Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul național „Copiii și drepturile lor”

Vineri și sâmbătă, la Oradea

Concursul național „Copiii și drepturile lor”

Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” din Oradea găzduiește, vineri și sâmbătă, Concursul național „Copiii și drepturile lor”, parte integrantă a proiectului educativ național „Copiii și drepturile lor”, inițiat de Inspectoratul Școlar al județului Bihor.
Concursul este organizat de Inspectoratul Școlar al județului Bihor, în parteneriat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, precum și Direcția de Muncă, Solidaritate Socială și Familie Bihor.
La etapa finală, s-au prezentat echipaje reprezentând 12 județe (Alba, Arad, Bistrița-Năsăud, Bihor, Brăila, Călărași, Cluj, Constanța, Dolj, Satu Mare, Sălaj și Suceava).

 Prima zi de concurs
După deschiderea festivă, organizatorii au oferit participanților flori, multe flori – „Florile Bihorului”, așa se cheamă Ansamblul de dansuri populare al Palatului Copiilor și Elevilor din Oradea, ansamblu multilaureat național și internațional, instruit tot de o floare a Bihorului, instructor-coregraf Florica Negrău. Frumosul moment artistic a alungat emoțiile participanților, gata să se avânte în luptă. Fără prea multe festivisme și indicații prețioase, inspectorul școlar Florin Negruțiu, reprezentant al echipei de proiect și moderator al manifestării, a dat startul. Pentru început, echipajele au avut de răspuns în scris întrebărilor cuprinse într-un test teoretic axat pe cunoașterea legislației din bibliografia indicată (Legea nr. 272/2004 privind protecția drepturilor copiilor, Legea nr. 217/2003, și Convenția Națiunilor Unite cu privire la drepturile  copilului). Au urmat interpretarea unor studii de caz prezentate pe fișe și a unor fapte de viață surprinse pe pelicula unui film, și compunerea unor imagini sugestive din piesele unui puzzle.
În afara concursului, au avut loc prezentări în power point, în timp ce juriul pregătea primele rezultate parțiale, după cele comunicate privind materialele de promovare elaborate acasă și trimise pe adresa organizatorilor: creație publicitară (afiș și pliant), creație literară (eseu) și creație foto (cinci imagini inspirate din tematica  proiectului). Din start, reprezentanții județelor Alba și Cluj pornesc cu un punctaj inferior pentru lipsa materialelor de promovare. Fetele de la Cluj susțin că nu au primit regulamentul de concurs (nici ei, dar nici cei de la Alba).
Sâmbătă, concurs,  activități recreative …
Sâmbătă, în cea de-a doua zi a competiției, au fost programate: vizitarea unui centru de asistență pentru proba specială a etapei naționale: un studiu de caz realizat prin contact direct cu copii instituționalizați; activități recreative, premierea, și vizitarea orașului.
„Existăm! Ascultați-ne!”
Sună bine sloganul proiectului, iar obiectivele au în vedere, strict, câștigul direct pe care îl vor obține concurenții (și nu numai) la finele competiției (informarea copiilor cu privire la drepturile lor, cunoașterea instituțiilor locale și naționale care le promovează și apără drepturile, exprimarea creativă a mesajului care rezultă din prevederile legilor prin realizarea de materiale de promovare, implicarea factorilor responsabili în apărarea drepturilor copilului…).
Privind eficiența concursului și a proiectului prin prisma rezultatelor obținute, dl inspector Florin Negruțiu consideră misiunea încheiată cu bune rezultate, iar obiectivele realizate.
Participanții și câștigătorii
Echipa de proiect (alcătuită din profesorii inspectori Florin Negruțiu, Gyori Doina, Elisaveta Roșu și Georgeta Sadoveanu) poate fi încântată de succesul proiectului. Puțini se așteptau ca la etapa finală să participe atâtea echipaje. Merită să-i cunoașteți pe finaliștii competiției: Patricia Couți, Tamara Milea și Alexandra Mihali (echipajul județului Cluj, reprezentând Consiliul Elevilor Cluj-Napoca, însoțit de prof. Jana Trușcă), Mihail Sebastian Loghin, Elena Diana Dorneanu și Delia Gabriela Nistor (de la C.N. „Nicu Gane” din Fălticeni, județul Suceava, însoțit de prof. dr. Radion Palaghia), Patricia Popescu, Radu Dragomir și Teodor Spânu (C.N.Ec.”Gh.Chițu” din Craiova, județul Dolj, însoțit de prof. Alina Lăzeanu), Alexandra Silaghi, Kocsis Evelyn și Heidi Feher (Lic. T. German din Satu Mare, însoțit de prof. Bogdan Stana, și Georgina Drăghici), Doru Dîrjan, Giorgiana Farcaș și Andrada Chiș (Gr. Șc. „M. Viteazul” din Zalău, jud. Sălaj, însoțit de prof. Viorica Dascăl și Gabriela Rad), Ianto Alexandra, Geanina Cioara și Cristina Timiș (Lic. Ped. „Dimitrie Þichindeal” Arad, echipajul fiind însoțit de prof. Valeria Peștean și Florin Adrian Pavel), Andrei Sabin Faur, Mihaela Popa și Tudor Ponoran (de la C.N.”Horea, Cloșca și Crișan”din Alba Iulia, jud. Alba, însoțit de prof. Dumitru Moldovan), Andrei Rațiu, Egyed Evelin și Mihaela Sopotă (C.T. „Ioan Ciordaș” din Beiuș, jud. Bihor, însoțit de prof. Anca Tomuțiu), Ionel Miroi, Alina Elena Păturan și Adina Corina Ghețu (Gr. Șc. Arte și Meserii din Oltenița, jud. Călărași, însoțit de prof. Paul Robert Niculiță ), Dragoș Lucian, Casandra Chiper și Oana Vasiliu (C.N. „Gh. Munteanu Murgoci” din Brăila, însoțit de prof. Elena Preda), Gabriela Jianu, Ioana Grecu și Nicoleta Chioșea (Lic.T. „Decebal” din Constanța), Anca Buhai, Alexandra Rus și Cristian Făgărășan(echipajul Colegiului Național „Andrei Mureșanu” din Bistrița, jud. Bistrița-Năsăud, însoțit de prof. Florina Sermeșan).
Clasament:
La finalul întrecerii, clasamentul celor 12 locuri arată astfel:
pe locul I, echipajul județului Suceava, urmat de cele din Călărași - loc.II, Brăila – loc.III, Arad – loc. IV (mențiune), Satu Mare – loc.V, Dolj – loc. VI, Bihor – loc. VII, Sălaj – loc. VIII, Constanța – loc. IX, Bistrița-Năsăud – loc. X, Cluj – loc. XI, și Alba – loc. XII. 
La secțiunile speciale s-au obținut următoarele premii:
Cel mai bun eseu - echipajul județului Suceava; Cel mai bun afiș – echipajul județului Satu Mare; Cel mai bun pliant - echipajul județului Călărași; Cele mai reușite fotografii – echipajul județului Bistrița-Năsăud. (Ovi DAN) 
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Concursul național „Copiii și drepturile lor”).

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:57:33 Ora standard a Europei de Est