapet de diverși candidați, mergând până la contactarea telefonică a conducătorilor de unități pentru
lămurirea unor neclarități.
 Ieri, preț de câteva ore, am fost și noi martori la ședințele învățătorilor și educatoarelor, iar astăzi, la engleză.
Prin detașare, în urma restrângerilor de activitate (impuse de cele 581 de norme care trebuiau reduse la nivelul învățământului preuniversitar bihorean), s-au eliberat anumite posturi (Hotar, Aleșd, Nădar-Spinuș, Sârbi-Burzuc, Fâșca...) și s-au ocupat altele, la Drăgești, Cociuba Mare, Sohodol și Finiș (ca să dăm doar patru cazuri fericite, în care fiecare dintre candidați a reușit să ajungă la el în sat). Au fost și dintre aceia care au solicitat posturi, la derută, după ureche, fără să știe unde vor ajunge (fără să cunoască unde vine pe hartă localitatea respectivă). S-a întâmplat să asistăm și la situații și gesturi rare, aproape singulare, în care un candidat cu medie mai mare și cu toate drepturile asupra postului a renunțat în favoarea altuia care era din localitatea respectivă. Este cazul beiușeanului Fășie George Romulus care a renunțat în favoarea Floricăi Șandra. Aproape la toate disciplinele, numărul de posturi și de fracțiuni de catedră a fost de zeci de ori mai mic decât cel al candidaților. La educatoare, spre exemplu, oferta la zi a Inspectoratului Școlar a fost de doar șase posturi: la Birtin, Ortiteag, Cociuba Mare, Salonta, Păgaia și Chiribiș, dar, prin ocuparea acestora de către titularii detașați, au apărut și altele, precum: Holod-Lupoaia, Călătani, Aștileu (colonie), Beznea...
Astăzi, între orele 10.00 și 13.00, s-a vorbit în limbi, pentru că au fost programați „englezii”, „francezii”, „germanii”, „slovacii” și „maghiarii” (care știu românește, vorba generalului Ungur, și dumnealui tot român). Și în cazul limbilor, catedrele și fracțiunile au încăput pe două coli ministeriale. S-au oferit doar șapte catedre complete (de câte 18 ore), la Aleșd, Tinca (patru - două la ciclul primar și două la gimnaziu), Petreu și Marghita, precum și 27 de fracțiuni (la Sârbi, Salonta, Tinca, Tărcaia, Finiș, Oradea, Borș, Ștei, Sâmbăta, Biharia, Bratca, Marghita, Dobrești, Sălacea, Valea lui Mihai și Ineu. Mult mai multe însă decât la ședințele anterioare.
Unora, șansa le poate surâde pe ultima sută de metri, în 8 sau 9 septembrie (sau mai știi?), poate chiar și după aceea...
 Nu vă pierdeți speranța și încrederea în steaua voastră norocoasă!  (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Încă două zile de foc, stres și nervi.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:39:14 Ora standard a Europei de Est