Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La clasele III - IV, concursul „Micul matematician”

Elevii din a VII-a au susținut teza la română

La clasele III - IV, concursul „Micul matematician”

Joi, 17 mai 2007, la ora 12.00, elevii din clasele a VII-a au susținut teza cu subiect unic pe țară la limba și literatura română, așa după cum fusese planificată de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului.
Dimineață, însă, un alt mare batalion de elevi, de această dată din clasele primare, s-a avântat în luptă. Cele mai luminate minți din clasele a III și a IV-a au participat la prima ediție a concursului național „Micul matematician”, lansată, ieri, pentru toți cei care și-au procurat Culegerea de teste „Micul matematician”.

În urmă cu vreo două luni, elevii claselor III-IV din întreaga țară și-au putut achiziționa, prin inspectoratele școlare, Culegerea de teste, intitulată „Micul matematician”, unde era prezentat regulamentul concursului cu același titlu, a cărui probă de evaluare urma să se desfășoare pe 17 mai. Concursul fusese astfel programat încă de la tipărirea culegerii respective, în organizarea Editurilor Nomina și Paradigme, și a Fundației Inteligen T, în parteneriat cu Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului. Taxa pentru concurs, anunțată tot în regulament, este de 10 lei, în care intră și valoarea respectivei culegeri. Elevii s-au pus pe rezolvat teste, iar ieri, au fost chemați, dis-de-dimineață (de la ora 7.45), să arate ce știu. Cu foile securizate în față (ștampilate și sigilate), ca la orice concurs național serios, la ora 9.00 („trecute fix”) au intrat în luptă (timp de 50 de minute), după un carambol cu mult stres și alergătură, cu emoții de tot felul, dat fiind faptul că sute de elevi au fost nevoiți să susțină proba într-un sigur centru de evaluare. La Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea s-au prezentat peste șase sute de mici matematicieni, din municipiul și sectorul Oradea, însoțiți de dascălii lor. Elevii din Marghita și sectorul Marghita (76), Aleșd (49), Beiuș (38) și Bratca (98) au fost planificați la școlile gimnaziale din centrele de sector, iar cei 33 din sectorul Salonta, la Liceul Teoretic din localitate, după cum aveam să aflăm de la inst.Violeta Taichiș, inspector școlar de specialitate.
„Toți elevii care au primit note cuprinse între 90 și 100 de puncte, vor fi nominalizați în volumul editat de către Editura Nomina și vor primi diploma de merit a concursului „Micul matematician”, se mai stipulează în regulament, iar școala care a obținut cel mai mare punctaj (calculat prin însumarea tuturor notelor cuprinse între 8 și 10, raportat la numărul de participanți) va primi un premiu de 1.000 de lei. De asemenea, cei mai buni matematicieni vor primi premii în valoare totală de 1.500 de euro”.
 Nu se spune însă câți vor împărți (frățește) mia de euro.
Cu subiectele pe masă! 
Pentru cei care, din diverse motive, nu s-au aflat ieri printre micii matematicieni, le oferim posibilitatea să–și încerce puterile în rezolvarea ultimelor două din cele patru subiecte înscrise pe foia de concurs.
1. La clasa a III-a:
* Află suma a trei cantități știind că prima cantitate este cu 101 kg mai mare decât a doua și cu 14 kg mai mică decât a treia, iar a doua este egală cu diferența dintre 597 kg și 376 kg.
* Irina are în 2 cutii mari de carton câte 3 mijlocii, iar în fiecare dintre acestea câte 7 cutii mici.
Câte cutii are Irina?
2. La clasa a IV-a:
* Bunicul are în livadă 5 rânduri cu câte 19 nuci, 8 rânduri cu câte 17 caiși, iar pruni cât dublul nucilor și caișilor la un loc.
Câți pomi are bunicul în livadă?
* O gladiolă și o garoafă costă 23 de lei. Dacă micșorăm prețul garoafei cu 2 lei și mărim cu 4 lei prețul gladiolei, atunci aceasta ar fi de 4 ori mai scumpă decât garoafa.
Cât costă fiecare?
(Ovi Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (La clasele III - IV, concursul „Micul matematician”).

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:56:44 Ora standard a Europei de Est