Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Bacalaureatul 2010 – „varză murată”!?

Dascălii și elevii sunt sceptici și cam… acriți de situație

Bacalaureatul 2010 – „varză murată”!?

Cu ochii pe tot ce se publică și tot ce se difuzează pe sticlă, dascălii și elevii aflați în pielea victimelor cataloghează bacalauratul 2010 ca fiind un fel de „varză murată”. Și nu știu să se bucure sau să plângă!

Ieri, marți (3 noiembrie 2009, era noastră), ne-am văzut și noi aduși în fața generalului Inspectoratului Școlar al județului Bihor, dl profesor Dorel Luca, pentru a lua la cunoștință că au fost prinși cei care au intrat ilegal în Școala din Șerani, subtilizând niscaiva calculatoare despre care aveau cunoștință, chiar dacă nu erau informaticieni de primă mână. Se mai spune că paguba a fost recuperată în totalitate. Nu s-a precizat, însă, dacă respectivele calculatoare au toate componente la locul lor, în bună stare de funcționare.
Cel mai tare punct al întâlnirii a fost, însă, bacalaureatul 2010, care nu este, totuși, varză, ci un fel de ghiveci...
Lăsând gluma la o parte, să ne ocupăm de lucruri serioase!
Varianta de bacalaureat 2010 va cuprinde examinare orală la română, limba maternă, competențe digitale (pe calculator) și la limba modernă (avansat, începător sau opțional, după caz), în perioada 15 februarie – 4 iunie 2010) și examinare scrisă (la română, limba maternă, proba obligatorie a profilului și proba la alegere, în perioada 28 iunie – 2 iulie). Va exista și o a II-a sesiune a bacalaureatului, între 23 august și 3 septembrie).
Dl inspector general a ținut să sublinieze faptul că pe site-ul Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, pe www.subiecte2010.edu.ro au apărut, începând de vineri, 30 octombrie, modele de subiecte, dar că nu vor mai fi publicate, ca în anii trecuți, toate subiectele la proba orală.
Intrând în detalii, generalul ne-a explicat cum va decurge examinarea la română (cu doi profesori, din care unul va fi profesorul clasei), iar celălalt, un profesor de specialitate care nu a predat la clasa respectivă; elevul examinat va citi (cu voce tare) un text – suport (de circa 100 - 200 de cuvinte), cursiv, expresiv (potrivit indicațiilor), va răspunde la întrebări și va face interpretările cerute. Proba nu va fi evaluată cu note sau cu calificativ: admis sau respins, ci cu puncte... puncte (dar nu va cădea nimeni)!
Pentru proba scrisă la limba română, ministerul de resort va elabora subiectul în 10 variante din care se va extrage o variantă în ziua susținerii probei (în 28 iunie 2010).
La limba modernă se vorbește despre trei părți: o probă scrisă, o expunere orală, audierea și interpretarea textului audiat... Examinarea se vrea una în genul celei susținute pentru obținerea unui atestat (fiind echivalentă cu acesta).
Dar parcă mai știe cineva ce va sta în picioare, după alegeri, din tot ce se spune acum?!
Dascălii și elevii sunt derutați. Dar parcă numai ei? Nici părinții elevilor nu se simt mai bine! (Ovi Dan)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:39:13 Ora standard a Europei de Est