Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Reforme majore în domeniile educației și cercetării...

26.06.2025, Ministerul Educaţiei şi Cercetării

Reforme majore în domeniile educației și cercetării...

Cabinetul ministrului Daniel David
FIȘA DE REFORME (în format sintetic), fișa de reforme propuse în domeniile educației și cercetării.
Reforme majore conform Programului de Guvernare 2025-2028*

*Notă: Pentru detalii vezi Programul de Guvernare. Reformele specifice vor fi ghidate de Raportul QX
I. PREUNIVERSITAR
  • Ținta reformelor - Trebuie să pregătească și să transfere prin educație cele opt competențe cheie, prin care absolvenții să devină buni specialiști, buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții. Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) și/sau să-și continue studiile la
nivel postliceal și/sau universitar. Educația va fi motorul mobilității sociale, al inovației și dezvoltării economice sustenabile, prin asigurarea unui sistem de învățământ centrat pe elev, echitabil și incluziv, sprijinit de profesori motivați și corespunzător formați. Rata abandonului școlar și cea a analfabetismului funcțional nu depășesc media europeană. Până în 2030 se urmărește atingerea țintei din legislație de 15% pentru educație din bugetul general pe cheltuieli
(pentru tot domeniul educației).
Reforma 1 - Curriculum și elementele asociate
Liceu
  • Planuri-cadru standard - iunie 2025 (diseminare)
  • Planuri-cadru pilotare sistemică - iunie 2025 (diseminare)
  • Programe/conținuturi curriculare - noiembrie 2025
  • Manuale - lansare licitație decembrie 2025
  • Formare continuă profesori - începe din ianuarie 2026
Învățământ primar și gimnazial
  • După încheierea reformei la nivel de liceu, aceasta se va extinde la învățământul primar și gimnazial - cu ținte de implementare în anul școlar 2027-2028
Educația timpurie
  • Analiza și restructurarea curriculară și a elementelor asociate - începând din septembrie
2025, cu ținte de implementare din septembrie 2026
  • Formare inițială și continuă a profesorilor
Învățământ dual
  • Generalizare accelerată la nivelul filierei tehnologice
Reforma 2 - Reforma evaluării
  • Elaborarea standardelor de evaluare/testare pentru învățământul primar și gimnazial - ianuarie 2026
  • Elaborarea standardelor de evaluare/testare pentru învățământul liceal - noiembrie 2025
  • Regândirea evaluărilor naționale - propunerea și dezbaterea unor noi modele în toamna anului 2025
  • Evaluarea performanțelor individuale (ale actorilor din ecosistemul de educație) și instituționale - propunerea și dezbaterea unor noi modele în toamna anului 2025
 
