Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Miting de nemulțumire și protest

Ieri, dascălii bihoreni au ieșit, din nou, în stradă

Miting de nemulțumire și protest

Sindicatul Liber din Învățământ Bihor (SLI Bihor) a organizat, ieri (miercuri, 16 septembrie 2009), pe platoul din fața Casei de Cultură a Sindicatelor din Oradea, un miting, urmat de un marș pe traseul podul Dacia, parcul Traian (cu oprire la Prefectura Bihor, pentru înmânarea unei petiții prefectului, Gavrilă Ghilea), continuarea marșului pe strada Mihai Eminescu, până în fața sediului Antenei 1), cu o nouă oprire în fața Inspectoratului Școlar (unde sindicaliștii i-au adresat generalului, Dorel Luca, ieșit la geam, invitația de a veni în rând cu ei).

Din cuvântul președintelui S.L.I. Bihor, prof. Ioan Þenț, și al celorlalți vorbitori (prof. ing. Gheorghe Blaj și Dan Bonca), dar și din materialele propagandistice, precum și din petiția înmânată prefectului județului, aveam să aflăm motivele nemulțumirii dascălilor:
1. subfinanțarea continuă a învățământului, din 1990, până în prezent
2. reducerea până în 2015 a 350.000 de posturi din sistemul bugetar
3. reforma în învățământ – cacealma 4. Legea 221/2008 – țeapă
5. Legea unică a salarizării în sistemul bugetar – iluzie pierdută
6. intențiile actualului guvern: 10 zile de muncă voluntară; 581 de posturi reduse la nivelul județului Bihor, și mai urmează altele, în februarie – martie - aprilie 2010; reducerea la jumătate a cuantumului salariului de merit, gradației și a sporului de învățământ rural; renunțarea la cei 2%; blocarea salariilor în 2010; plafonarea salariilor după 25 de ani vechime, fac excepție profesorii S. (ceea ce se traduce cu ... discriminare); directorii din județele pilot fac patru ore de muncă voluntară; orele de educație fizică de la învățământul primar ținute de învățătorul clasei; neplata celor două ore (de la 16 ore la 18 ore) pentru cei cu 25 de ani vechime și gradul didactic I.
7. încălcarea grosolană a acordului semnat de către F.S.L.I. cu Guvernul României, în 6 mai 2009 (ne retragem semnătura)
8. investițiile în 2008, inexistente
9. economia de 400.000.000 de lei pe care trebuie să o facă Guvernul pe seama învățământului înseamnă venituri mai mici și viață mai grea
10. ni se pregătește și o mare surpriză – mărirea normei didactice
11. conducerea după ordonanțe de urgență, nu după legi.
 „Toate aceste măsuri vor duce la îngroparea învățământului românesc”, consideră conducerea S.L.I. Bihor.
 La acțiunea S.L.I. Bihor au participat și reprezentanți ai F.E.N., de la Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida” din Oradea (în frunte cu președintele Nicolae Moț), precum și Dan Bonca, reprezentantul sindicaliștilor personalului nedidactic, la fel de nemulțumiți și indignați.
„Noi, salariații școlii, membri ai Federației Educației Naționale, suntem profund îngrijorați față de situația fără precedent în care a fost adus învățământul românesc în anul 2009. După numeroase întâlniri, negocieri, discuții cu reprezentanții Guvernului, constatăm cu dezamăgire următoarele:
1.Proiectul Legii salarizării unitare în domeniul bugetar situează personalul din învățământ în partea inferioară a grilei
2.Numeroase sporuri acordate până în prezent pentru calitate și performanță în educație au dispărut din proiectele de lege ce vor fi asumate de Executiv
3.M.E.C.I., prin inspectoratele școlare, a redus recent peste 19.000 de posturi, fără consultarea și acordul partenerilor sociali
4.Guvernul, prin rectificările negative, a diminuat bugetul educației cu circa 2,5% din P.I.B. în 2009, încălcând  flagrant Legea învățământului
5.Executivul a hotărât diminuarea  cu 15,5%, în lunile octombrie - decembrie 2009, a salariilor angajaților din sistemul educațional
6.Acordul încheiat de către federațiile sindicale cu reprezentanții Guvernului, la 6 mai 2009, a fost grav încălcat de către Executiv
7. Legea 221/2008 privind majorarea salariilor personalului didactic nu a fost nici până în prezent pusă în aplicare, iar creșterile salariale nu se regăsesc nici în proiectul Legii salarizării unitare a bugetarilor...”, se spune în Hotărârea Consiliului Național al F.E.N.
Parlamentul a murit... pentru sindicaliști!
În deschiderea mitingului, președintele S.L.I. Bihor, prof. Ioan Þenț, a propus cinci secunde de reculegere pentru Parlamentul care a murit, în 15 septembrie 2009, „prin Asomare”, cum se scrie pe crucea ridicată de sindicaliști și purtată pe tot traseul parcurs.
Mitingul s-a desfășurat în deplină ordine și disciplină, dascălii fiind chiar prea cuminți și deloc zgomotoși. Arareori s-au scandat lozinci (Rușine să vă fie! Jos Guvernul! Mincinoșii! Să ne dea Urdea banii! Jos, demagogia, jos prostia! Grevă generală...), doar fluierele și trompetele și-au făcut simțite prezența, din plin!
Pe 5 octombrie – grevă generală de o zi
De pe platou, s-a pornit într-un marș spre Prefectură și Inspectoratul Școlar. Următoarea acțiune a fost programată chiar în 5 octombrie, de Ziua mondială a educației (și educatorului), când este fixată grevă generală de o zi.
La Prefectură, dl Gavrilă Ghilea i-a întâmpinat pe reprezentanții sindicaliștilor la poartă, conducându-i în birou și arătându-le toată deschiderea și prietenia.
„Mă puteți considera un susținător al dumneavoastră. O să trimit doleanțele exprimate în scris la Guvern, iar eu, pe partea ce-mi revine, voi face tot ce pot pentru a sprijini învățământul din teritoriu...,” a spus prefectul Gavrilă Ghilea.
În fața Inspectoratului Școlar s-a stat puțin, pentru că generalul, Dorel Luca, fiind în audiența sa obișnuită (de miercurea), a ieșit la geam și a salutat mulțimea, care nu a scandat nicio lozincă, doar l-a invitat pe general să vină în rând cu ei, adică să fie de acord cu ei și să-i susțină.
Ajunși în fața sediului Antenei 1, sindicaliștii s-au retras (la ora 14.53), cu mulțumirile de participare adresate de președintele S.L.I. Bihor, prof. Ioan Þenț. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentu mai multe poze, acceați Galeria foto:  Miting de nemulțumire și protest.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 16:13:02 Ora standard a Europei de Est