Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2022
Naveta profesorilor să poată fi decontată și prin biletele de transport, nu numai pe bază de abonament – solicitarea sindicatelor către ministrul Educației
...................................
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) solicită ministrului Educației, Ligia Deca, să modifice Hotărârea de guvern nr. 569/2015 privind decontarea navetei profesorilor astfel încât sumele plătite de aceștia, ca sa ajungă la școală, să poată fi decontate și pe bază de bilete de transport, nu doar cu abonamente lunare, potrivit unei adrese obținute de EduPedu.ro joi seara.
Federația sindicală a profesorilor susține că ,,Am fost sesizați de către organizațiile sindicale afiliate că numeroși operatori de transport auto nu emit abonamente pe anumite distanțe, ceea ce conduce la imposibilitatea personalului didactic – care se deplasează la și de la locul de muncă cu autoturismul proprietate personală, cu respectarea art. 7 alin. (6) din Norme – de a beneficia de decontarea acestor cheltuieli“.

,,S-a ajuns în această situație deoarece, în lipsa abonamentelor pe ruta respectivă/rute similare, emise de operatorii de transport, nu se poate stabili care este cuantumul sumei pentru care se pot depune bonurile de achiziție a carburantului, în vederea decontării și, deci, nu se decontează aceste cheltuieli”, potrivit adresei FSLI.

Cu alte cuvinte, conform normelor în vigoare, dacă pe ruta pe care profesorul vine și pleacă de la școală cu mașina personală, transportatorii publici nu emit abonamente, atunci profesorului nu i se pot deconta banii pe benzină/ motorină, pentru că nu se știe cât ar costa un abonament la autobuz pe distanța pe care o parcurge...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
1 noiembrie 2022

14 ani de digitalizare a educației în România
Unde suntem, ce e de făcut? (P)

Digitalizarea înseamnă, pentru profesorii și managerii școlilor, deschiderea de a învăța, de a accepta lucrurile noi și de a integra tehnologia în educație. Iar asta le poate aduce tuturor beneficii reale. Pentru noi, totul a început în 2008, în Iași. Adservio iniția la Liceul ,,Vasile Alecsandri” un proiect de digitalizare care anunța o mare transformare în educația din România. Deși tehnologia era revoluționară pentru țara noastră și nu numai, lucrurile au mers greu. Poate tocmai pentru că noutatea era prea mare.
Cu toate că beneficiile erau substanțiale în privința ușurării lucrului profesorilor, a debirocratizării, nouă ani mai târziu, doar 35 de școli adoptaseră digitalizarea. Abia pandemia a adus o schimbare serioasă. De voie, de nevoie, multe unități de învățământ au căutat în grabă o soluție digitală și lucrurile au avansat.
Cu toate acestea, în prezent, doar 10-15% din școlile românești au o soluție de digitalizare a activității lor, cu catalog electronic, statistici, rapoarte, comunicare integrată și celelalte instrumente avansate. De ce doar atât? Subfinanțare, neasumare a unei viziuni clare la nivel de minister, teamă de nou.

Accelerăm digitalizarea sau mai așteptăm?

