Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Maratonul lecturii” – premierea câºtigãtorilor

Vineri, la Biblioteca Judeþeanã „Gheorghe ªincai”

,,Maratonul lecturii” – premierea câºtigãtorilor

În amfiteatrul Bibliotecii Judeþene „Gheorghe ªincai” Oradea, vineri, 15 ianuarie 2010, a avut loc premierea participanþilor la concursul „Maratonul lecturii”. Au fost desemnaþi regele ºi regina lecturii.

Astfel, premiul „regele lecturii” a fost acordat lui Daniel Darius Bala, de la Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, iar „regina lecturii” a fost aleasã Ruxandra Gîdei, elevã în clasa a IV-a la ªcoala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea. La secþia maghiarã, premiul I i-a revenit elevei Kiss Bianca. S-au acordat ºi premiul II, III ºi o serie de menþiuni, toate constând în cãrþi, diplome de participare ºi dulciuri.
„Maratonul lecturii”, concurs de lecturã organizat de Secþia pentru copii ºi tineret a bibliotecii, s-a desfãºurat în douã ediþii în cursul anilor 2008 ºi 2009. Concursul s-a încheiat în cadrul unor petreceri interactive, prilej cu care au fost desemnaþi regele ºi regina lecturii.
Obiectivele concursului
Organizatorii manifestãrii ºi-au propus sã îndemne cititorii (concurenþii) la (re)descoperirea lecturii ºi a adevãratelor valori artistice ºi morale; descoperirea cãrþii (lecturii) ca mijloc de formare a personalitãþii; nevoia de a include biblioteca, alãturi de ºcoalã, în preocupãrile permanente ale fiecãruia, prin dezvoltarea competenþelor de comunicare ºi socializare; formarea deprinderilor de selecþie a lecturii.
 În campania de informare au fost cuprinºi 800 de elevi
Înainte de lansarea acestui concurs a avut loc o amplã campanie de informare a elevilor cu privire la organizare ºi desfãºurare manifestãrii: vizite la 12 ºcoli orãdene: ªcoala cu clasele I-VIII „Dacia”,  „Oltea Doamna”, „Octavian Goga”, „Nicolae Bãlcescu”, „Dimitrie Cantemir”, „George Coºbuc”, ªc. nr. 11, Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, Colegiul Naþional „Iosif Vulcan”, Liceul Teoretic Greco-Catolic, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” ºi Liceul cu Program Sportiv „Bihorul”; popularizarea evenimentului prin intermediul unor afiºe plasate în cadrul Secþiei pentru copii ºi tineret a bibliotecii, în ºcoli ºi la filialele bibliotecii, prin site-ul bibliotecii ºi blog-ul secþiei, dar ºi prin Mass-media localã. Astfel, aproximativ 800 de elevi au fost informaþi despre desfãºurarea concursului. Pentru surprinderea unor aspecte distincte, pentru evaluarea obiectivelor propuse, cercetarea de faþã a presupus aplicarea unui instrument de investigare metodologicã axatã pe chestionarea unui eºantion de aproximativ 150 de copii, care au aflat sau au participat la concursul de lecturã „Maratonul lecturii”. În structura lui, chestionarul a avut o succesiune de întrebãri cu posibilitatea combinãrii ºi succesiunii stimulilor verbali cu cei grafici ºi psihologici. Analizând structura rãspunsurilor, rezultã un evantai suficient de larg pentru a permite câteva concluzii: * din cele 150 de chestionare aplicate, au fost supuse analizei 135; * 102 subiecþi au participat la concurs în ediþia anterioarã; * în funcþie de ponderea rãspunsurilor la întrebarea de unde ai aflat despre acest concurs, se constatã cã cei mai mulþi copii au aflat de la bibliotecã (organizatorul acestui concurs): 68 de rãspunsuri: de la bibliotecã,  45 de la ºcoalã, 13 de la colegi ºi 9 de la prieteni. Acest lucru ne demonstreazã cã biblioteca a intrat în orizontul preocupãrilor copiilor, cã e un loc drag lor, unde au parte de multiple satisfacþii, atât pentru lecturã, cât ºi pentru activitatea de recreere.
Premiile
