Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Descoperind delicatesele de pe meleagurile poloneze

„Europe on a plate”

Descoperind delicatesele de pe meleagurile poloneze

Echipa Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea a participat la cea de-a doua întâlnire de proiect, desfășurată în Polonia, în perioada 14 - 21 noiembrie 2009.

Proiectul internațional Comenius „Europe on a plate”, derulat cu finanțare europeană din partea Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP), are ca principal obiectiv dezvoltarea abilităților culinare și gastronomice ale elevilor implicați în proiect (de la profilul bucătari) și oportunitatea de a cunoaște în mod direct realitățile culturale și tradiționale ale celor șase țări partenere (Polonia, Bulgaria, Belgia, Portugalia, Franța și România).
 Polonia (țara coordonatoare a acestui proiect) a fost prima țară care i-a găzduit pe elevii și profesorii implicați în acest proiect, astfel că la școala din Sierakowice  s-au adunat șase echipe de elevi și profesori din respectivele țări europene pentru a descoperi și învăța secrete ale bucătăriei tradiționale poloneze. Aceasta a fost prima întâlnire propriu-zisă la care au participat elevii, cu scopul de a lua parte la lecții de gătit, activități tematice, jocuri, vizite în locații de importanță culturală și istorică, competiții, workshopuri.
Delegația României a fost alcătuită din trei elevi (Chiș Viorel și Florea Oana, din clasa a XI-a F și Delescu Maria, din a IX-a C) și patru profesori (dir. adj. Porțan Gavril, Dulău Cristina – coordonator de proiect, Mateiaș Ramona și Bagdi Alina), care au reprezentat Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea.
Prima zi de proiect a fost dedicată prezentării școlii gazde (a elevilor și profesorilor de la Liceul Zespó³ Szkó³ Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach), activitate care s-a încheiat cu un program artistic (muzică și dansuri populare tradiționale poloneze), și o masă festivă (mâncărurile fiind pregătite de elevii și maiștrii bucătari ai școlii). Programul primei zile a continuat cu o vizită la Centrul Cultural din oraș, unde, după vizitarea muzeului cu obiecte de artizanat și unelte tradiționale, elevii au participat la un workshop în care au învățat să confecționeze decorațiuni de Crăciun făcute din paie (îngerași și steluțe). A doua zi, elevii au început practic activitatea de bază a acestui proiect - gătitul. Ei au primit (în limba engleză) o rețetă de pierogi (felul de mâncare cel mai renumit al polonezilor). Maiștrii bucătari le-au explicat ce au de făcut, și, împărțiți pe echipe, au început să gătească renumiții colțunași cu varză și ciuperci.
Istoria locală și meșteșugurile
În partea a doua a zilei, am vizitat centrul  vechi al Gdanskului (cu portul, clădirile de o arhitectură impresionantă specifică Poloniei, magazinele de bijuterii cu chihlimbar (emblema Gdanskului), servind masa la un restaurant cu mâncare specific poloneză.
Pe agenda celei de-a treia zi au figurat alte două vizite. Mai întâi, am vizitat muzeul de ceramică, unde elevii au asistat la o demonstație, după care au fost lăsați să experimenteze și ei ... meșteșugul olăritului. Cea de-a doua vizită am făcut-o la lagărul de concentrare nazist Stuthoff, o experiență foarte emoționantă deoarece ghidul care ne-a povestit despre ororile petrecute acolo era chiar un supraviețuitor al acelui lagăr.
Lecțiile de gătit au continuat și în celelalte zile. Echipați corespunzător, elevii au muncit în echipe „colorate” din punct de vedere lingvistic (alcătuite din câte un elev din fiecare țară parteneră), gătind  mai multe feluri de mâncare tradițională poloneză (cotlet de porc umplut cu prune, supă de fructe uscate cu tăiței de casă, fritters - un fel de clătite). La vizitele amintite să mai notăm una la o fermă agro-turistică din zonă (unde elevii au avut ocazia să facă pâine de diferite forme și mărimi). Tot aici s-au prins în horă (cu dansuri specifice zonei).
Săptămâna s-a încheiat cu o competiție finală la care au fost participat echipele celor șase țări, concurând la trei probe: aranjarea unei mese de Crăciun (având la îndemână mai multe ornamente), gătirea, dar și aranjarea de pierogi pe platou (în 30 de minute) și răspuns la un set de întrebări   despre Polonia. Juriul (format din cadre didactice de la școala gazdă, părinți și agenți economici) a desemnat drept câștigătoare echipa Portugaliei (care a meritat din plin acest trofeu). De fapt, toate echipele au fost câștigătoare, fiind premiate cu câte o diplomă de excelență, deoarece cu toții s-au descurcat la superlativ, cu toții și-au demonstrat talentul, originalitatea și abilitatea în a găti.
Indiferent de limba vorbită, cultură și culoare, cu toții ne-am simțit ca o mare familie - o echipă europeană care a reușit să învețe o mulțime de lucruri despre ceea ce înseamnă să conviețuiești și să muncești alături de cetățeni din alte țări europene. În mod expres, am aflat multe lucruri despre Polonia, ceea ce înseamnă că scopul întâlnirii de proiect a fost îndeplinit.
În această primă lună a lui 2010, echipa de proiect va împartăși colegilor din școală din experiența dobândită la întâlnirea de proiect din Polonia, gătind feluri de mâncare poloneză, prezentându-le un album cu poze, audiind muzică tradițională poloneză și povestindu-le despre tot ceea ce au văzut frumos și interesant în țara coordonatoare de proiect.
„Europe on a plate” înseamnă șase țări europene care descoperă împreună, eșalonat, bucătăria fiecăreia. La această primă întâlnire, am așezat pe platou prima țară - Polonia. În următoarele luni, urmează să ornăm platoul cu alte și alte bunătăți europene. (Cristina DULĂU)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Descoperind delicatesele de pe meleagurile poloneze.

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:47:16 Ora standard a Europei de Est