Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

A fi diferit nu înseamnă ceva rău înseamnă doar „diferit”

Programul „Participă!”

A fi diferit nu înseamnă ceva rău înseamnă doar „diferit”

La sfârșitul anului 2009, Școala „Avram Iancu” din Oradea s-a implicat în programul „Participă”, inițiat de Fundația Special Olympics.

Reprezentanții Fundației Special Olimpics au prezentat programul și au distribuit, gratuit, materialele pentru cele cinci cadre didactice implicate în acest proiect.
Manualul „Participă!” cuprinde un set de patru lecții, având ca și obiective principale: elevii să învețe despre mișcarea Special Olympics; să încerce să înțeleagă, să accepte și să prețuiască diferențele dintre oameni; să se implice în proiecte de voluntariat, de natură sportivă sau de altă natură.
În luna ianuarie, cele patru doamne învățătoare, implicate în proiect (Claudia Bei, Ana Luncan, Ioana Mihele și Monica Toader), împreună cu profesorul logoped (Gyongyike Lakatos) au susținut prima lecție din manualul „Participă!”. În cadrul unei munci de echipă, copiii din clasele a III-a A și B, a II-a C și I C au învățat despre fenomenul Special Olympics.
 În cadrul discuțiilor, ei au reușit să înțeleagă că noi ne asemănăm prin faptul că suntem oameni, dar în același timp, noi toți deținem trăsături diferite. Chiar dacă suntem foarte diferiți, fiecare membru al societății noastre are drepturi egale și este considerat la fel de valoros. Diferențele dintre noi constituie o particularitate a fiecăruia și ne fac viața mai frumoasă și mai variată.
Copiii au purtat cu cadrele didactice discuții despre persoanele cu nevoi speciale, despre drepturile lor și despre atitudinea pe care noi toți trebuie să o avem față de aceste persoane. Ei au învățat că în multe familii există persoane cu nevoi speciale și că la rândul lor copiii care formează colectivul clasei sunt foarte diferiți între ei și trebuie să-i apreciem pe cei de lângă noi pentru trăsăturile lor pozitive și nu pentru cele negative. 
Sub o formă ludică, am încercat să scăpăm de prejudecățile noastre, care au fost scrise pe hârtie și lipite pe tablă. După ce aceste prejudecăți au fost „disecate”, ele au fost luate jos și „rupte în bucăți”, simbolizând astfel intenția colectivului de a scăpa de prejudecăți, exact așa cum au scăpat de acele bucățele de hârtie. Elevii au realizat apoi, împreună cu dascălii, un colaj din amprentele lor palmare, constatând că toate sunt diferite.
Activitățile au decurs într-o atmosferă plăcută, spontană și interesantă, atât pentru copii, cât și pentru dascăli. Chiar și cei mai mici dintre copii au reușit să înțeleagă că a fi diferit nu înseamnă ceva rău înseamnă doar „diferit”. Dascălii au încercat să-i facă pe copii să înțeleagă cât de importantă este implicarea noastră a tuturor în viața persoanelor aflate în dificultate și cât de mult poate însemna pentru o asemenea persoană atitudinea celor din jurul ei.
Astfel a fost demarat programul „Participă!” în școala noastră. Cu ajutorul manualelor „Participă” și al celorlalte materiale conexe, o mână de dascăli însuflețiți vor arăta copiilor cât de important este să participi, să te implici atunci când poți și să renunți la prejudecăți, pentru că ele impun niște bariere sociale neplăcute. Toate acestea deoarece a fi deschis la ceva diferit, a-i înțelege și aprecia pe cei din jurul tău, a găsi o calitate cât de mică la orice ființă umană, trebuie să fie trăsăturile unei minți educate. (Gyongyike Lakatos)

Trimite email

vineri, 22 februarie 2019