Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Schimb de bune practici pentru starea de bine în școală

Parteneriatul de cooperare Erasmus + School well-being 4 all

Schimb de bune practici pentru starea de bine în școală

Vineri, 28.11.2025, la Hotel Maxim Oradea, a avut loc Conferința de finalizare a parteneriatului de cooperare Erasmus + School well-being 4 all (2023-2025), pentru educație școlară, finanțat din fonduri UE și derulat de Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Cristal" din Oradea.

Conferința a debutat cu cuvântul de bun venit al coordonatorului proiectului, prof. Vesa Maria Ramona, director al C.S.E.I. ,,Cristal" Oradea, urmată de prezentarea metodei Poveşti senzoriale sonore, dar şi o sesiune demonstrativă pentru Metoda B.I.M. Au fost diseminate rezultatele proiectului și prezentat toolkit-ul School well-being 4 all, iar invitații au luat parte și la o dezbatere pe tema Starea de bine în școală, condiție esențială a succesului școlar.
Parteneriatul de cooperare Erasmus + School well-being 4 all (2023-2025) a reunit școli speciale și incluzive din România, Spania, Grecia, Turcia, Portugalia și Cipru. La baza proiectului a stat nevoia comună a partenerilor implicați de a îmbunătăți starea de bine a copiilor cu C.E.S. și a profesorilor care lucrează cu aceștia prin schimbul de bune practici cu parteneri din Europa.
Starea de bine a elevilor cu cerințe educative speciale și nu numai, este cea mai importantă condiție prealabilă pentru succesul învățării viitoare, necesară pentru dezvoltarea cognitivă, achiziții, dezvoltare personală durabilă și incluziune socială. La rândul lor şi profesorii reprezintă categorie profesională care prezintă un nivel ridicat de stres profesional, iar dascălii care lucrează cu copii cu nevoi speciale sunt și mai expuși acestui risc. Din acest motiv, dezvoltarea abilităților de management al stresului la locul de muncă a fost, de altfel, unul dintre scopurile centrale ale proiectului.
Cele șase activități de predare/învățare/formare găzduite de fiecare dintre instituțiile partenere au avut drept scop familiarizarea profesorilor participanți (câte trei din fiecare instituție participantă) cu metode de creare a stării de bine în școală pentru elevii cu cerințe educative speciale și profesorii care lucrează cu aceștia.
Concret, în România s-a utilizat tehnica Yoga pentru copii cu tulburări de comportament, terapia Kadans și înotul senzorial, cu scopul creării stării de bine la elevi, în timp ce profesorilor le-au fost prezentate tehnici de management al stresului la locul de muncă și diferite jocuri de team building.
În Turcia au fost experimentate terapia Orff și metoda Ebru, prin care s-a pus accent pe prevenirea bullying-ului și excluderii copiilor cu C.E.S. în clasele incluzive prin metoda gamificării, dar şi crearea stării de bine la profesori prin tehnica vizualizării, prin sport și terapie cu muzică pentatonică.
În Spania au fost utilizate metodele TEAACH și ARASAAC pentru dezvoltarea abilităților sociale și a stării de bine la elevii cu autism, crearea stării de bine la copiii cu C.E.S. prin intermediul activităților sportive și a programului de Yoga, tehnologii asistive și mediu școlar accesibilizat pentru aceşti copii, dar şi prin intermediul roboticii (ROBOTICS-LEGO), în timp ce pentru profesori au fost organizate activităţi de utilizare a trambulinei și sesiuni de Pilates.
În Grecia a fost folosită ergoterapia prin grădinărit, dansul tradițional și coregrafia,  ateliere de fotografie, dar şi de confecţionare de bijuterii ca formă de relaxare și de a crea stare de bine, completată cu programul de exerciții fizice acompaniate de muzică de pian, în timp ce profesorii au experimentat jocuri de combatere a burn-out-ului și Karaoke.
În Portugalia au fost organizate sesiuni de relaxare Chi-kung, jocuri adaptate (Boccia),  terapie ocupațională (planul PIT), terapii în camera Snoezelen, metoda Ubuntu (utilizată pentru dezvoltare emoțională și abilitați sociale), iar profesorii au participat la jocuri de team building.
La întâlnirea din Cipru, participanţii au făcut cunoştiinţă cu tehnica Mozaic, metodele BIM (BODY IN MUSIC) și cu Povești senzoriale sonore, dar şi jocuri sportive adaptate pe plajă, în timp ce profesorii au participat la activități comune de gătit și dans, dar și de team-buiding.
Cel puțin câte două dintre aceste noi metode au fost ulterior aplicate la nivelul fiecărei instituții partenere în activități pilot sau programe de mai lungă durată.
Principalul rezultat al acestui pachet de lucru a fost crearea unui produs intelectual, realizat în colaborare de către parteneri. Toolkit-ul SCHOOL WELL_BEING 4 ALL are cinci părți principale: introducere generală în tema stării de bine în școală pentru elevii cu C.E.S. și profesorii care lucrează cu aceștia, o colecție de metode de creare a stării de bine pentru elevii cu nevoi speciale prezentate de partenerii gazdă în timpul mobilităților, o colecție de idei/metode de creare a stării de bine în școală pentru profesori; fotografii din activitățile locale realizate de fiecare școală în vederea implementării noilor idei și tehnici, dar și şase videoclipuri, acestea reprezentând un suport pentru cunoașterea și însușirea metodelor aplicate în cadrul parteneriatului. Suportul se regăsește sub formă de cod QR în cuprinsul toolkit-ului, care poate fi descărcat gratuit la adresa:
https://www.centrulscolarcristal.ro/images/01cinesuntem/03proiecte/schoolwellbeing/documente/Toolkit_School_Well-being_4_all_limba_romana.pdf
,,Proiectul nostru comun a dorit să ofere profesorilor instrumente adecvate pentru a gestiona starea de bine a copiilor cu C.E.S. și propria lor stare de bine la locul de muncă, mizând pe creșterea competențelor sociale și emoționale, sănătate mintală, comportamentul prosocial, dar și o scădere a problemelor de sănătate mintală (comportamentul nedorit la elevii cu C.E.S., depresia, anxietatea și epuizarea profesorilor care lucrează cu elevii cu nevoi speciale)", a concluzionat prof. Ramona Maria Vesa, managerul proiectului.

Trimite email
joi, 4 decembrie 2025, 04:41:18 Ora standard a Europei de Est