Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Un mesaj cald despre schimbare, emoție și muzica unei comunități vii

Inimă nouă, minunată - Rețeta meloterapeutică

Un mesaj cald despre schimbare, emoție și muzica unei comunități vii

Un ochi râde, celălalt plânge - așa am putea descrie, cu sinceritate, ce simțim în fața schimbărilor prin care trece școala. Reabilitarea termică a unor clădiri este, fără îndoială, un pas mare înainte. Cu toate astea, pentru cei care iubesc liceul nostru - elevi, absolvenți, profesori - poate careva colț retușat are pentru totdeauna amintire păstrată nu numai prin poze, ci și prin depozitare în sertarul minții. Fiecare hol, fiecare sală, fiecare bancă are o poveste. E o lume în miniatură, cu râsete de pauză, emoții la ore, aplauze de serbare sau fragmente de muzică audiate în cadrul proiectului „Ascultă 5 minute de muzică clasică".

În ultima vreme, de câteva zile am fost oprită și pe stradă de elevi și absolvenți care mi-au spus cu ochii ușor umeziți: „Ne e dor de școală, de orele de suflet din clase, deși ne credeți, în pauze eram ca în Bastilia cu geamurile acelea cu gratii..." Da, pentru unii poate sună banal, dar pentru noi, lăzăriștii, liceul e mai mult decât o clădire - e o stare de spirit.
Ca dascăli, știm că nu predăm doar materie. Trăim alături de elevi ani care contează. Învățăm unii de la alții. Ne modelăm reciproc. Și peste timp, când ne vom aminti de acești ani, vom zâmbi: nu doar pentru că am învățat, ci pentru că am simțit.
Înainte de pandemie, școala a început să se îmbrace, încet-încet, în haine noi: clase renovate, mobilier mai prietenos, dormitoare mai confortabile. Apoi, pandemia ne-a forțat să predăm în fața unor bănci goale. Să dăm din suflet, fără să vedem decât uneori pe un ecran, în miniatură, fețele celor cărora ne adresam. Și nu ne-a fost destul să simțim frigul doar în pereți, ci și din lipsa vibrației umane. După întoarcere, elevii au reaprins lumina din clase. Zgomotul lor, energia, au fost balsam. Și totuși, în sala profesorală era parcă cel mai frig. De aceea, această reabilitare e binevenită - chiar dacă aduce și praf și gălăgie. Avem nevoie de răbdare, de adaptare și mai ales, de... muzică.
Din cele mai vechi timpuri, oamenii s-au agățat de sunet ca de un colac de salvare. Muzica alină, vindecă, înalță. David, creatorul de Psalmi, cânta la harpă regelui Saul și alunga starea rea de spirit. Aici își are originea meloterapia. Elevii noștri se implică cu mare entuziasm în activități de „meloterapie" și își regăsesc echilibrul în sunetul unei viori, al unei voci curate sau al unui pian care vorbește fără cuvinte. În liceul nostru, biblioteca nu este doar un loc cu cărți. Este un mic sanctuar sonor, unde o persoană iubitoare de frumos susține elevii și colaborează cu prof. de muzică pentru ca arta să trăiască. Aici, în acest colț vibrant, elevii descoperă că pot străluci nu doar în note, ci și în note muzicale.
Și da, erau acele momente magice, la finalul unei zile lungi, când elevii veneau și spuneau: „Mai stăm puțin? Mai cântăm la pian?" Chiar și obosită, nu puteam să spun „nu". Pentru că am constatat, nu o dată - ca și ei - că dacă rămâneam la muzică, plecam mai ușori, mai buni, mai vii.
Pentru unii poate să pară mai puțin semnificativ statutul de profesor. Totuși, în ciuda faptului că nu construiește clădiri, în esență, clădește caractere. Nu pune geamuri termopane, dar deschide ferestre spre interiorul fiecăruia. Muzica e un limbaj fără granițe și dacă o asculți cu sufletul, te învață ce înseamnă echilibru, rafinament, armonie. Notele nu vin niciodată singure. Ele vin în combinații, exact ca emoțiile noastre. Și uimitor, că, puse laolaltă cu intenție și dăruire, pot deveni terapie. Muzica nu e despre „îmi place" sau „nu-mi place". E despre ce lasă în urmă. E despre cum te schimbă. E despre ce simți în tăcerea de după. Și da, muzica educă. Învață despre respect. Despre adevăr. Despre sensibilitate. Despre frumusețea care nu se vede, dar se simte.
Și chiar dacă un muzician nu repară fațade sau calorifere, poate repara o stare de spirit! Poate reconstrui curajul. Poate aduce zâmbetul înapoi.
În ton cu spiritul liceului nostru în contextul actual - dar cu deschidere spre toate unitățile școlare care se regăsesc în aceeași situație - am ales să scriu la începutul acestui an școlar un mesaj simbolic, versificat, adresat ca o pledoarie pentru regenerare interioară, pentru bunătate, implicare, voluntariat și empatie, toate transpuse în limbaj poetic, cu accente educative și terapeutice. De aceea, în loc de rețete reci, am ales să ofer - cum știu eu mai bine - o rețetă... muzicală. O invitație la regăsire, la transformare, la bunătate. Versurile poartă un strop din ceea ce îmi doresc să se întâmple cu fiecare dintre noi, indiferent în ce clasă suntem, ce materie predăm sau ce rol avem în povestea unei școli. Și următoarea rețetă simbolică mi-am închipuit-o sub forma unui dialog poetic imaginar între un elev în căutarea stării de bine și un „doctor de suflet". Vă invit să primiți cu deschidere și cu un strop de zâmbet mesajul, pentru că și inima pentru a fi o inimă nouă, minunată, mai are nevoie, din când în când, de un transplant metaforic:
                                                Inimă nouă, minunată!
- La început de an școlar
Doctore, știind c-aveți har
Vin azi la consultație
Ca să nu mai am durere.
Iată, zâmbetul mi s-a dus
Deși anecdote am spus,
Mâinile care-au strâns clipe
N-au ajuns la victorie,
Pe pistă cu picioarele
Tot am ratat trofeele,
Și-am aruncat cu privirea
Dar n-am prins fericirea,
Ce are a mea inimă?
Dați-mi, vă rog, o rețetă!
 
