Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

A fi diferit nu înseamnă ceva rău înseamnă doar „diferit”

Programul „Participă!”

A fi diferit nu înseamnă ceva rău înseamnă doar „diferit”

La sfârșitul anului 2009, Școala „Avram Iancu” din Oradea s-a implicat în programul „Participă”, inițiat de Fundația Special Olympics.

Reprezentanții Fundației Special Olimpics au prezentat programul și au distribuit, gratuit, materialele pentru cele cinci cadre didactice implicate în acest proiect.
Manualul „Participă!” cuprinde un set de patru lecții, având ca și obiective principale: elevii să învețe despre mișcarea Special Olympics; să încerce să înțeleagă, să accepte și să prețuiască diferențele dintre oameni; să se implice în proiecte de voluntariat, de natură sportivă sau de altă natură.
În luna ianuarie, cele patru doamne învățătoare, implicate în proiect (Claudia Bei, Ana Luncan, Ioana Mihele și Monica Toader), împreună cu profesorul logoped (Gyongyike Lakatos) au susținut prima lecție din manualul „Participă!”. În cadrul unei munci de echipă, copiii din clasele a III-a A și B, a II-a C și I C au învățat despre fenomenul Special Olympics.
 În cadrul discuțiilor, ei au reușit să înțeleagă că noi ne asemănăm prin faptul că suntem oameni, dar în același timp, noi toți deținem trăsături diferite. Chiar dacă suntem foarte diferiți, fiecare membru al societății noastre are drepturi egale și este considerat la fel de valoros. Diferențele dintre noi constituie o particularitate a fiecăruia și ne fac viața mai frumoasă și mai variată.
Copiii au purtat cu cadrele didactice discuții despre persoanele cu nevoi speciale, despre drepturile lor și despre atitudinea pe care noi toți trebuie să o avem față de aceste persoane. Ei au învățat că în multe familii există persoane cu nevoi speciale și că la rândul lor copiii care formează colectivul clasei sunt foarte diferiți între ei și trebuie să-i apreciem pe cei de lângă noi pentru trăsăturile lor pozitive și nu pentru cele negative. 
Sub o formă ludică, am încercat să scăpăm de prejudecățile noastre, care au fost scrise pe hârtie și lipite pe tablă. După ce aceste prejudecăți au fost „disecate”, ele au fost luate jos și „rupte în bucăți”, simbolizând astfel intenția colectivului de a scăpa de prejudecăți, exact așa cum au scăpat de acele bucățele de hârtie. Elevii au realizat apoi, împreună cu dascălii, un colaj din amprentele lor palmare, constatând că toate sunt diferite.
Activitățile au decurs într-o atmosferă plăcută, spontană și interesantă, atât pentru copii, cât și pentru dascăli. Chiar și cei mai mici dintre copii au reușit să înțeleagă că a fi diferit nu înseamnă ceva rău înseamnă doar „diferit”. Dascălii au încercat să-i facă pe copii să înțeleagă cât de importantă este implicarea noastră a tuturor în viața persoanelor aflate în dificultate și cât de mult poate însemna pentru o asemenea persoană atitudinea celor din jurul ei.
Astfel a fost demarat programul „Participă!” în școala noastră. Cu ajutorul manualelor „Participă” și al celorlalte materiale conexe, o mână de dascăli însuflețiți vor arăta copiilor cât de important este să participi, să te implici atunci când poți și să renunți la prejudecăți, pentru că ele impun niște bariere sociale neplăcute. Toate acestea deoarece a fi deschis la ceva diferit, a-i înțelege și aprecia pe cei din jurul tău, a găsi o calitate cât de mică la orice ființă umană, trebuie să fie trăsăturile unei minți educate. (Gyongyike Lakatos)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:00 Ora standard a Europei de Est