Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Împreunǎ” în cadrul proiectului interjudețean „Culturǎ – Civilizație - Comunitate”

Școala cu clasele I – VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea

„Împreunǎ” în cadrul proiectului interjudețean „Culturǎ – Civilizație - Comunitate”

Școala cu clasele I – VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea, în parteneriat cu alte cinci școli din județele Brașov, Galați, Bacău și Alba, colaboreazǎ începând din luna noiembrie 2009 în cadrul unui proiect interjudețean, intitulat „Cultură – Civilizație - Comunitate”.

 În fiecare lună, fiecare școalǎ participantǎ desfășoară activități care sunt centralizate la Școala nr. 2 din  Brașov, unde dl profesor Dumitru  Avădanei, coordonatorul principal al  proiectului, împreunǎ cu echipa sa, editeazǎ revista proiectului. Ediția online a revistei poate fi văzută pe site-ul: www.culturacivilizatiecomunitate.go.ro
 Astfel, „elevii vor realiza punți de prietenie, împǎrtǎșindu-și gândurile lor, aspirațiile, tradițiile și valorile patrimoniului cultural local”, spune dl prof. Dumitru Avǎdanei, în pagina de „început de drum”.
 Echipa de proiect din școala noastrǎ este formată din profesorii: Mocan Ioan - director, coordonatorul proiectului, Szatmari Dorina, Zaha Alina, Matiu Adriana și Prodan Emil.
Împreună cu Asociația DOWN
 În luna decembrie, Școala „Nicolae Bălcescu” din Oradea a derulat în cadrul proiectului activitatea „Împreunǎ”, în colaborare cu Asociația DOWN din Oradea.
 Sufletul acestei activități a fost dl prof. Prodan Emil. Ca de obicei, când este vorba de activitǎți educative, în realizarea activitǎții, s-a implicat cu tot entuziasmul și directorul adjunct, dna prof. Szabo Gyongyi, chiar dacǎ nu face parte din echipa proiectului .
 La începutul lunii decembrie a fost amenajatǎ o salǎ specialǎ unde au fost expuse lumânǎri create de copiii de la Asociația Down. Pe mese, alǎturi de lumânǎri, profesorii și elevii din Consiliul elevilor (implicați de la început în activitate) au avut ideea de a include spre vânzare și cǎrți donate.
 Lumânǎrile de diferite forme au atras imediat atenția elevilor și profesorilor. Toți cei care au intrat în sală au cumpărat cel puțin o lumânare sau o carte.
 „Sunt frumoase și mai bine cumpǎrǎm de aici decât din magazin, așa îi putem ajuta pe cei care le-au creat și au nevoie de sprijinul nostru”, spunea Oana Pușcaș (din VIII C), omniprezentă la acțiune.
 Foarte harnici, și animați de dorința sincerǎ de a ajuta au fost și elevii din clasa a VII-a D: Kis Melania, Szilaghi Alexandru, Lidia Luca, Alexandra Precup, Alexandra Gal și Răzvan Albuțiu.
În vizită la Asociația DOWN
 Vineri, 11 decembrie (în ultima zi de școală din 2009, așa după cum au dorit să fie guvernanții noștri), un grup de elevi (însoțiți de prof. Prodan Emil și Szatmari Dorina) a predat Asociației  DOWN suma de 550 de lei (RON), obținută din vânzarea lumânărilor. Cu ocazia acestei vizite, am reușit să vedem cum se confecționeazǎ lumânǎrile.
 Destinși, primitori, sensibili, plini de afecțiune, copiii de la Down ne-au primit cu brațele deschise, ne-au dat informații, vorbindu-ne și despre alte preocupări de-ale lor: înșirǎ mǎrgele, fac brǎțǎri și mǎrțișoare, decupeazǎ, vopsesc, creează felicitǎri. An de an își diversificǎ paleta de activitǎți și progresează în deprinderi. Acest lucru este posibil datoritǎ îndrumǎrii competente, cu rǎbdare, bunǎtate și înțelegere pe care le dovedesc cadrele de la Asociația DOWN, conduse de prof. Lucia Ciobanu.
La finalul vizitei, ne-am pozat împreună și ne-am făcut urări. (Dorina Szatmari)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:50:55 Ora standard a Europei de Est