Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Un proiect trecut cu brio!

Licența viitorilor arhitecți de la Universitatea din Oradea,

Un proiect trecut cu brio!

Absolvenții Departamentului de Arhitectură al Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură și-au susținut, la finele săptămânii trecute, proiectele de licență. Examenul tinerilor arhitecți s-a desfășurat în fața unei comisii formată din nume de referință ale instituțiilor academice de profil din țara noastră.

Comisia a fost compusă din: prof. univ. dr. arh. Georgică Mitrache - Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București, prof. univ. dr. arh. Șerban Țigănaș, decan, Facultatea de Arhitectură - Universitatea Tehnică - Cluj Napoca, conf. univ. dr. arh. Cristian Blidaru, decan, Facultatea de Arhitectură, Universitatea Politehnică Timișoara, vicepreședinte al Ordinului Arhitecților din România, lect. univ. dr. Vladimir Vinea, decan, Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București, conf. univ. dr. arh. Răzvan Nica, prodecan, Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino" - Iași, conf. univ. dr. arh. Cristian Pușcaș, directorul Departamentului de Arhitectură al Facultății de Construcții Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea, președintele comisiei, conf. univ. dr. arh. Istvan Szabolcs Guttmann - Departamentul de Arhitectură al Facultății de Construcții Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea, lect. univ. dr. arh. Alexandru Călin, prorector, Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București, conf. univ. dr. arh. Constantin Bungău - Departamentul de Arhitectură al Facultății de Construcții Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea, ș. l. dr. arh. Cristina Miruna Boca - Departamentul de Arhitectură al Facultății de Construcții Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea.
Toți studenții orădeni de la Arhitectură au trecut, cu brio, examenul de diplomă.
„Diplomele viitorilor arhitecți, absolvenți ai Universității din Oradea, reprezintă cel mai înalt punct al parcursului academic și creativ al studenților noștri, marcând tranziția lor spre profesia de arhitect. Devenind un obicei, și în anul acesta lucrările de diplomă au fost evaluate de o comisie națională formată din specialiști recunoscuți în domeniu, care au adus un plus de rigoare, obiectivitate și vizibilitate, la nivel național, examenului. Proiectele prezentate au evidențiat preocupări actuale în arhitectură: sustenabilitate, regenerare urbană, inovație tehnologică, demonstrând pregătirea solidă și viziunea contemporană a noii generații de arhitecți orădeni", afirmă prof. univ. dr. habil. Marcela Prada, decanul Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea.
La rândul său, decanul Facultății de Arhitectură a UTCN, prof. univ. dr. Șerban Țigănaș a remarcat: „organizarea excelentă, ireproșabilă, sub toate aspectele: programare, rezervări, documente, program de lucru, confort și ospitalitate deosebită prin echipa gazdelor. Aliniere foarte bună a opiniilor membrilor comisiei, convergență foarte mare, extrem de puține cazuri de diferențe care trebuie negociate și reglaje rapide în cazurile de excepție, la notare. Un plus de calitate a proiectelor, în creștere evidentă față de anii anteriori, sub mai multe aspecte: teme și abordări, structurarea prezentărilor, încadrarea în timp a prezentărilor, accente pe conceptul proiectelor, amploarea reprezentării prin planșe, existența unor intervenții pe clădiri existente sau în conexiune cu acestea". Universitarul clujean consideră că „analiza contextelor proiectelor propuse și punerea acestora în context este încă insuficient de aprofundată.  Oportunitatea și justificarea unor investiții nu este întotdeauna evidentă și suficient argumentată ca program sau ca loc. Ambiția de a realiza forme arhitecturale armonioase, a manifesta creativitate artistică, compoziție, nu este încă suficient de evidentă la unele proiecte. Prof. univ. dr. Șerban Țigănaș le-a recomandat colegilor săi de la Arhitectura orădeană ca examenul de „prediplomă" să fie un filtru mai puternic, în special în problemele de fundamentare a proiectelor.
