Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Nu fi violent! Fii tolerant!”

„Fără violență! Să trăim în armonie!”

„Nu fi violent! Fii tolerant!”

Îndemnuri de acest gen au fost scrise pe pancarte și rostite, miercuri (27 ianuarie 2010), de către elevii a patru clase de la Școala nr. 11 din Oradea (clasele I D, II A, III E și IV C, îndrumați de înv. inst. Cornelia Șil, Angela Nuță, Olimpia Tăutu și Domnica Popa), în cadrul proiectului național „Dincolo de curriculum”.

„Să exmatriculăm violența... în coșul de gunoi al Orășelului copiilor!”
„Prin această nouă acțiune, dorim să exmatriculăm violența din școală, în coșul de gunoi al Orășelului copiilor”, cum plastic s-a exprimat înv. Domnica Popa, unul dintre dascălii prezenți la manifestare. „Simbolul acțiunii noastre este o floare, zâmbind copiilor, pe ale cărei petale, copiii vor așeza cuvinte pe care le consideră potrivite pentru a exprima mesajul lor de antiviolență...”, a continuat învățătoarea clasei a IV-a C, Domnica Popa.
Cu mic cu mare, elevii și-au propus să spună cu voce tare tot ceea ce au de spus, în cadrul unui marș, cu pancarte, lozinci și baloane colorate, pe traseu de la școală până în Orășelul copiilor, avându-i alături pe prietenii și partenerii lor de proiect, polițiștii compartimentului de proximitate (agenții-șefi principali Florian Bogole și Marius Vasi, agenții-șefi Sorin Secară și Petru Mocanu), precum și un grup de elevi de la C.S.E.I. nr. 2 (îndrumați de înv. Ileana Andrica și Ana Marc). Ajunși în Orășelul copiilor, în fața pavilionului, la comandă, toți copiii au lăsat să le scape din mâini baloanele colorate (umplute cu heliu) pe care scriseseră mesajele lor de antiviolență.
„Povestea unui copil cuminte!”
Sus, în pavilion, în sala mare de conferințe, copiii s-au organizat pe clase, în jurul măsuțelor de lucru. Agenții-șefi principali, Florian Bogole și Marius Vasi, i-au provocat pe copii la un dialog pe teme de prevenire și combatere a violenței, iar elevii le-au răspuns prompt, la „obiect” și la subiect.
„Încercăm să tragem un nou semnal de alarmă cu privire la actele de violență. Să sperăm că celor care le este adresat să fie sensibilizați, astfel încât violența să fie redusă la minimum. Am încercat să le implementăm câteva măsuri educative, să nu cadă victime ale violenței fizice și verbale, iar ei ne-au răsplătit pe deplin”, ne-a declarat Marius Vasi.
Polițiștii le-au prezentat în power point „Povestea unui copil cuminte”, citită și comentată de inst. Angela Nuță. Povestea a continuat cu prezentarea rezultatelor obținute de dascălii Școlii nr. 11 în urma aplicării chestionarelor (în cadrul proiectului național aflat în cel de-al doilea an de derulare). La nivel național, la proiectul „Dincolo de curriculum”, au participat peste 5.000 de elevi și peste 200 de cadre didactice, din circa 150 de școli, fiind chestionați 1.215 elevi.
Acțiunea de miercuri este cea de-a treia din cadrul celei de-a doua ediții și prima din 2010. Echipa de proiect se arată mulțumită de impact și de rezultatele care nu întârzie să apară în implementarea proiectului.
Cu florile prieteniei pe măsuțe, cu petalele lor zâmbitoare, pline de iubire, prietenie, toleranță, înțelegere..., copiii au intonat în cor cântecul „Prieteni”... în mai multe limbi. În acest mod s-a finalizat acțiunea lor de miercuri, în Orășelul copiilor, exmatriculând și aruncând la coș violența. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (108 poze), accesați Galeria foto: „Nu fi violent! Fii tolerant!”

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:52 Ora standard a Europei de Est