Reforma 3 - Reorganizarea arhitecturii sistemului școlar preuniversitar
  • Comasări/restructurări de unități școlare, cu scopul creșterii calității actului educațional și a eficientizării administrative - începând cu septembrie 2025
  • Reorganizarea sistemului școlar, cu atenție la mediul rural (inclusiv în logica comasărilor, campusurilor rurale, model hibrid în școala mentor-școala mentorată etc.), cu scopul creșterii calității actului educațional și a eficientizării administrative - cu finalizare în septembrie 2026
  • Dezvoltarea infrastructurii școlare, în parteneriat angajat strategic cu autoritățile locale - Parteneriatul strategic angajat din septembrie 2025; implementare continuă.
Reforma 4 - Statutul cadrelor didactice
  • Salariul mediu brut pe economie pentru profesorul debutant - legea salarizării unitare
  • Regândirea „titularizării" - propunerea și dezbaterea unor noi modele în toamna anului 2025 (pentru a întări statutul de titular și a facilita intrarea pe bază de merit în sistem)
  • Formarea inițială și continuă a profesorilor - propunerea și dezbaterea standardelor de formare în toamna anului 2025 (după analiza nevoilor și a bunelor practici europene)
Reforma 5 - Implementarea unui set de bune practici europene/internaționale în noua arhitectură școlară
  • Vezi pentru exemple Raportul QX - Continuu
II. ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR ȘI FORMAREA ADULȚILOR
  • Ținta reformelor - Sistemul național de învățământ superior trebuie să aibă ca scop formarea de resursă umană înalt calificată (calificările 5/6 - licență; 7- master; 8- doctorat), care să-și păstreze și să-și dezvolte competențele prin învățare pe tot parcursul vieții. Formarea de resursă umană trebuie să fie făcută în contextul generării și/sau utilizării celei mai avansate cunoașteri științifice. În timp ce calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piața muncii existentă - specifică, în domeniile cu accent vocațional, și generală (la nivelul unei culturi generale de specialitate), în celelalte domenii, calificările de nivel 7/8 ar trebui să accentueze specializările și, astfel, să dinamizeze și să dezvolte noi segmente ale pieței muncii.
Reforma 6 - Redefinirea arhitecturii universitare
  • Stabilirea și implementarea misiunii diferențiate a universităților - începând cu iunie 2025
o Inclusiv încurajarea programelor de educație duală
  • Concentrări academice între universități - continuu
Reforma 7 - Implementarea seturilor de bune practici europene/internaționale în noua arhitectură universitară
  • Vezi pentru exemple Raportul QX (ex. etică, angajare/promovare, evaluare,
trasabilitatea angajării absolvenților) - Continuu
Reforma 8 - Autoritatea Națională pentru Calificări
  • Implementarea bunelor practici europene/internaționale în formarea adulților, în cadrul reformei europene „Union of Skills"
o Standarde ocupaționale moderne, pentru ocupații relevante pentru piața muncii
o Formări flexibile și de calitate
o Mecanisme noi: microcertificări, ISCED, codul QR etc.
o ANC va corela și va stabili corespondența dintre nivelurile de calificare și
ocupațiile din COR, pe baza unei metodologii
o ANC va elabora, valida și gestiona standardele de calificare care vor sta la baza standardelor ocupaționale și a standardelor de pregătire profesională
o Relații funcționale și eficiente cu alte autorități naționale și locale
III. CERCETARE-DEZVOLTARE-INOVARE
  • Ținta reformelor - Sistemul național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) trebuie să genereze cunoaștere științifică, prin care să rezolvăm probleme teoretice (mai ales prin cercetare fundamentală) și/sau practice (mai ales prin cercetare aplicativă - cercetare-dezvoltare). Când această cunoaștere se transferă în societate și devine relevantă socioeconomic, vorbim de inovare. Includem aici atât inovarea tehnologică, cât și inovarea socioculturală. Inovarea tehnologică contribuie decisiv la creșterea nivelului de trai. Inovarea socioculturală ne oferă înțelegeri (sensuri și semnificații) ale lumii, care contribuie decisiv la creșterea calității vieții și devin antidot la pseudocunoașterea care generează manipulare și conspirații. Până în 2030 se urmărește atingerea țintei din legislație de 1% pentru sistemul național de CDI din PIB.
Reforma 9 - Redefinirea arhitecturii sistemului național de CDI
  • Evaluarea unităților de cercetare-dezvoltare-inovare - decembrie 2025 pentru institute și septembrie 2026 pentru universități și alți actori ai sistemului național de CDI.
  • Concentrări academice între institute și între institute și universități - continuu
Reforma 10 - Implementarea unui set de bune practici europene/internaționale în noua arhitectură a sistemului național de CDI
  • Vezi pentru exemple Raportul QX (ex. etică, angajare/promovare, evaluare) - Continuu
IV. MĂSURI TRANSVERSALE SPECIFICE (Preluate din Programul de Guvernare)
  • Se prioritizează prevenirea abandonului educațional prin programe ca PNRAS, PNRAU, „Școală după școală" și mese sănătoase în școli.
o Dezvoltarea și susținerea programului „Școală după școală", prin asigurarea
unui cadru legal clar, care să stimuleze și să încurajeze primăriile și agenții
economici să investească în activități educative complementare, inclusiv
pilotarea și generalizarea programului Școală de la 8 la 17. Celelalte programe
se află deja în derulare și se vor susține în baza unei analize cost-beneficiu.
  • Asigurarea drepturilor educaționale ale minorităților naționale prin adaptarea programelor școlare, manuale și platforme de e-learning în limbile minorităților, formarea profesorilor și aplicarea integrală a prevederilor legale.
  • Educația destinată românilor din diaspora și comunităților istorice este consolidată prin burse, cursuri LCCR și simplificarea procesului de recunoaștere a diplomelor.
  • Susținerea programului național de învățare a limbii și literaturii române, cu suportul universităților.
  • Buna derulare a proiectelor actuale ale ministerului (ex. dedicate consilierii și orientării, analizei de curriculum, alfabetizării funcționale, filierei tehnologice, ARACIP, leadershipului și formării de manageri, siguranței în școli etc.). Următoarele programe vor fi implementate după stabilizarea economico-financiară: programul național pentru cantine școlare și programul de învățare remedială.
  • Digitalizare/Debirocratizare
o Digitalizarea sistemică, inclusiv prin catalogul electronic și formulare unice de
raportare, reducând astfel birocrația și volumul de muncă al cadrelor didactice
și cercetătorilor. Se va urmări interoperabilitatea bazelor de date privind
gestionarea absolvenților și inserția pe piața muncii. Printre alte priorități, se mai includ digitalizarea completă a fluxurilor administrative, precum și integrarea tehnologiei în procesul educațional prin platforme digitale și conținut interactiv.
§ Implementarea Sistemului de Management Integrat al Școlarității/SMIS
(incluzând modul de evaluare și catalog electronic) - depunere POCIDIF
(toamna anului 2025).
REFERINȚE
  • Programul de Guvernare 2025-2028 - https://www.gov.ro/fisiere/pagini_fisiere/25-06- 24-11-11-52PROGRAM_DE_GUVERNARE.pdf
  • Raportul QX - https://www.edu.ro/sites/default/files/Daniel_David_Raport_QX.pdf
  • Comunicatul Ministrului Educației și Cercetării la preluarea mandatului, iunie 2025 - https://www.edu.ro/press_rel_71_2025

Trimite email
sâmbătă, 1 noiembrie 2025, 16:31:38 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Duminică, 23 noiembrie,
AZTECA - Lansare ,,ÎNGER & D3MON" la Quantic, București.
Deci: duminică, 23 noiembrie 2025, de la ora 19.00 - Înger și demon...