Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Care sunt avantajele și dezavantajele sistemului de învățământ românesc, în comparație cu alte sisteme naționale?

De pe ovidan.ro la Agenția de presă NewsIn

Care sunt avantajele și dezavantajele sistemului de învățământ românesc, în comparație cu alte sisteme naționale?

Ana Barbu, reporter la Agenția de presă NewsIn (sectoarele social, cultură, media), ne propune o colaborare pe teme de învățământ, care ne încântă și ne onorează!

Pentru comunitatea online care citește ovidan.ro, reporterul Agenției de presă NewsIn lansează o provocare: de a participa la o minianchetă spre a desluși care sunt avantajele și dezavantajele sistemului de învățământ românesc, în comparație cu alte sisteme naționale.
În acest sens, elevii și profesorii care au avut contact cu alte sisteme naționale de învățământ (au învățat în străinătate sau au participat la schimburi de experiență, proiecte Comenius, parteneriate școlare internaționale...) sunt rugați să răspundă (sincer) la un set de întrebări.
Dacă cineva nu dorește să îi apară numele în material nu va apărea (este, însă, preferabil ca o mică prezentare a celor care își exprimă opiniile în acest material să apară, pentru a evidenția pregătirea și experiența acestora.
Iată întrebările:
1. Câte ore petrec zilnic elevii la școală în sistemele pe care le
cunoașteți?
2. Cum este împărțit programul de școală (câte ore de predare, înțelegere a materiei, învățare, câte pauze sunt pe zi, cât de lungi sunt orele etc) în sistemele pe care le cunoașteți?
3. Cum se face evaluarea?
4. Cum se stabilește programa școlară în sistemele pe care le cunoașteți?
Se alocă mai multe sau mai puține ore în funcție de profil, ce procent din
ore/materii este la alegerea elevului etc?
5. Câte ore petrece un profesor la școala? În ce fel este el disponibil pe parcursul unei zile (are un cabinet sau laborator propriu, există programe speciale de consultații/meditații etc)?
6. Cum sunt plătiți profesorii în sistemele pe care le cunoașteți? Cum sunt angajați? Considerați că titularizarea la nivel național este o procedură de angajare eficientă?
7. Credeți că o soluție pentru alinierea salariilor profesorilor români la cele europene și pentru un sistem mai eficient în România ar fi creșterea normei didactice?
Se poate face acest lucru în condițiile infrastructurale din România?
8. Care credeți că sunt calitățile și avantajele sistemului românesc de învățământ? Vă întreb asta pentru că atât statistic, cât și experiența personală arată ca cel puțin informațiile care ajung la public prin intermediul presei sunt negative sau cel mult neutre, iar știrile bune sunt de cele mai multe ori liste seci cu olimpicii internaționali.
9. Ce credeți că ar trebui adoptat din alte sisteme?
10. Ce măsuri de reformă au fost luate în ultimii ani și au avut efecte benefice vizibile?
Răspunsul Dvs sincer este așteptat pe adresa: ana.barbu@newsin.ro
Credem într-o bună colaborare, în implicarea Dvs plină de solicitudine pentru cunoașterea adevărului, și, de ce nu, schimbarea în bine a sistemului nostru național de învățământ. (Ovidiu DAN)

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 03:59:42 Ora standard a Europei de Est