Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un proiect trecut cu brio!

Licența viitorilor arhitecți de la Universitatea din Oradea,

Un proiect trecut cu brio!

Absolvenții Departamentului de Arhitectură al Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură și-au susținut, la finele săptămânii trecute, proiectele de licență. Examenul tinerilor arhitecți s-a desfășurat în fața unei comisii formată din nume de referință ale instituțiilor academice de profil din țara noastră.

Comisia a fost compusă din: prof. univ. dr. arh. Georgică Mitrache - Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București, prof. univ. dr. arh. Șerban Țigănaș, decan, Facultatea de Arhitectură - Universitatea Tehnică - Cluj Napoca, conf. univ. dr. arh. Cristian Blidaru, decan, Facultatea de Arhitectură, Universitatea Politehnică Timișoara, vicepreședinte al Ordinului Arhitecților din România, lect. univ. dr. Vladimir Vinea, decan, Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București, conf. univ. dr. arh. Răzvan Nica, prodecan, Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino" - Iași, conf. univ. dr. arh. Cristian Pușcaș, directorul Departamentului de Arhitectură al Facultății de Construcții Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea, președintele comisiei, conf. univ. dr. arh. Istvan Szabolcs Guttmann - Departamentul de Arhitectură al Facultății de Construcții Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea, lect. univ. dr. arh. Alexandru Călin, prorector, Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București, conf. univ. dr. arh. Constantin Bungău - Departamentul de Arhitectură al Facultății de Construcții Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea, ș. l. dr. arh. Cristina Miruna Boca - Departamentul de Arhitectură al Facultății de Construcții Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea.
Toți studenții orădeni de la Arhitectură au trecut, cu brio, examenul de diplomă.
„Diplomele viitorilor arhitecți, absolvenți ai Universității din Oradea, reprezintă cel mai înalt punct al parcursului academic și creativ al studenților noștri, marcând tranziția lor spre profesia de arhitect. Devenind un obicei, și în anul acesta lucrările de diplomă au fost evaluate de o comisie națională formată din specialiști recunoscuți în domeniu, care au adus un plus de rigoare, obiectivitate și vizibilitate, la nivel național, examenului. Proiectele prezentate au evidențiat preocupări actuale în arhitectură: sustenabilitate, regenerare urbană, inovație tehnologică, demonstrând pregătirea solidă și viziunea contemporană a noii generații de arhitecți orădeni", afirmă prof. univ. dr. habil. Marcela Prada, decanul Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea.
La rândul său, decanul Facultății de Arhitectură a UTCN, prof. univ. dr. Șerban Țigănaș a remarcat: „organizarea excelentă, ireproșabilă, sub toate aspectele: programare, rezervări, documente, program de lucru, confort și ospitalitate deosebită prin echipa gazdelor. Aliniere foarte bună a opiniilor membrilor comisiei, convergență foarte mare, extrem de puține cazuri de diferențe care trebuie negociate și reglaje rapide în cazurile de excepție, la notare. Un plus de calitate a proiectelor, în creștere evidentă față de anii anteriori, sub mai multe aspecte: teme și abordări, structurarea prezentărilor, încadrarea în timp a prezentărilor, accente pe conceptul proiectelor, amploarea reprezentării prin planșe, existența unor intervenții pe clădiri existente sau în conexiune cu acestea". Universitarul clujean consideră că „analiza contextelor proiectelor propuse și punerea acestora în context este încă insuficient de aprofundată.  Oportunitatea și justificarea unor investiții nu este întotdeauna evidentă și suficient argumentată ca program sau ca loc. Ambiția de a realiza forme arhitecturale armonioase, a manifesta creativitate artistică, compoziție, nu este încă suficient de evidentă la unele proiecte. Prof. univ. dr. Șerban Țigănaș le-a recomandat colegilor săi de la Arhitectura orădeană ca examenul de „prediplomă" să fie un filtru mai puternic, în special în problemele de fundamentare a proiectelor.