„Aspectele care cred că ar trebui avute în vedere, pe viitor, țin de o corelare între alegerea corectă a amplasamentului de studiu pentru proiectul de diplomă și rezolvarea unui funcțiuni care să fie în corelare cu acest tip de amplasament. Cred că amplasamentele ar trebui să fie, mai degrabă, urbane și de preferință într-o zonă care să pună probleme mai complexe, legate de țesutul urban, situația urbană, pentru că acestea, de fapt, demonstrează o consistență a unui parcurs de proiect de diplomă care poate să identifice o problemă la nivel urban și să o rezolve, apoi, printr-o inserție de obiect de arhitectură care să aibă legătură cu zona respectivă și care poate să rezolve și o problemă reală a zonei. Asta dă un grad de complexitate mai mare unui studiu de proiect de diplomă", consideră lect. univ. dr. arh. Alexandru Călin, prorector al Universității de Arhitectură „Ion Mincu" - București.
Prof. univ. dr. arh. Georgică Mitrache - Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București, vorbește despre evoluția pozitivă a școlii de arhitectură din Oradea. „Am observat o îmbunătățire evidentă, un progres real. Am ezitat între a spune un progres foarte bun și unul extraordinar, poate ar fi prea mult... Dar este un progres evident, real. Discutând despre lucrările de diplomă, în ansamblul lor, au crescut în abordare, calitate și conținut. Dar ceea ce a crescut evident, progresul este în special, în evoluția proiectului de diplomă ca proiect complex. Lucrările au crescut în complexitate, în direcții și mod de abordare, în, aș zice, chiar și în raport cu atitudinea critică, în raport cu problematica".
„Din start, aș zice că mi se par proiecte destul de mature. Și, pornind de aici, o dată, din perspectiva viziunii arhitecturale, la nivel de compoziție, organizare spațială, dar și perspectivă, se remarcă prin detaliere, sistemul structural utilizat, o înțelegere a ceea ce e, de fapt, o clădire și ceea ce presupune ea, atât din perspectiva utilitarului direct, dar poate și a conexiunilor urbane. Se vede clar intenția acestor proiecte de diplomă de a rezolva anumite nevoi, cerințe, ale unor comunități, ceea ce mi se pare esențial. Și iarăși, aș aprecia și diversitatea acestor proiecte, ca teme de abordare. Și din punctul ăsta de vedere, eu zic că se racordează perfect cu ceea ce vedem la toate celelalte facultăți de arhitectură din țară", a declarat conf. univ. dr. arh. Răzvan Nica, prodecan, Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino" - Iași.
„Am fost și anul trecut aici, la diplome, la Oradea. Chiar și față de anul trecut cred că este un progres pe mai multe paliere și mă bucură foarte mult acest lucru. Cred că se simte că, pe palierul culturii profesionale și al integrării unei înțelegeri reale a referințelor, a arhitecturii contemporane, a modului în care trebuie să te raportezi la tot sistemul de referință pe care trebuie să-l construiască un arhitect, lucrurile au mers mult mai bine. Și aici cred că este o diferență majoră în bine și un progres clar la nivel de proiecte medii, nu numai al celor bune. Încă un lucru important, cred că există mult mai multă coerență grafică și de echilibru al prezentării, al planurilor. S-a păstrat o competență tehnică bună de detalii, dar, în același timp, lucrurile sunt mai echilibrate și ca prezentare, ca raport între diversele tipuri de piese, de proiecte. Discursul e mai bun, în medie, față de anul trecut, mai coerent, mai aproape de ceea ce înseamnă discursul unui arhitect, al unui intelectual, profesionist, care vorbește despre un profil de proiect. Și aici crede că a jucat un rol important încercarea de a stabili o disciplină a prezentărilor, ca timp, ca organizare, a întregului proces", spune și lect. univ. dr. Vladimir Vinea, decan, Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București. (E.C.)

Trimite email
luni, 3 noiembrie 2025, 10:04:35 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).