România are șansa de a recupera mult din timpul pierdut. Prin promovarea intensivă, tot de către Adservio, a nevoii de digitalizare, Ministerul Educației a extins programul-pilot privind folosirea exclusivă a catalogului electronic. În consecință, 742 de școli elimină acum catalogul clasic, de carton...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 octombrie 2022
Programul Masa caldă
450 de școli ar putea organiza programul Masa caldă în acest an școlar, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență discutat astăzi (28 oct. 2022) în Guvern. Nu este acordat un buget suplimentar pentru 2022, ci doar pentru 2023 / Lista celor 350 de școli beneficiare încă nu este cunoscută.
………………………………
450 de școli ar putea să organizeze programul „Masa cadă” în anul școlar 2022-2023, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, proiect aflat pe ordinea de zi a ședinței de Guvern. Până acum, a fost publicată în Monitorul Oficial doar lista celor 300 de școli și grădinițe beneficiare, deși autoritățile au anunțat de ceva vreme că vor fi incluse în program încă 50 de școli pe lângă cele 300. Proiectul citat modifică Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2022.
„(1) În anul şcolar 2022 – 2023, pe perioada desfăşurării cursurilor, preşcolarilor şi elevilor din 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, denumite în continuare unităţi-pilot, li se acordă, zilnic, cu titlu gratuit, un suport alimentar constând într-o masă caldă sau într-un pachet alimentar, în cazul în care masa caldă nu poate fi asigurată, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată”, prevede proiectul menționat anterior.
În descrierea situației actuale se arată că „deoarece sumele aprobate în anul 2022 pot asigura suportul alimentar pentru încă 100 de unități de învățământ preuniversitar, ceea ce ar corespunde unei măsuri suplimentare de sprijin pentru preșcolarii și elevii aflați în situația riscului de abandon școlar, este necesară majorarea numărului de unități de învățământ beneficiare de la 350 la 450 de unități”.

Puncte de acces public de informare (PAPI)

M.C.S.I., prin proiectul EBC, a înființat în 255 de localități

Puncte de acces public de informare (PAPI)

Prin intermediul proiectului „Economia bazată pe cunoaștere” (EBC), Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (M.C.S.I.) și Banca Mondială au dotat 255 de localități (200 de comune și 55 de orașe mici, cu o populație de până la 30.000 de locuitori) din toată țara cu calculatoare și acces la Internet.

