Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Construirea de punți durabile prin parteneriate educaționale internaționale

La Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea

Construirea de punți durabile prin parteneriate educaționale internaționale

În cadrul proiectului Erasmus+ COLORS 2020-1-SE01-KA229-077901, desfășurat în perioada 2020-2023, profesorii de la Colegiul Național „Iosif Vulcan" din Oradea și cei de la Școala „4 Dimotiko Pefkon" din Salonic, Grecia, au colaborat foarte bine. În mobilitatea Erasmus+ din 10-16 martie 2023 la Salonic, pe tema ,,Inteligența interpersonală și intrapersonală", prof. Maria Duma, prof. Angela Clonda, prof. Anamaria Horga și prof. Rodica Panti au susținut lecții despre tradiții de primăvară la români și echipa română a fost foarte plăcut surprinsă de seriozitatea profesorilor greci, de metodele moderne de lucru utilizate și de abordarea îndrăzneață a dificultăților întâmpinate de sistemele de învățământ europene.

https://www.ovidan.ro/?p=articles.details.22679
În cadrul proiectului de acreditare Erasmus+ 2025-1-RO01-KA121-SCH-000316741, trei profesori de la Colegiul Național „Iosif Vulcan" din Oradea vor desfășura o mobilitate de tip Job shadowing, în luna martie 2026, la Școala Primară „4 Dimotiko Pefkon" din Salonic.
Completând aceste colaborări  Erasmus+ și crezând cu tărie că cele două popoare au multe puncte comune în educație și cultură, s-a conturat proiectul ,,Școli înfrățite" considerând că statutul de școli înfrățite va facilita o colaborare mai ușoară în domeniul mobilităților pentru elevi și profesori pentru a face schimb de idei, pentru a împărtăși experiențe culturale și educaționale, prin diverse activități pregătite de elevi și profesori. Proiectul ,,Școli înfrățite" dorește să construiască un parteneriat bazat pe valori comune și schimb de experiență, menit să dobândească cunoștințe despre bunele practici din cele două sisteme educaționale. Scopul acordului este de a promova schimbul intercultural la nivel educațional și pedagogic, prin sprijinirea activităților extracurriculare și sprijinirea dezvoltării prieteniei româno-elene. Proiectul creează oportunități de cooperare, consultare, comunicare și colaborare în vederea atingerii unui obiectiv comun, o educație europeană de calitate. Cunoașterea diverselor aspecte ale spațiului cultural și educațional, stabilitatea relațiilor sincere și asigurarea sprijinului reciproc între elevii celor două școli sunt argumente care susțin implementarea acestui proiect.
În perioada 13-16 decembrie 2025, echipa română formată din: director, prof. Simona Nicoleta Martin, director adjunct, prof. Călin Florin Bacter, prof. Maria Duma și trei eleve  din clasa a XII-a A, s-a deplasat la Școala „4 Dimotiko Pefkon" Salonic -director, prof. Sophia Aidona, director adjunct, prof. Koustas Sourlis - pentru semnarea „ Acordului de înfrățire" și planificarea activităților viitoare.
Lecția susținută de elevele de la profilul pedagogic - Bianca Mihaela Iordănescu, Patricia Iulia Harpan și Miruna Oana Teacă - a prezentat la o clasă a VI-a (profesor Koustas Sourlis)  informații despre România, Oradea, Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" și tradițiile de iarnă ale românilor, cuprinse într-o interesantă prezentare realizată în Canva. Feedbackul a fost realizat printr-o  provocare pe Kahoot și elevii care și-au amintit cele mai multe informații despre România au fost aplaudați. Hora încinsă a unit elevii și profesorii și a animat atmosfera clasei. Peste 100 de felicitări cu mesaje de Crăciun și Anul Nou au fost trimise de elevii români din ciclul primar și de elevele din clasa a XII-a A elevilor eleni, fiind un prim pas în activitățile parteneriatului dintre cele două școli înfrățite.
            Se vor organiza mobilități ale grupurilor de elevi și profesori, activități online pe teme educaționale de interes, elevi din Salonic se vor înfrăți cu elevi din ciclul primar din Oradea, cu care vor comunica mai des și se vor desfășura multe alte activități prin care elevii și profesorii să se cunoască mai bine.
Invitat de onoare, Corina Crețu, consul general - șef al Consulatului General al României în Salonic, Republica Elenă a participat la activitate și a apreciat că  ,,Acest parteneriat reprezintă un pas important în consolidarea cooperării educaționale româno-elene și în promovarea valorilor europene în rândul tinerei generații. Educația construiește punți durabile între oameni, culturi și viitorul nostru comun".  https://www.facebook.com/EUCorinaCretu
,,Proiectul „Twin Schools" este mai mult decât un acord formal între două instituții de învățământ. Este o punte între culturi, o investiție în educație și, mai ales, în prietenia dintre tineri. Prin astfel de inițiative, elevii învață să se cunoască, să se respecte și să înțeleagă diversitatea ca pe o valoare europeană fundamentală.
România și Grecia sunt unite printr-o istorie comună, prin valori culturale și printr-o viziune europeană bazată pe dialog, cooperare și solidaritate. Educația joacă un rol esențial în consolidarea acestor legături, iar dumneavoastră, profesorii și elevii, sunteți adevărații ambasadori ai acestui demers".
https://www.facebook.com/ConsulatulGeneralAlRomanieiLaSalonic
   Prof. Maria Duma

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 14:58:09 Ora standard a Europei de Est