Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Desfășurarea campaniei electorale și a alegerilor

Normele legale care reglementează

Desfășurarea campaniei electorale și a alegerilor

Ordonanța de urgență nr. 95 din 2 septembrie 2009 privind modificarea și completarea Legii nr. 370/2004 pentru alegerea președintelui României

CAPITOLUL III -1
Contravenții și infracțiuni:
ART. 26 - 1
Constituie contravenții următoarele fapte: a) înscrierea cu bună știință a unui alegător în mai multe liste electorale permanente, înscrierea în listele electorale sau tabelele electorale a unor persoane fictive ori care nu au drept de vot, b) păstrarea listelor electorale permanente în condiții necorespunzătoare, c) neefectuarea la termen a comunicărilor prevăzute de lege și neoperarea acestora în listele electorale permanente, d) efectuarea de operațiuni în listele electorale permanente de către persoane neautorizate, e) necomunicarea către judecătorii a modificărilor operate în exemplarul listei electorale permanente existente la primărie, f) încălcarea dispozițiilor art. 3 alin. (2) și art. 9 alin. (3), g) încălcarea dispozițiilor referitoare la afișarea propunerilor de candidaturi prevăzute la art. 11- 2 alin. (3), h) folosirea de către un candidat a semnului electoral înregistrat la Biroul Electoral Central de către un alt candidat, i) neluarea de către organizatori a măsurilor necesare desfășurării normale a adunărilor electorale, precum și distribuirea și consumarea de băuturi alcoolice în timpul acestor adunări, j) distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice mod a listelor electorale permanente, a copiilor de pe acestea sau a tabelelor electorale, k) nerespectarea dispozițiilor art. 17 alin. (1), (3), (4) și ale art. 19 alin. (4), l) afișarea listelor electorale permanente, a copiilor de pe acestea sau a tabelelor electorale; distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice mod a platformelor - program afișate sau a oricăror altor afișe ori anunțuri de propagandă electorală tipărite, m) nerespectarea deciziilor și hotărârilor birourilor electorale, nerespectarea hotărârilor și instrucțiunilor Autorității Electorale Permanente, nerespectarea hotărârilor Curții Constituționale, n) refuzul de a permite alegătorului, care face dovada faptului că are dreptul, să voteze la secția de votare la care se prezintă pentru exercitarea dreptului de vot, o) refuzul de a permite accesul persoanelor acreditate în localul secției de votare, cu excepția cazurilor în care președintele biroului electoral al secției de votare limitează accesul persoanelor acreditate în localul secției de votare datorită mărimii acestuia, p) refuzul de a primi și înregistra o întâmpinare, contestație sau orice altă cerere, formulată în scris, q) refuzul de a se conforma dispozițiilor președintelui biroului electoral al secției de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot și în împrejurimi, r) refuzul de a înmâna buletinul de vot și ștampila cu mențiunea - alegătorului care a semnat în lista electorală, înmânarea buletinului de vot unui alegător care nu prezintă actul de identitate ori care refuză să semneze pentru primirea acestora în lista electorală sau tabelul electoral în care este înscris, nerespectarea dispozițiilor art. 19 - 5 alin. (8) privind prezența altor persoane în cabina de vot, s) neaplicarea pe actul de identitate a ștampilei cu mențiunea - sau a timbrului autocolant, după caz, precum și reținerea actului de identitate, fără motive întemeiate, de către membrii biroului electoral al secției de votare, ș) nerespectarea dispozițiilor art. 20 alin. (1) lit. e) privind citirea cu voce tare a opțiunii exprimate pe buletinul de vot, întocmirea de către birourile electorale ale secțiilor de votare a proceselor - verbale, cu încălcarea dispozițiilor prezentei legi, t) continuarea propagandei electorale după încheierea acesteia, precum și sfătuirea în ziua votării a alegătorilor la sediul secțiilor de votare să voteze sau să nu voteze un anumit candidat, ț) purtarea pe durata votării, de către membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare, persoanele însărcinate cu paza, persoanele acreditate sau de operatorii de sondaj ai institutelor de sondare a opiniei publice, de ecusoane, insigne ori alte însemne de propagandă electorală, u) încălcarea de către membrii birourilor electorale a obligației de a participa la activitatea acestor birouri,
v) refuzul președintelui biroului electoral sau al locțiitorului acestuia de a elibera o copie certificată de pe procesul - verbal persoanelor îndreptățite potrivit prevederilor prezentei legi, w) încălcarea condițiilor de acreditare de către persoanele acreditate potrivit art. 19 - 8 și operatorii de sondaj ai institutelor de sondare a opiniei publice, ai societăților comerciale ori ai organizațiilor neguvernamentale care au fost acreditate de Biroul Electoral Central prin decizie, x) nerespectarea dispozițiilor art. 7 - 1 – 7 - 3 privind delimitarea, numerotarea și stabilirea secțiilor de votare, y) nerespectarea dispozițiilor art. 19 alin. (1) - (3) și (5), z) nerespectarea dispozițiilor art. 19 - 2 privind afișajul electoral, aa) nerespectarea dispozițiilor art. 19 - 4 alin. (12) privind comercializarea și consumul băuturilor alcoolice.
ART. 26 - 2
(1) Contravențiile prevăzute la art. 26 - 1 lit. b), c), d), e), g), j), k), l), m), o), p), ș), ț), u), v) și z) se sancționează cu amendă de la 1.000 de lei la 2.500 de lei, cele de la lit. f), h), q), t), w), x) și aa), cu amendă de la 1.500 de lei la 4.500 de lei, cele de la lit. a), i), n), r), s) și y), cu amendă de la 4.500 de lei la 10.000 de lei.
ART. 26 - 3 INFRACÞIUNI:
(1) Împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercițiu al dreptului de a alege sau de a fi ales se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani.
(2) Atacul, prin orice mijloace, asupra localului secției de votare se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.
ART. 26 - 4
(1) Oferirea sau darea de bani, bunuri ori alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze ori să nu voteze un anumit candidat se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 5 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.
(2) Nu intră în categoria bunurilor prevăzute la alin. (1) bunurile cu valoare simbolică, inscripționate cu însemnele unei formațiuni politice.
ART. 26 - 5
(1) Fapta persoanei care votează:
a) fără a avea acest drept, b) de două sau mai multe ori, c) prin introducerea în urnă a mai multor buletine de vot decât are dreptul un alegător se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.
(2) Cu aceeași pedeapsă se sancționează utilizarea unei cărți de alegător sau a unui act de identitate nul ori fals sau a unui buletin de vot fals.
ART. 26 - 6
(1) Violarea prin orice mijloace a secretului votului se pedepsește cu amendă.
(2) Dacă fapta a fost comisă de un membru al biroului electoral al secției de votare, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau amendă și interzicerea exercitării
unor drepturi.
ART. 26 - 7
(1) Deschiderea urnelor, înainte de ora stabilită pentru închiderea votării, se pedepsește cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.
(2) Încredințarea urnei speciale altor persoane decât membrilor biroului electoral al secției de votare ori transportarea acesteia de către alte persoane sau în alte condiții decât cele prevăzute de lege se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.
ART. 26 - 8

