Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Etapa de obiceiuri și tradiții

În cadrul proiectului educațional „Împreună”

Etapa de obiceiuri și tradiții

S-a finalizat cea de-a treia etapă a proiectului educațional „Împreună”, etapa „Obiceiuri și tradiții”.

Manifestarea a debutat cu primirea lui Moș Nicolae, care a sosit la noi cu ajutorul drei primar Nagy Gizella, trecând pe la toate grupele de la Grădinița din Biharia, cât și de la Grădinița „Frăguța” din Cauaceu. Copiii l-au întâmpinat cu cântece și poezii. Tot în cadrul acestei etape, au fost programate mersul cu colindul la instituțiile publice din sat (grupa mijlocie - secția maghiară, ed. Sanislav Ana și grupa fluturașilor - secția română, inst. Filipaș Melinda), pregătirea dulciurilor specifice Crăciunului, cu ajutorul părinților (turtă dulce) de către grupa mică - ed. Nagy Erzsebet și grupa mare - ed. Felfoldi Elza și inst. Molnar Katalin, realizarea unor felicitări de Crăciun și organizarea expoziției în cadrul fiecărei grădinițe. Această acțiune este rodul colaborării tuturor grupelor, inclusiv grupa combinată - secția maghiară - inst. Jacko Eniko de la Grădinița „Frăguța” din Cauaceu, fiecare grupă de preșcolari a cadorisit cu un gând bun scris pe o felicitare pe educatoarele și colegii lor din celelalte grupe, cât și pe membrii conducerii Școlii cu clasele I - VIII „Gaspar Andras” din localitate.
Cea de-a treia etapă s-a finalizat la fiecare grupă participantă cu un program de Crăciun, dedicat părinților și lui Moș Crăciun, care a răsplătit, la sfârșitul programului, pe fiecare cu un mic cadou. Ajutoarele Moșului au fost părinții, drept pentru care le mulțumim și pe această cale. Numai cu concursul lor a fost posibilă această frumoasă „tradiție” a sacului plin cu cadouri. (Melinda F.)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 19:15:44 Ora standard a Europei de Est