Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Ziua școlii” la „Alexandru Roman” din Oradea

Vineri, elevii și dascălii și-au cinstit patronul spiritual

„Ziua școlii” la „Alexandru Roman” din Oradea

Vineri (20 noiembrie 2009), la sărbătoarea lor de suflet, elevii și dascălii Școlii cu clasele I-VIII „Alexandru Roman” din Oradea și-au invitat, după obicei, foștii elevi și profesori, care revin cu drag la școala unde au învățat sau predat, pentru că simt că sunt primiți cu sinceritate și bucurie!

Nici nu vă puteți închipui cu cât drag au fost întâmpinați dl prof. Ilie Crăciun, actualmente inspector școlar,  general adjunct, care a predat istoria timp de 16 ani la „Alexandru Roman” ori dna prof. Lucia Cociubei, fost director al școlii, ani buni, conf. univ. Liviu Dărăban, de la catedra de fizică atomică și nucleară a Universității „Babeș – Bolyai” din Cluj - Napoca, fost elev al școlii, prof. de română Vasilica Sărac, fost elev, lect. univ. dr. Marius Miheț, de la catedra de limba și literatura română a Facultății de Litere din Oradea, invitatul conducerii...
La Academia din Velența, se revine cu drag, vorba generalului Ilie Crăciun, pentru că aici fiecare și-a lăsat un dram din sufletul său, și pentru că ești primit cu inima deschisă, de oameni cu suflet mare, precum directorul - Anca Piscoi, directorul adjunct - Ecaterina Moga ori consilierul educativ - Gheorghina Lemnian.
Patronului spiritual, Alexandru Roman (născut în 26 noiembrie 1826, la Aușeu), îndrumător cultural, publicist, profesor, membru fondator al Academiei Române, i-a fost cinstită memoria printr-o evocare de bun-simț și o prezentare în power point suficiente pentru a impresiona auditoriul și a-și realiza obiectivul propus.
Concursuri și ateliere de lucru
Din sala de sport, elevii ciclului primar și gimnazial s-au retras în săli, pentru a participat la activități pe ateliere de lucru sau la concursuri.
Cei mai mici „soldați” ai școlii, elevii clasei I A, s-au pus pe colorat, cu tema „Școala mea, la ceas aniversar” (înv. Lavinia Cotro); cei din a II-a A i-au primit alături pe prichindeii grupei mijlocii de la Grădi nr. 22, partenerii lor de proiect pentru a picta împreună flori pentru patronul spiritual; gimnaziștii au putut opta pentru activitatea de creație – „Laboratorul artiștilor”, concursul „Luceafărul școlii”, jocul – concurs cu puzzle, concursul „Viața și activitatea lui Alexandru Roman”, compunerea „Școala mea” (în română și maghiară) ori pentru competiții sportive distactive; pe elevii din a IV-a A i-am găsit la concursul de perspicacitate, iar cei din a IV-a C și a III-a A au ieșit la distribuit pliante, pentru promovarea imaginii școlii.
Proverbiale și îndrăgite sunt momentele artistice
Când vine vorba de distracție, de ieșit pe scenă, la microfon, la dans ori ca actor într-un rol, nimeni nu refuză.
După ce-au răsfoit (în power point), „Cartea cu amintiri”, prezentată de Georgeta Iepure, cei din a IV-a A (îndrumați de Diana Vidican și Daniela Luca) au ieșit la rampă cu momentul lor artistic. Dorina Ursan și actorii săi ni l-au recuperat și restituit pe „D-L Goe”. După pictat, clasa I s-a apucat de cântat; elevii din a II-a A  (înv. Alina Firtean) au prezentat sceneta „Prietenul adevărat”, iar clasa a VIII-a A și-a prezentat sloganurile și numărul de dans...
Între numerele artistice, consilierul educativ, prof. Gheorghina Lemnian, și conducătorii de ateliere și concursuri au premiat câștigătorii.
Din tot ce s-a făcut, fiecare a avut de câștigat: spectatorul, cu spectacolul, iar artiștii, cu diplomele și premiile, așa încât, la final, cu toții au fost mulțumiți! (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Ziua școlii” la „Alexandru Roman” din Oradea.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:27:10 Ora standard a Europei de Est