Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„ProOzon” la Școala „Nicolae Bălcescu” din Oradea

Miercuri, în și de Ziua internaționalǎ a protecției stratului de ozon

„ProOzon” la Școala „Nicolae Bălcescu” din Oradea

Câți dintre elevi știu cǎ 16 septembrie este Ziua internaționalǎ a protecției stratului de ozon?
Probabil cǎ foarte puțini. Dar elevii de la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bǎlcescu” din Oradea au aflat. De dimineațǎ, pe ecranul din holul de la intrarea în școalǎ, era anunțatǎ activitatea ProOzon, organizatǎ de clasa a VIII-a C. Cei trei “o” din titlu sugereazǎ formula ozonului: O3.

Chiar dacǎ primele zile ale anului școlar au fost mai aglomerate ca oricând, directorul Ioan Mocan, directorul adjunct Szabo Gyongy, directorul educativ Alina Deliman și profesori de diferite specializǎri au rǎmas dupǎ terminarea orelor de curs sǎ asiste la  activitatea organizatǎ de prof. Dorina Szatmari, diriginta clasei a VIII-a C.
În cabinetul de limba română, cu pereți pavoazați ingenios cu teme eminesciene, elevii și dascǎlii au fost conduși de aceastǎ datǎ în universul nu mai puțin poetic al atmosferei Pǎmântului.
Din prezentarea fǎcutǎ cu ajutorul videoproiectorului, am aflat cǎ ziua de 16 septembrie a fost desemnatǎ Ziua internaționalǎ a protecției stratului de ozon, deoarece în data de 16 septembrie 1987, a fost semnat Protocolul de la Montreal. Prin acest act, 120 de națiuni au hotǎrât sǎ se angajeze în lupta împotriva factorilor care distrug stratul protector al Pǎmântului.
Începând de atunci, în statele care au aderat la acest protocol, printre care și România, au fost regândite tehnologiile poluante, s-a interzis folosirea freonilor în confecționarea sprayurilor și a sistemelor de refrigerare de tip vechi, au fost promovate tehnologii noi, lansate programe și campanii cu scopul de a stopa degradarea stratului de ozon.
Mǎsurǎtorile aratǎ cǎ aceste mǎsuri au fost eficiente într-o oarecare mǎsurǎ. Dimensiunile „gǎurii de ozon” descoperite în 1985 deasupra Antacticii, cu ajutorul sateliților, au scǎzut, dar situația rǎmâne alarmantǎ și trebuie sǎ stea în continuare în atenția omenirii. Cercetǎtorii afirmǎ cǎ, chiar dacǎ vor continua mǎsurile de protejare a stratului de ozon, daunele provocate deja se vor putea remedia abia în 50 de ani.
Elevii au aflat apoi cǎ atmosfera e formatǎ din mai multe straturi, cǎ existǎ ozon „bun” în stratosferǎ (între 10 și 50 km) și ozon „rǎu” în troposferǎ (între 0 și 10 km). Ozonul „bun” ne apǎrǎ de efectele dǎunǎtoare ale razelor ultraviolete, jucând rolul unui adevǎrat filtru absorbant pentru acestea. Ozonul „rǎu” este din pǎcate într-o continuǎ creștere datoritǎ emisiilor gazoase din surse industriale, de la autovehicule etc. Prin activitatea „ProOzon”, elevii clasei a VIII-a C s-au declarat prieteni cu ozonul „bun”.
Prezentarea a fost urmatǎ de lucru pe ateliere. Cele șase echipe formate fiecare din patru - cinci elevi au primit teme diferite. Deși stângaci la început, elevii s-au lǎsat repede captați de sarcinile primite. Echipa cea mai rapidǎ a fost formatǎ din elevii Pușcaș Oana, Gaja Diana, Torjoc Vlad, Crișan Cristian. Ei au avut de rezolvat un test („Pisa”) în care, plecând de la fenomene atmosferice reale, trebuiau rezolvate probleme de matematicǎ.
Celelalte echipe au avut de realizat: afișe, strategia unei campanii pentru protejarea mediului, hǎrți tematice, scurte creații literare cu cuvinte impuse, și un dialog ... mai ciudat – între un câine și un copac, în anul 2060, în condițiile în care oamenii rǎmân nepǎsǎtori la problemele de mediu. Isteți, receptivi, cu umor și un mare potențial care meritǎ exploatat – aceasta a fost impresia pe care au lǎsat-o elevii din clasa a VIII-a C!
Deși nu a fost înscrisǎ oficial în cadrul activitǎților din „Sǎptǎmâna mobilitǎții” (16 – 22 septembrie), Primǎria Oradea, aflând de activitatea organizatǎ la Școala “Nicolae Bǎlcescu”, le-a dǎruit elevilor insigne cu sigla acestui eveniment.
Activitatea „ProOzon” a dovedit cǎ  problemele de mediu pot reuni matematica, biologia, chimia, fizica, desenul și literatura. Pluridisciplinaritatea, multidisciplinaritatea și transdisciplinaritatea nu sunt doar concepte teoretice, ele sunt chiar aplicabile și eficiente în înțelegerea lumii atât de complexe în care trǎim. (Dorina Szatmari)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:55:01 Ora standard a Europei de Est