Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

100 de minute românești

Joi, 29 octombrie 2009, ora 19.00,

100 de minute românești

Proiecții la PAVILION UNICREDIT din București, urmate de o sesiune de Q&A cu Andrei Crăciun; curator: Andrei Craciun, artiști: Ștefan Constantinescu, Teodor Graur, Ion Grigorescu, Ciprian Homorodean, Sebastian Moldovan, Corneliu Porumboiu. România, complexul românilor europeni și mândria europenilor români continuă să se plaseze în Est, incapabilă de a se sustrage ierarhiei Est-Vest, blestem al Balcanilor - invenție lingvistică adoptată prea ușor.

„Ne deposedăm de responsabilitate și invocăm dreptul la suferință”
Modul de raportare la reperele locale, naționale, europene, mondiale, denotă modul în care ne raportăm la propria naționalitate, excitați de un naționalism inconștient, plat și auto-distructiv sau timorați de propria istorie și dornici de a o renega, paralizați de impotența de a acționa.
Românii asumă statutul de victimă conjucturală a ideologiilor, retrăind traumele comunismului docili și blazați sub umbrela capitalismului. Se pare că democrația a costat prea mult, pentru a ne permite luxul de a ne înfrupta din ea, în schimb, ne permitem libertatea de a nu ne implica, libertatea de a nu contribui, libertatea de a nu alege. Înființăm partide și desființăm societatea civilă. Ne deposedăm de responsabilitate și invocăm dreptul la suferință.
Auto-critica și auto-ironia sunt instrumente ale artistului român, rezultatul fiind auto-critica și auto-ironia societății. Artistul subliniază, atrage atenția, face loc întrebărilor. Devenim imigranți. Imigranții lor, ai acelora care am vrut să fim. Românul pare a vrea să fie „el însuși”, un fel de transpunere artificială în ceva ce nu înțelegem. Imigrantul este cel ce suferă. Plecăm peste tot și totul pare că ne fuge de sub picioare. Trăim suspendați într-o temporalitate absurdă, dar pe un tărâm sigur.
Artistul român contemporan pare a fi cuprins de melancolie și fatalismul de a încerca să justifice trecutul prin analiza re-gândirii acestuia, încercând să-i chestioneze autenticitatea, autoritatea, valabilitatea. Indiferent dacă acești artiști sunt deopotrivă actori în filme celebre, imigranți în lupta cu „altul”, participanți pe ascuns la destrămarea unui status-quo, indiferent că parodiază realul sau se implică în emoția prezentului, toți aceștia își doresc contribuția la noua istorie. (Extras din publicația 100 minute românești)
Relaționarea dintre arhitectură, politică și sfera socială...
Andrei Crăciun este curator și teoretician, studiază arhitectura la Universitatea de Arhitectură și Urbanism "Ion Mincu", București. Este interesat de relaționarea dintre arhitectură, politică și sfera socială și arii legate de activism, gender și arhitectura participativă. În prezent, pregătește noile sale proiecte curatoriale "Utopia of Exotic" și "Destroying Public Harmony". Din 2008, este coordonator al PAVILION UNICREDIT - centrul pentru artă și cultura contemporană și a fost numit assistant curator pentru BUCHAREST BIENNALE 2010. Trăiește și lucrează în București.

100 minute românești va fi proiectat și în data de 8 decembrie 2009, ora 19.00, la Cluj - Napoca, Universitatea de Artă, Casa Matei Corvin.
100 minute este un proiect inițiat de Răzvan Ion & Eugen Rădescu. (C.H.)

Trimite email

vineri, 19 aprilie 2019