Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Violența din noi și din jurul nostru”

Luni, la Școala nr. 16 din Oradea, 13 echipaje de elevi gimnaziști s-au luptat cu

„Violența din noi și din jurul nostru”

Unii iau totul de-a gata, alții gândesc, acționează și caută soluții pentru a eficientiza actul educațional. Mult trâmbițata violență din școli, familie și comunitate este în atenția cadrelor didactice, a conducerii școlilor, inspectoratelor școlare și a întregii societăți. Fiecare luptă în felul său pentru prevenirea și combaterea violenței.

Dl profesor Mircea Gârba, directorul Școlii cu clasele I-VIII nr. 16 din Oradea, prof. Anca Cheregi, precum și psihologul școlii, Gabriela Nedelcu, au socotit să antreneze înt-un astfel de demers educațional de prevenire și combatere a violenței întreg efectivul de elevi din clasele de gimnaziu, cărora le-au propus un concurs cu premii la nivel de școală (marele premiu fiind în valoare totală de două milioane de lei vechi, adică 200 de ron). Pentru marele premiu și pentru multe alte premii substanțiale și tentante (rechizite școlare și ciocolată), s-au „bătut” (luni, 25 ianuarie 2010) 13 echipaje de câte patru elevi fiecare (dintr-un total de 17 clase). În prima etapă a concursului (marți, 19 ianuarie), fiecare echipaj a realizat câte un afiș – poster pe tema violenței, însoțit de un mesaj scris. Afișele și mesajele au fost jurizate de către un juriu format din doi profesori de la Liceul de Artă (prof. Alina Nealcoș și Muranyi Mihaly) și o persoană neutră, Adrian Bulc, din afara sistemului educațional.
Luni, cele 13 echipaje s-au reunit în două săli de clasă pentru a susține proba teoretică (un test tip grilă) prin care s-au verificat cunoștințele însușite în legătură cu măsurile de prevenire și combatere a violenței, un material distribuit în toate clasele gimnaziale, ca suport bibliografic, cuprinzând informații legate de infracțiunile frecvente comise de adolescenți, furt, tâlhărie, prostituție, viol, sfaturi pentru a se feri, a nu ajunge victime ale unor posibili infractori...
În cadrul celei de-a treia etape a concursului, câte un reprezentant al fiecărei clase a prezentat afișul și a explicat mesajul lor.
Pe podium: a VII-a A, a VIII-a A și a VIII-a C
Adunând punctele obținute pentru afiș și mesaj cu cele obținute la testul grilă (corectat de prof. Carmen Indrie și înv.- inst. Otilia Luca), s-a alcătuit clasamentul general. În fruntea celor 13 echipaje s-au situat: a VII-a A (cu 180 de puncte), a VIII-a A (cu 161 de puncte) și a VIII-a C (cu 149 de puncte).
La final, prof. Anca Cheregi și Gabriela Nedelcu, ajutate de Miss boboc C.N. „Emanuil Gojdu” - 2009, Raluca Crișan, din clasa a IX-a C (fost elev al acestei școli), au înmânat premiile tuturor echipajelor participante (asigurate de sponsorii concursului: conducerea școlii și Biserica Refomată Parhida). (Ovidiu DAN) P.S. Pentru mai multe poze (92 de poze), accesați Galeria foto: „Violența din noi și din jurul nostru”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:29:30 Ora standard a Europei de Est