Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Mă consider o norocoasă”

Tineri în acțiune

„Mă consider o norocoasă”

În perioada 16 - 23 noiembrie 2009, la recomandarea Asociației D’Art, unul dintre membrii fondatori și vicepreședinte al organizației, Csilla Circiu, a participat la Poiana Brașov, la o sesiune informativă și formativă în contextul „Tineret în acțiune” (TIA).

Pe parcursul întregii săptămâni,  sesiunile de lucru s-au desfășurat atât în plen, cât și pe grupe de lucru. Problematicile abordate au fost pe cât de interesante, pe atât de utile, nu numai din punct de vedere al dezvoltării individuale, a noastră, ca participanți, cât și al contribuției pe care, prin competențele dobândite, o putem aduce dezvoltarii organizaționale.
În cadrul educației non-formale au avut loc abordări legate de caracteristicile, metodele și instrumentele cu care operează educația non-formală, urmărindu-se metodele participative și caracteristicile de grup: formarea echipei, dinamica grupului etc.
În cea de-a doua parte a săptămânii, accentul a căzut pe elementele legate de scrierea proiectelor din categoria „Tineret în acțiune” fiind vizate documentele suport, formularul de candidatură, stabilirea obiectivelor, a grupurilor țintă și a beneficiarilor, buget, metode de evaluare etc.
Mă consider o norocoasă pentru că am avut șansa să fac parte dintr-un grup restrâns, format din persoane de excepție. Fiecare participant reprezenta un ONG. Toți eram plini de entuziasm și dornici să învățăm cât mai multe lucruri. La adresa formatorilor, am numai cuvinte de laudă, iar modalitatea de abordare a tematicii s-a făcut într-un mod cât se poate de eficient și de plăcut în același timp. Mă bucur foarte mult că am participat la o astfel de formare. Mulțumesc conducerii Asociației D’Art pentru încurajări și sprijinul acordat. Cunoștințele dobândite îmi sunt foarte utile, atât în munca mea în cadrul asociației, cât și pe plan personal.”  (Csilla CIRCIU)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:46:52 Ora standard a Europei de Est