Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prima zi de școală și inaugurarea grădiniței

Marți, 15 septembrie, la Lic. „Don Orione” din Oradea

Prima zi de școală și inaugurarea grădiniței

Marți (15 septembrie 2009), la Liceul „Don Orione” din Oradea, au avut loc două evenimente: festivitatea prilejuită de începerea cursurilor în noul an școlar și inaugurarea grădiniței, în parteneriat cu Episcopia Greco-Catolică.

Festivitatea a fost deschisă de managerul școlii, dl Miheller Martin Peter, care, dintru început, a dorit să sublinieze importanța momentului.
„Pentru noi, acest moment este și un moment special, festiv, pentru că sărbătorim 18 ani de la înființarea Centrului „Don Orione” în Oradea. Acest fapt va fi marcat pe parcursul anului prin diverse festivități și programe la care veți fi invitați.”
Managerul a prezentat apoi distinșii invitați și oaspeți și întreg prezidiul, începând cu viceprimarul municipiului Oradea, dl Gheorghe Carp, părintele Pierangelo Ondei din Italia, superior al călugărilor, părintele Florian Gui, reprezentantul Episcopiei Greco-Catolice, vicarul general al preasfinției sale Virgil Bercea, directorul școlii, dna prof. Camelia Ene, și nu în ultimul rând, părintele Mihai Fechetă, președintele Societății de binefacere „Don Orione”.
„Condiția necesară pentru ieșirea din criză este reînnoirea morală și sufletească”
După săvârșirea Te-Deum-ului, de către părintele Florian Gui, managerul, Miheller Martin Peter, a intrat în miezul problemei: „Începem acest nou an școlar în condiții speciale, datorită crizei prin care trece societatea românească. Această criză nu atinge doar economia, ci este mult mai complexă, o criză generală a valorilor, o criză care cuprinde și școala românească. Problema ieșirii din această criză nu este doar a politicienilor. Și noi  toți, profesori și elevi, trebuie să colaborăm, să lucrăm pentru a ieși din criză. Condiția necesară pentru ieșirea din criză este reînnoirea morală și sufletească. Este necesar ca în primul rând noi să acceptăm acest proces de reînnoire, școala să ia o direcție nouă și persoanele pe care le formează să ajungă oameni deosebiți, care se ghidează în viață după un sistem de valori foarte ferm și corect...”
Vorbind despre direcția nouă pe care o va lua Liceul „Don Orione” din Oradea, managerul a ținut să puncteze prioritățile: „Vom insista și de acum încolo pe disciplină și pe calitatea procesului instructiv-educativ. Dar veți observa și multe schimbări. Una dintre acestea este un program de after school, pe care dorim să-l implementăm, prin care vi se vor oferi programe suplimentare, atât pentru aprofundarea materiei parcurse, cât și pentru a petrece un timp în mod plăcut, cu diverse activități educative, sportive sau distractive. De asemenea, vom insista pentru multe activități extrașcolare, pentru revitalizarea Consiliului elevilor, pentru o relație mult mai apropiată între profesori și elevi. Dorim să reînnoim și relația școală-părinți, ca părinții să se poată implica la modul real în viața școlii, în deciziile  care se iau...”
Grădinița este rodul colaborării cu Liceul Greco-Catolic (cu directorul acestuia, dl prof. Andrei Cristea), după cum a ținut să precizeze managerul Liceului „Don Orione”.
„Să facem binele mereu, binele tuturor, răul nimănui, niciodată”
Viceprimarul a lăudat liceul, considerându-l drept „cel mai bine pus la punct liceu din Oradea”, și a promis sprijin din partea Consiliului local, începând de anul viitor.
Părinții Pierangelo și Mihai au apelat la scurte istorisiri pentru a ajunge la învățăminte (pilde) despre ce înseamnă învățătura și educația pe care le primim în școală, care trebuie să ne ridice, să ne înalțe (să ne dea aripi), să ne înnobileze, să ne facă mai buni, să ne determine să ajungem „să facem binele mereu, binele tuturor, răul nimănui, niciodată”, după cum a spus sfântul Luigi Orione.
Grădinița funcționează în cadrul liceului, cu 25 de copii înscriși, având program prelungit (și două educatoare, Camelia Sescu și Ileana Balotă), dar părinții sunt liberi să opteze pentru program normal sau program prelungit. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Prima zi de școală și inaugurarea grădiniței.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:28:48 Ora standard a Europei de Est