Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„O iubire atât de-adâncă,/ Și mă-ntreb de ce te-ai dus/ Și de ce te mai plâng încă?”

Un superb „foc de artificii” aprins întru Nemurirea Domnului Eminescu

„O iubire atât de-adâncă,/ Și mă-ntreb de ce te-ai dus/ Și de ce te mai plâng încă?”

Când este vorba de Poetul Nepereche, Poetul Național – Mihai Eminescu -, nu există școală mică sau mare, copil, elev sau dascăl (educatoare, învățător sau profesor), ci doar o comuniune de dor și de simțire întru omagierea Luceafărului poeziei românești, la 160 de ani de la ivirea sa pe bolta României, a Limbii și literaturii române.

Ne-au demonstrat acest lucru, dacă mai era cazul, ieri la amiază (joi, 14 ianuarie 2010), elevii și dascălii Grupului Școlar „Ioan Bococi” din Oradea, iar după-amiază, ne-au întărit întru credință actorii și artiștii Palatului Copiilor și Elevilor din Oradea (sub îndrumarea dnei prof. Maria Ivanov).
Prof. Diana Simina și colegii din cadrul catedrei de limbă și comunicare (prof. Mariana Nistor și Mihaela Șumălan) ni l-au redat pe Domnul Eminescu prin prisma iubirii și prieteniei sale în comuniune de grai și trăire cu Veronica Micle și Ion Creangă (roluri jucate de elevii Florin Urs, Loredana Hendre și Florin Monenci), cu concursul prezentatorilor (Camelia Pintilie, Luciana Costea și Alexandru Þocu) și al membrilor corului „Lioara” (soliști: prof. Mihaela Șumălan și Maria Matei). Le-au fost aproape și au pus umărul la reușita manifestării de suflet prof. Viorica Bronț, pedagogii (Sorina Ciont, Elena Rotar și Monica Moț) și conducerea școlii (director – prof. ing. Ileana Varga, director adjunct – prof. Mihaela Popovici).
„Trebuia să vină, să se nască. Îl chemase ciobanul din „Miorița” la nunta sa și Meșterul Manole să-i sfințească mănăstirea. Din adânc de fântână cu apă vie ori din înalt de cer românesc, din lacrimă sau din bătaie de aripă, trebuia să vină-aici. A intrat în viață odată ca niciodată, pe Poarta Sărutului încununată cu voce de Luceafăr. Îl așteptau brazii și lacul, și floarea albastră, negăsindu-și liniștea până a nu fi adusă de cuvintele sale binecuvântate. Răsărise luna și trebuia să-și picure argintul pe fruntea lui boltită. Și, mai presus de toate, îl așteptam noi, cei de-atunci și de-acum. Aveam nevoie de el pentru a ne înțelege... și l-am numit Eminescu.”
Diana ne-a răscolit cu gândul său despre Eminescu, Veronica și Creangă ne-au bucurat cu evocarea lor pe „Raze de lună”, armonizând într-un „elogiu comun, într-o eternă comuniune în destin!” „Și mă-ntreb de ce-au apus/ O iubire atât de-adâncă,/ Și mă-ntreb de ce te-ai dus/ Și de ce te mai plâng încă?”
La un asemenea spectacol, directorul școlii (prof. ing. Ileana Varga) a rămas fără replică, mulțumind și felictând truditorii și realizatorii superbului „foc de artificii” aprins întru Nemurirea Domnului Eminescu. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „O iubire atât de-adâncă,/ Și mă-ntreb de ce te-ai dus/ Și de ce te mai plâng încă?”

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:58:23 Ora standard a Europei de Est