Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Fructe jucăușe din panerul toamnei

Vineri, la Grădinița din Biharia

Fructe jucăușe din panerul toamnei

Educatoarele celor cinci grupe de preșcolari de la cele trei grădinițe din comuna Biharia, aparținătoare Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia, au finalizat, ieri (vineri, 9 octombrie 2009), proiectul tematic „Fructele jucăușe în panerul toamnei”, printr-o activitate comună găzduită de Grădinița nr.1 din Biharia (ed. inst. Melinda Filipaș).

În urma discuțiilor avute cu părinții copiilor și a vizitelor întreprinse în grădinile, livezile și viile părinților și bunicilor, copiii și educatoarele au adunat și elaborat un material bogat și diversificat pe care l-au expus în sala de grupă și pe coridoarele grădinițelor.
Vizitând cele trei grădinițe, împreună cu membrii juriului (conducerea școlii, director – Vad Marta, director adjunct – Popovici Magdolna, inst. Oros Erika și Bondar Piroska - coordonatorii de proiect de la Biharia și Cauaceu), aveam să rămânem impresionați de bogăția de materiale expuse, atât fructe proaspete, cât și planșe cu desenele și picturile realizate după observațiile făcute în teren și după contactul direct pe care copiii l-au avut cu fructele la recoltare. Albumele foto realizate reflectă sugestiv participarea activă a copiilor la depănușat porumb, la culesul strugurilor, merelor și perelor, a nucilor, prunelor... Ei înșiși au purtat, ieri, la activitatea comună, nume de fructe: grupa combinată de la Grădinița nr.1, secția română (ed. inst. Melinda Filipaș – inițiatorul proiectului și gazda activității) a fost grupa alunelor, iar grupa mijlocie, secția maghiară, de la aceeași grădiniță (ed. Ana Sanislav) – grupa nucilor; copiii din grupa dnei ed. inst. Jaczko Eniko, de la Grădinița din Cauaceu, au purtat în piept câte un ecuson cu struguri. Cele două grupe de la Grădinița nr. 2 din Biharia au reprezentat grupa merelor – grupa mică, maghiară (ed. Nagy Erzsebet), respectiv grupa perelor – grupa mare, maghiară (inst. Molnar Katalin, ed. Felfoldi Elza).
„Carnavalul” fructelor
Organizate pe grupe, în curtea grădiniței, merele, strugurii, perele, nucile și alunele „s-au dat în spectacol”: au recitat versuri adecvate, au cântat și au interpretat un joc de rol, iar juriul i-a răsplătit pe toți cu dulciuri, iar grupele au primit câte o diplomă. O activitate reușită din toate punctele de vedere, care demonstrează o implicare deosebită din partea educatoarelor și părinților, a dat satisfacții tuturor, atât copiilor și dascălilor, cât și părinților prezenți.
Cu această evaluare, proiectul nu s-încheiat, însă, după cum aveam să aflăm de la inițiatorul proiectului, domnișoara Melinda Filipaș. „Proiectul va continua cu încă două etape: cea a legumelor, tradițiilor și obiceiurilor de iarnă, care se vor finaliza cu expoziții de produse și desene, precum și cu o serbare, în preajma Sfintelor sărbători de Crăciun. Proiectul se va încheia abia în luna ianuarie 2010, printr-o evaluare finală, la o reuniune a tuturor cadrelor didactice implicate în proiect.” (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (162 de poze), accesați Galeria foto: Fructe jucăușe din panerul toamnei.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 12:03:59 Ora standard a Europei de Est