Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cinci proiecte, locale, interjudețene și Comenius

Proiecte de proiecte, ieri, la Lic. T. „L. Blaga” din Oradea

Cinci proiecte, locale, interjudețene și Comenius

Dascălii de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea numără proiectele școlare precum numără alții voturile, și toate sunt valide. La reuniunea de ieri (miercuri, 25 noiembrie 2009), am numărat nu mai puțin de cinci proiecte lansate, două locale (coordonate de înv. inst. Alina Bocșe), două interjudețene (coordonatori, înv. Virginia Silvia Hadade și înv. inst. Carmen Goje) și un proiect multilateral Comenius (coordonator, înv. inst. dr. Dorina Roman).

„Copilăria – Sufletul tuturor vârstelor” (L. Blaga)
Până și conducerea școlii (director – Ioan Hora, director adjunct – Adriana Meșter) a rămas plăcut surprinsă de avalanșa de proiecte declanșate în ciclul primar.
La manifestarea cu pricina, alături de coordonatorii de proiect din școală, echipele de proiect și directorii liceului, au participat și reprezentanți ai partenerilor, directori și coordonatori de proiect de la Grădinița nr. 54 (director, inst. Eleonora Curtui), Grădinița nr. 35 (cu structura – Grădinița nr. 9, director, inst. Voichița Vancu), Grădinița nr. 20 (director, inst. Rodica Toda), de la Lic. de Artă (înv. Lucia Galan) și Șc. nr. 16 (inst. Rodica Daniela Vlad).
Inst. Alina Bocșe și-a prezentat cele două proiecte locale „Școlărei și școlărițe” și „Să sune clopoțelul!” Ambele urmăresc atragerea copiilor din învățământul preprimar (preșcolar) spre școală și continuitatea procesului început în grădiniță, adaptarea cât mai firească a copilului mic la programul școlar, fără sincope și insuccese, fără regrete și dezamăgiri. În derularea proiectelor educaționale, Alina le are alături, ca parteneri, pe educatoarele și conducerile grădinițelor nr. 20, 35 și 54.
După o ieșire în peisaj, Silvia Virginia Hadade, revine cu forțe înzecite pe prima scenă, cu „Orizonturi noi pentru toți”, un proiect interjudețean, cu patru parteneri (Inspectoratul Școlar, Liceul de Artă, Școala cu clasele I-VIII nr.16 și Grupul Școlar „Vasile Cocea” din Moldovița, județul Suceava, înv. inst. Simona Lucescu).
Silvia și ceilalți nouă membri ai echipei de proiect și-au propus să le deschidă elevilor noi orizonturi care să depășească aria locală, județeană și națională, ieșind în lumea largă, depășind chiar și fruntariile Europei, ajungând să cunoască culturile a șase state: Japonia, India, Egipt, Emiratele Arabe, Mexic și U.S.A.
Cel de-al doilea proiect educațional interjudețean poartă titlul „Prietenia – o comoară de preț”, fiind un fel de continuare a proiectului de anul trecut, intitulat „Hai să fim prieteni!” Din cadrul echipei de proiect fac parte 12 dascăli, de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea și Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Satu Mare, din care doi coordonatori de proiect, inst. Carmen - Teodora Goje, din Oradea și inst. Marilena Mic, din Satu Mare. În calendarul proiectului sunt prevăzute șapte activități (câteo activitate în fiecare lună) și o reuniune comună, în luna iunie, la Oradea, prilej cu care orădenii îi vor scoate pe partenerii lor sătmăreni la Băile Felix și la Peștera Urșilor de la Chișcău.
În cadrul proiectului multilateral Comenius – „All Different – All Equal” (Toți diferiți – toți egali), coordonator, inst. dr. Dorina Roman are parteneri din Italia, Lituania, Polonia și Bulgaria. Prima întâlnire de proiect a și avut loc, în Lituania, în perioada 8 – 13 noiembrie 2009, iar Dorina ne-a prezentat pe ecran (și pe monitor) secvențe de la întâlnirea de proiect din Lituania. „Scopul proiectului este cunoașterea istoriei și a moștenirii altor națiuni și comunități, promovarea conștiinței interculturale, învățarea unor limbi moderne și dezvoltarea profesională a tuturor participanților, întărirea înțelegerii și prieteniei între oameni și națiuni,” după cum a ținut să sublinieze coordonatorul de proiect, inst. dr. Dorina Roman.
Așadar, dascălii „primari” ai Liceului Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea au pornit (furtunos) motoarele proiectelor școlare în noul an școlar. (Ovi Dan)
 P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cinci proiecte, locale, interjudețene și Comenius.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:55:37 Ora standard a Europei de Est