Primăria din respectivele localități a înființat un Punct de acces public de informare (PAPI), unde orice locuitor poate utiliza, în mod gratuit, calculatorul și poate avea acces la Internet. În acest sens, un manager de rețea și un administrator IT (plătiți de către primărie) stau la dispoziția celor interesați pentru a le oferi sprijin în rezolvarea problemelor, cu ajutorul calculatorului și al Internetului. PAPI face parte din Rețeaua electronică a comunității locale (RECL), care mai include puncte de acces și în alte instituții de utilitate publică: în una sau mai multe școli din comunitate, în fiecare bibliotecă publică și în fiecare primărie.
Proiectul acordă o atenție specială utilizărilor tehnologiei în domeniul educației și al administrației, cu accent pe aplicațiile de e-guvernare și dezvoltare a afacerilor.
Ieri, la PAPI de la Șimian
În cadrul proiectului „Economia bazată pe cunoaștere” (gestionat de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale), a fost lansat un concurs adresat celor 255 de comunități cuprinse în program, concurs prin care comunitățile au fost invitate să identifice câte trei idei de dezvoltare locală.
Printre cele zece comunități care au câștigat concursul, se numără și localitatea Șimian, din județul Bihor.
Cei din Șimian și-au propus dezvoltarea turismul rural și rezolvarea unor probleme specifice de mediu. Ideile pe care ei doresc să le dezvolte sunt: amenajarea în aer liber a unui Muzeu al pescarului Văii Ierului, identificarea unor izvoare cu apă termală și plantarea de salcâmi pentru fixarea dunelor de nisip din localitate.
Ieri (marți, 22 septembrie 2009), aveam să ieșim în peisaj, pentru a-i cunoaște pe câștigătorii concursului și a afla punctele lor tari cu care au câștigat concursul.
La Centrul PAPI, am dat de Alexandru Ciorba - managerul de rețea (RECL) și Bayer Gheorghe - administrator IT, ei fiind întreprinzătorii principali, creierul și sufletul acțiunilor, cei care vor încerca să traducă în fapte cele trei idei de dezvoltare locală. „Pentru materializarea ideilor propuse, avem nevoie de bani, pe care nu-i deținem, deocamdată, dar sperăm să-i obținem în timp, ne-a declarat Alex, managerul. Cel mai simplu de înfăptuit va fi plantarea unor puieți de salcâm pentru fixarea dunelor de nisip din comună, având în vedere că mai bine de jumătate din terenul arabil al localității este acoperit cu dune de nisip.”
Ieșind pe tren, mai întâi, am admirat, în centrul localității, cele trei părculețe, dispuse ca niște raze de soare, în fața primăriei și căminului cultural și în vecinătatea centrului PAPI, locuri de agrement pentru tineri și părinți și de joacă pentru cei mici. La școală, în cabinetul de informatică, am luat cunoștință de cel de-al doilea punct de acces, dotat cu calculatoare performante, precum cele de la centrul PAPI.
Ajunși la marginea localității, Alex ne-a prezentat terenul unde se vor face plantările cu puieți de salcâm. Pentru nisipul lor de calitate, cei din Șimian ar putea fi invidiați la orice oră de către administratorii litoralului Mării Negre..., atât este de fin și de curat nisipul din Șimian.
„Curios este faptul că în dunele noastre de nisip își găsesc adăpost, toată vara, un soi de rândunele, care acum au plecat, abandonându-și cuiburile (galeriile)”, ne-a mai spus Alex. Până să se amenajeze Muzeul pescarului de pe Valea Ierului, ieri (marți), am vizitat, împreună cu un grup de 50 de turiști din Pocsmegyer (Ungaria), Muzeul memorial „Kazinczy, Frater și Csiha” (a trei dintre personalitățile de seamă născute în Șimian: Kazinczy Ferenc - poetul și reformatorul limbii maghiare, Frater Lorand – muzician, și Csiha Kalman – episcop reformat).
Acces gratuit la internet și la alte servicii
 Centrul PAPI din Șimian a fost inaugurat în 18 ianuarie 2008, într-un local asigurat de Primăria Șimian, fiind dotat cu mobilier corespunzător pentru șase calculatoare legate în rețea, deservite de un server, cu acces la Internet, cu două imprimante, una laser, iar cealaltă multifuncțională (pe cerneală), precum și un aparat foto.
Beneficiarii acestui centru sunt cetățenii comunei, indiferent de naționalitate, vârstă, sex, convingeri politice și religioase, care au acces zilnic la Internet, de luni până vineri (inclusiv), între orele 8.00 și 16.00.
„Tot gratuit, le facem și poze pentru anumite documente, scanări și listări de lucrări și documente (în limite rezonabile, 5-10 pagini)...
Încă din 2008, am demarat un program de scriere de proiecte și managementul proiectului pentru angajații din Primăria Șimian, dar și pentru cei din primăriile din jur: Mihai Bravu, Cherechiu, Sălacea, Sâniob, pentru care am angajat un trainer care le-a ținut un curs de două zile pentru a-i învăța cum să scrie un proiect (etapele, desfășurarea și implementarea).
Am digitalizat pe 1400 de CD-uri discuri de patefon, cuprinzând 10 cântece din anii 1920, scrise de Frater Lorand, pe care le-am distribuit la inaugurarea statuii muzicianului, amplasată în parcul central. Tot atunci, am împărțit 500 de exemplare din cartea autobiografică a muzicianului, retipărită (după prima carte, apărută în 1927). Tot anul acesta, și tot pentru muzeul memorial, am făcut un ghid.”
Din discuțiile avute cu managerul centrului și directorul școlii coordonatoare, prof. Gazsi Sandor, aveam să aflăm apoi și despre alte proiecte și inițiative.
PAPI și conducerea școlii au organizat cursuri de inițiere a elevilor (din clasa a IV-a) și cadrelor didactice în utilizarea calculatorului. Tot în acest sens, s-a gândit organizarea în viitor a unor cursuri pentru obținerea permisului E.C.D.L. Pentru luna octombrie, au programat organizarea unui concurs de recitări la Căminul Cultural din Șimian, cu participarea unor elevi din comunele limitrofe, dar și din Ungaria.
Din câte l-am putut citi, Alexandru Ciorba este un tânăr cu idei, bine intenționat și dornic de a înfăptui multe lucruri pentru binele comunității. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Puncte de acces public de informare (PAPI).

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

sâmbătă, 3 decembrie 2022