„Aspectele care cred că ar trebui avute în vedere, pe viitor, țin de o corelare între alegerea corectă a amplasamentului de studiu pentru proiectul de diplomă și rezolvarea unui funcțiuni care să fie în corelare cu acest tip de amplasament. Cred că amplasamentele ar trebui să fie, mai degrabă, urbane și de preferință într-o zonă care să pună probleme mai complexe, legate de țesutul urban, situația urbană, pentru că acestea, de fapt, demonstrează o consistență a unui parcurs de proiect de diplomă care poate să identifice o problemă la nivel urban și să o rezolve, apoi, printr-o inserție de obiect de arhitectură care să aibă legătură cu zona respectivă și care poate să rezolve și o problemă reală a zonei. Asta dă un grad de complexitate mai mare unui studiu de proiect de diplomă", consideră lect. univ. dr. arh. Alexandru Călin, prorector al Universității de Arhitectură „Ion Mincu" - București.
Prof. univ. dr. arh. Georgică Mitrache - Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București, vorbește despre evoluția pozitivă a școlii de arhitectură din Oradea. „Am observat o îmbunătățire evidentă, un progres real. Am ezitat între a spune un progres foarte bun și unul extraordinar, poate ar fi prea mult... Dar este un progres evident, real. Discutând despre lucrările de diplomă, în ansamblul lor, au crescut în abordare, calitate și conținut. Dar ceea ce a crescut evident, progresul este în special, în evoluția proiectului de diplomă ca proiect complex. Lucrările au crescut în complexitate, în direcții și mod de abordare, în, aș zice, chiar și în raport cu atitudinea critică, în raport cu problematica".
„Din start, aș zice că mi se par proiecte destul de mature. Și, pornind de aici, o dată, din perspectiva viziunii arhitecturale, la nivel de compoziție, organizare spațială, dar și perspectivă, se remarcă prin detaliere, sistemul structural utilizat, o înțelegere a ceea ce e, de fapt, o clădire și ceea ce presupune ea, atât din perspectiva utilitarului direct, dar poate și a conexiunilor urbane. Se vede clar intenția acestor proiecte de diplomă de a rezolva anumite nevoi, cerințe, ale unor comunități, ceea ce mi se pare esențial. Și iarăși, aș aprecia și diversitatea acestor proiecte, ca teme de abordare. Și din punctul ăsta de vedere, eu zic că se racordează perfect cu ceea ce vedem la toate celelalte facultăți de arhitectură din țară", a declarat conf. univ. dr. arh. Răzvan Nica, prodecan, Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino" - Iași.
„Am fost și anul trecut aici, la diplome, la Oradea. Chiar și față de anul trecut cred că este un progres pe mai multe paliere și mă bucură foarte mult acest lucru. Cred că se simte că, pe palierul culturii profesionale și al integrării unei înțelegeri reale a referințelor, a arhitecturii contemporane, a modului în care trebuie să te raportezi la tot sistemul de referință pe care trebuie să-l construiască un arhitect, lucrurile au mers mult mai bine. Și aici cred că este o diferență majoră în bine și un progres clar la nivel de proiecte medii, nu numai al celor bune. Încă un lucru important, cred că există mult mai multă coerență grafică și de echilibru al prezentării, al planurilor. S-a păstrat o competență tehnică bună de detalii, dar, în același timp, lucrurile sunt mai echilibrate și ca prezentare, ca raport între diversele tipuri de piese, de proiecte. Discursul e mai bun, în medie, față de anul trecut, mai coerent, mai aproape de ceea ce înseamnă discursul unui arhitect, al unui intelectual, profesionist, care vorbește despre un profil de proiect. Și aici crede că a jucat un rol important încercarea de a stabili o disciplină a prezentărilor, ca timp, ca organizare, a întregului proces", spune și lect. univ. dr. Vladimir Vinea, decan, Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu" - București. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:33 Ora standard a Europei de Est