-  Ceva foarte grav nu pare
Hai, răspunde la-ntrebare
Cum vezi, crezi ai chef de școală
Sau scutire medicală?
 
- Astăzi, mâine sau poimâine
  Vreau să mă simt deja bine!
  Uniforma mi-e cam strâmtă,
  Pentru telefon n-am husă,
  La taclale unde aș sta
  Dacă-i tot cu renovarea,
  De dorul școlii acum zac
  Sunt așa cum sunt, ce mă fac?
 
-   Timpul rapid se scurge
 Faci transplant inimii tale,
 Se poate fără bisturiu
 Asta cât încă nu-i târziu!
 Schimbăm inima de piatră
 Cu cea nouă cu căldură
 EXAMEN DE DIFERENȚĂ
 Problema-ți frumos rezolvă:
 Vei trece la BUNĂTATE
 De donezi cele purtate,
 Dă jos impulsuri pripite
 Ca să treci și la IUBIRE,
 Caută cu mâna s-ajuți
 Fii Prâslea cel Voinic din cărți,
 Pune-ți picioarele s-alergi
 Să fii printre cei voluntari
 Pe scări urcă și coboară
 S-ai respirație bună,
 Varsă paharul cu amar
 Și umple-l cu dulce nectar
 Fii gata să torni la colegi
 Un nou an bun când le urezi.
 Asta-i rețeta prescrisă
 S-ai conștiința-mpăcată!
 
- Cu examenul promovat
La liceu văd că am intrat
Și după operație
Inima tresaltă în mine
Vibrând tare d-empatie
Și compun o melodie:
„Vine școala, bine-mi pare
Lăzărist că ea mă are!
 
E-o minune când soare răsare
Și-ncepe o nouă zi
Dar mai mare minunea-i în inimă
Dacă nu va mai domni ură.
 
E-o minune că-i vară și iarnă
Fulgul de nea și rouă
Dar mai mare minunea-i în inimă
Dacă nu va mai fi deloc gheață.
 
E-o minune sănătoși ne facem
Prin boală dacă trecem
Dar mai mare minunea-i în inimă
Când primim un nou stil de viață.
 
E-o minune întreaga-mi făptură
De care vreau s-am grijă
Dar mai mare minunea-i în inimă
Când de alții mie îmi pasă.
 
Refren:
Minunat și ce frumos
E-un cânt melodios
Colorate flori privim
Și parfumul prețuim".
 
Așadar, pentru acest nou an școlar, vă invit - profesori, elevi, părinți, vizitatori - să ne acordăm... la unison. Să experimentăm forța muzicii, efectul ei benefic, pentru că, dincolo de proiecte și renovări, inima unei școli bate în oamenii ei. Să pășim cu „inimă nouă, minunată" spre tot ce va urma. Să îmbrățișăm schimbarea, dar să păstrăm sufletul viu al liceului, admițând că liceul nu se renovează doar în ziduri, ci și în vibrația sufletelor.                                 
Prof. Bondar Zita

Trimite email
vineri, 5 septembrie 2025, 06:09:32 Ora de vară a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Ucrainenii de la DAKHABRAKHA vor cânta, în premieră, la Quantic Club din București, miercuri, 24 septembrie 2025, de la ora 21.00.