(1) Falsificarea prin orice mijloace a înscrisurilor de la birourile electorale se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.
(2) Cu aceeași pedeapsă se sancționează și înscrierea în copia de pe lista electorală permanentă a unor persoane care nu figurează în această listă.
(3) Introducerea în uz sau folosirea unui program informatic cu vicii care alterează înregistrarea ori însumarea rezultatelor obținute în secțiile de votare sau determină repartizarea mandatului în afara prevederilor legii se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.
(4) Cu aceeași pedeapsă se sancționează introducerea de date, informații sau proceduri care duc la alterarea sistemului informațional național necesar stabilirii rezultatelor alegerilor.
ART. 26 - 9

Tentativa la infracțiunile prevăzute în art. 26 - 3 și art. 26 - 5 – 26 - 9 se pedepsește.
ART. 26 - 10

Bunurile destinate sau folosite la săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 26 - 1 sau a infracțiunilor prevăzute la art. 26 - 3 – 26 - 8 ori rezultate din comiterea acestora se confiscă.
Nu uitați, pentru sesizarea unei fapte care încalcă prevederile legislației electorale, sunați la 112!
Centrul de comunicare județean Bihor, persoană de contact: purtător de cuvânt, inspector de poliție Alina DINU

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 12:57:45 Ora standard a Europei de Est