Cãrþile alese spre a fi oferite drept premii au fost selectate în funcþie de particularitãþile de vârstã. Pentru cei mai mici cititori (din clasele II – IV) au fost alese cãrþi viu colorate, cu caractere mari, cãrþi editate recent, atât din literatura românã, cât ºi din cea universalã, cu un impact deosebit asupra copiilor, atât pentru copiii care studiazã în limba românã, cât ºi pentru cei ce studiazã în limba maghiarã. O parte din aceste volume sunt chiar ecranizãri de filme pentru copii.
Literatura lor „preferatã”
 Cea mai mare pondere a cãrþilor citite de copii o au: Muzicanþii din Bremen, (carte bogat ilustratã, este o poveste pe care cei mici o parcurg alãturi de personaje sale), Cãlãtoriile lui Gulliver, Zodiac girls - Prinþesa rãsfãþatã, Bagheta magicã din Heleºteu, Ochiul magic, Ocolul pãmântului în 80 de zile, Puf, Frãþia lupilor, Pete Pite, Mary Poppins, Heidi, fetiþa munþilor, Strigoiul din Carpaþi... Aceste titluri sunt prezente ºi în rãspunsurile copiilor care nu s-au înscris la concurs, ceea ce demonstreazã cã sunt ºi în sfera lecturii lor preferate. În cãrþile citite, copilul cautã evenimente ºi personaje care-l bucurã ºi a cãror fericire o savureazã într-o lume fictivã. Funcþia de educare a simþului logic îl determinã pe copil sã caute dreptatea. Are capacitatea de a intra în pielea personajelor, de a se identifica în bunã parte cu eroii cãrþilor citite: Heidi din Heidi, fetiþa munþilor, Cedric din Micul Lord, John din Ochiul magic, Câinele din Muzicanþii din Bremen, primarul din Goana dupã meteor, bãiatul din Singur pe lume, Po din cartea Cunfu Panda, cu Venus din Fetele Zodiacului sau cu Gulliver din Cãlãtoriile lui Gulliver etc. Aºadar existã o literaturã „preferatã” de copii, nu întotdeauna inspiratã din universul lor. Observãm o deschidere spre un alt fel de lecturã, mediul adulþilor influenþând sfera lor de preferinþe, indiferent dacã aceste cãrþi au fost scrise sau nu pentru ei. Micii cititori „gustã filozofia subtextualã”, nu sunt condiþionaþi de accesibilitatea acesteia, ei gãsesc acele cãi ale frumosului artistic ºi fac apel la propria sensibilitate. Romanele sau povestirile lui Jules Verne, Hector Malot, Daniel Defoe, J. Swift, Mark Twain sunt acum concurate de cele ale altor autori din literatura universalã: John Bunian, Lucy Mayflower, Rafael Sabatini, George Lucas, Cathy Hopkins, R.L. Stine, Tony Di Terlizzi, Waldi Horer, William Horwood, Harte Bret etc. Întrecerea, care se încheie întotdeauna cu un clasament ºi cu acordarea unor premii celor mai buni dintre participanþi, i-a determinat pe copii sã-ºi exprime dorinþa de a participa ºi în viitor la o altã ediþie a concursului, fãrã a preciza o altã modalitate de organizare, ceea ce presupune cã le-a fãcut plãcere ºi au fost mereu într-o adevãratã competiþie. Sã mai spunem cã în finalul chestionarului, am dorit sã aflãm ce alte cãrþi ºi-ar dori ei  sã citeascã ºi nu le-au gãsit la bibliotecã. Doar douã titluri au fost menþionate: Jocul lui Ander ºi enciclopedii despre spaþiul cosmic. Secþia are în dotare enciclopedii, ele au fost oferite deja copilului care le-a solicitat, iar cartea Jocul lui Ender, „cu suficientã acþiune pentru amatorul de SF-uri mai spectaculoase, cu o acþiune ce se desfãºoarã în jurul ºcolii de luptã creatã pentru antrenarea ºi dezvoltarea copiilor talentaþi pentru a deveni viitori comandanþi ai flotei stelare”', urmeazã sã o achiziþionãm.
Impactul
Concursul „Maratonul lecturii” a avut un impact deosebit asupra copiilor, aceastã concluzie putând fi extrasã atât din fiºele de evidenþã ale copiilor înscriºi la concurs, cât ºi din rãspunsurile date la prezentul chestionar. Drept urmare, obiectivele propuse fiind realizate, ne determinã sã continuãm concursul prin organizarea celei de-a treia ediþii”, dupã cum ne-a asigurat dna Mariana Barna, ºef birou, iniþiatorul, creierul ºi sufletul acestui concurs îndrãgit. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesaþi Galeria foto: ,,Maratonul lecturii” – premierea câºtigãtorilor.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 07:03:37 Ora standard a Europei de Est