Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

La 80 de ani de existență

Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea

La 80 de ani de existență

Zilele școlii au debut, luni, 21 mai, la Colegiul Economic „Partenie Cosma” din Oradea cu două activități desfășurate în paralel. În sala festivă, a avut loc concursul „Managerul de succes”, iar în sala 51, s-a ținut sesiunea de comunicări metodico-științifice ale elevilor și cadrelor didactice (secțiunea profil uman).

Partenie Cosma-schiță biografică

Profesorul Ioan Corba, directorul colegiului, a considerat potrivit, ca la ceas aniversar, să întocmească o schiță biografică patronului spiritual al colegiului, de la a cărui naștere s-au scurs, iată, 170 de ani. Partenie Cosma – „marele om politic, om de cultură, luptător pentru unitatea națională, fiu al Bihorului, și nu în ultimul rând patronul spiritual al unei unități școlare din elita învățământului bihorean, s-a născut la Beiuș, pe 31 ianuarie 1837. Școala primară și gimnaziul le face la Beiuș. Se înscrie apoi la Institutul Teologic de la Arad, iar în 1857, este admis la Facultatea de Drept din Budapesta. Aici are șansa să-l întâlnească pe Emanuil Gojdu și chiar să facă practică la biroul avocațial al acestuia. Întors în țară, își deschide un birou avocațial la Beiuș, desfășurând, în același timp, și o bogată activitate politică. Între anii 1872-1881, ajunge chiar deputat al Beiușului în Parlamentul de la  Budapesta. Mutat la Sibiu, îl găsim avocat al Băncii Albina”, iar mai apoi director executiv, și mitropolit al Ardealului. Sprijină învățământul românesc, construirea de școli în mediul rural, tipărirea de manuale, dotarea cu materiale didactice, acordarea de burse și ajutoare pentru efectuarea de studii în străinătate. Sprijină ASTRA cu peste 150.000 de coroane. Dă ajutor pentru ridicarea școlii Civile de Fete la Sibiu, întreținerea școlilor românești din Oradea, Cluj, Beiuș, Abrud, Blaj și Lugoj…
Se stinge din viață la 22 septembrie 1923, și este înmormântat cu funeralii naționale la Sibiu.
Gravarea numelui său pe frontispiciul școlii ne onorează și ne obligă în același timp.
Rezultatele deosebite ale liceenilor noștri, existența fundației care îi poartă numele, precum și activitățile din aceste zile le dorim a fi un prinos de recunoștință adus memoriei sale”, spunea dl director Ioan Corba.
***
În cadrul sesiunii au fost prezentate 13 comunicări, în română și engleză, susținute de prof. Ioan Corba, Nicoleta Nica, Liana Grozescu, Dorina Morariu, Furtos Mariana Daniela, Papp Mihaela, Elena Mariana Crăciun, Mircea Urian, Andreea Ciobanu, Delia Roșu și Cornelia Moldovan, precum și de elevii: Laura Șerfezeu, Dafina Roxana Leac, Ioana Barna și Camelia Ciuciu, lucrările tratând teme diverse, de la arta prozatorului Ioan Slavici, la autoeducația și dezvoltarea creativității, de la nuvela fantastică, la strategii didactice moderne de predare a limbii engleze, la Partenie Cosma, și Zona metropolitană…
Manifestările vor continua astăzi (marți), cu sesiunea de comunicări (secțiunea profil real), urmată de întreceri sportive, sub genericul Cupa „Partenie Cosma” la handbal”.

Concursul ”Managerul de succes”

Profesorii Camelia Pașca, Nicoleta Nica, Ileana Popa și Kele Tunde au organizat un concurs inedit, specific economiștilor, la care s-au confruntat opt echipaje de câte trei elevi fiecare, reprezentând firme de exercițiu renumite din colegiul orădean. Moderatorii competiției (Florina Gug –Miss popularitate, și Bogdan Lele) s-au descurcat de minune în fața concurenților de-a XI-a, manageri cu greutate, versați într-ale interviului și negocierilor, vulpoi în mânuirea dialogului și abili într-ale managementului firmelor. După testarea culturii generale economice și  a abilităților manageriale printr-un joc de rol, concurenții și-au prezentat imaginea firmei în limba engleză. La ultima probă, managerii și-au examenul în fața candidaților la un post de asistent manager, care i-au pus la grea încercare, lansându-le provocări tentante, folosind un întreg arsenal de tertipuri feminine. Protagoniști de elită, precum Alina Bițiș, Raluca Morot, Codruța Tivadar, Andrada Iacob, Ioana Iancu, Denisa Buta și Roxana Curtui, și-au pus în valoare tot farmecul, frumusețea și calitățile pentru a vrăji și cuceri, ca în final, „cu muncă puțină, să câștige bani mulți!” Nu au reușit însă să-i fraierească pe alde Marcel Pîrvu, Monica Lazău, Andrei Flitea, Adina Bot, Andrea Mate, Cristian Mihuța…,manageri cu capul pe umeri și picioarele pe pământ, care nu au cedat avansurilor și vrăjelilor.
Juriul (alcătuit din prof. Elena Popescu, Nicoleta Nica, Silvia Mateiaș, Camelia  Pașca, Ileana Popa, și eleva Adina Pășcuț) a apreciat creativitatea, comunicarea, munca în echipă, prezența de spirit, simțul umorului, dar și imaginea, clasând astfel echipajele: locul VIII - XI F (56 de puncte), locul VII – XI H (60 p.), locul VI – XI D (67 p.), locul V – XI E (71 p.), locul IV - XI G (74 p.), locul III – XI A (Marcel Pîrvu, Diana Pandur, Florina Lupșe,  79 p.), locul II – XI C (Andrei Flitea, Bogdan Moldovan, Adela Lazăr, 84 p.), locul I – XI B (Monica Lazău, Diana Rad, Marius Ungur, 92 de puncte).
Concursul s-a încheiat cu înmânarea premiilor, prof. Ileana Popa felicitând fiecare echipaj, și înmânându-le managerilor diplome, cărți și ciocolată.
Ovidiu DAN
Foto: George NAȘ

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 17:07:00 Ora de vară a Europei de Est