Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Sentimentul lucrului bine făcut e o premisă pentru a fi fericit!”

La Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”, a fost lansată cartea „Fericirea...”

„Sentimentul lucrului bine făcut e o premisă pentru a fi fericit!”

Catedra de Sociologie și Asistență Socială și Centrul de Studii asupra Transformărilor Sociale au organizat, miercuri, 2 decembrie 2009, o manifestare care se vrea o tradiție - „să ne prezentăm producțiile noastre”, după cum a ținut să sublinieze prof. univ. dr. Gheorghe Șișeștean.

De această dată, a fost lansată cartea lui Sergiu Bălțătescu, intitulată „Fericirea în contextul social al tranziției postcomuniste din România”.
Despre Fericirea... lui Sergiu Bălțătescu au vorbit: conf. univ. dr. Florica Ștefănescu, prof. univ. dr. Floare Chipea și prof. univ. dr. Gheorghe Șișeștean.
„ Nu știu cât a fost de fericit colegul nostru, Sergiu Bălțătescu, atunci când a scris-o, dar cartea i-a adus titlul de doctor în sociologie și de conferențiar doctor. În comunitatea sociologilor, este o carte de referință, de specialitate...”, ține să ne asigure, dintru început, conf. univ. dr. Florica Ștefănescu.
Iar prof. univ. dr. Floare Chipea o consideră „o lucrare solidă, aplicată și documentată, care cuantifică foarte multe ore și zile de muncă și preocupări pentru cunoașterea metodologiei, o mare meticulozitate pentru detaliul de tehnică, o lucrare prin care Sergiu se proiectează ca un sociolog meticulos, care stăpânește metodele de cercetare în sociologie. Lecturând-o chiar nu am avut niciun moment, nu am găsit un mod de abordare care ar putea fi criticat. Titlul e provocator. Fericirea ca bunăstare sau ca viață bună. Cartea dezvoltă astfel cel mai important aspect al societății, acela de a asigura bunăstarea, privită dintr-o perspectivă și printr-o abordare sociologică. El definește fericirea din punct de vedere teoretic prin prisma a trei obiective mari, după ce a parcurs foarte multe surse bibiografice interne și externe, ceea ce presupune o muncă enormă, începând cu anticii și epoca medievală, nelipsind abordările românești, după cum subliniază Floare Chipea. Avem de-a face cu o abordare metodologică de-a dreptul impresionantă, exhaustivă. Din analiza tranziției, cu meticulozitate, extrage și propune un model teoretic de abordare, o propunere de teorie, prin analiza indicatorilor sociali care măsoară bunăstarea socială a populației. Concluzionând, vom spune că avem în față o lucrare excepțională de sociologie, care i-a adus titlul de conferențiar doctor”, conchide prof. univ. dr. Floare Chipea.
„O lucrare de pionierat în analize de tip atitudinal”
Cel de-al treilea vorbitor (și coleg de catedră), prof. univ. dr. Gheorghe Șișeștean, și-a declinat bucuria, așa după cum spunem în preambul, de a inaugura o tradiție prin care „să ne prezentăm producțiile noastre... După nenumăratele sale articole care au o circulație internațională, avem de-a face cu o lucrare de o calitate deosebită. Ceea ce aduce nou și interesant este ceea ce analizează: Fericirea – viața bună -, satisfacția în viață și față de viață. Sergiu lansează ideea variației fericirii pe care o cercetează, fericirea ca problemă socială esențială (care în comunism era liniștea „înghețată” ). Avem de-a face cu o lucrare de pionierat în analize de tip atitudinal”, ține să ne convingă prof. univ. dr. Gheorghe Șișeștean.
Autorul (conf. univ. dr. Sergiu Bălțătescu) poartă cu sine cartea (fericirea), subiectul lucrării încă din 1998, când a participat la un curs la București despre calitatea vieții, după cum avea să recunoască la începutul intervenției sale. „De atunci au trecut 11 ani, iar la Oradea, am cunoscut perioada eroică în sociologie. În decursul timpului, mi-au fost refuzate, la nivel național, toate granturile care aveau în titlu fericirea. Vreau să subliniez faptul că sentimentul lucrului bine făcut e o premisă pentru a fi fericit. Iar prin această carte, am dorit să propun o teorie sociologică a fericirii...”  
Sergiu declară că se simte măgulit de aprecierile colegilor săi, dar și fericit pentru ceea ce a reușit să facă, iar în față o avea pe jumătatea sa, pe Daniela Bălțătescu, soția sa, și pe fiica sa, pupila și dulceața căsniciei sale fericite, pe Ruxi cea frumoasă și curioasă, care (de)ține în mâini cheia Fericirii! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Sentimentul lucrului bine făcut e o premisă pentru a fi fericit!”

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:56 Ora standard a Europei de Est