Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Partenerii de la școala din Debrecen în vizită la Biharia

„Diferiți și totuși la fel”

Partenerii de la școala din Debrecen în vizită la Biharia

Școala cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia a câștigat un proiect internațional în cadrul programului ACES, grație directorului școlii, dna prof. Vad Márta, care, în ultimii ani, a participat la reuniuni internaționale de proiect, în Suedia și Austria..

Timp de trei zile, între 20 și 22 ianuarie 2010, la școala din Biharia a avut loc o nouă reuniune de proiect, cu partenerii de la Școala „Karácsony Sándor” din Debrecen, în cadrul proiectului „Different but the same” (Diferiți și totuși la fel), proiect
finanțat de fundația Erste și Interkulturelles Zentrum din Viena.
„Astfel că 12 elevi și patru profesori au fost invitații noștri pentru trei zile la Biharia. Elevii au fost găzduiți la copii din Biharia”, după cum aveam să aflăm de la doamna director.
Democrația și „copacul democrației”
Activitățile din prima zi s-au ținut la Biharia. De dimineață, s-au desfășurat diferite jocuri prin care au fost evidențiate însușirile democrației, tema reuniunii de proiect de la Biharia. Mijloacele și metodele folosite au fost altele decât cele utilizate la orele de curs: dansul, cântecul și diferite jocuri situaționale.  La activități au participat atât cei 24 de elevi, membri ai echipelor de proiect din cele două școli, cât și profesorii. De la ora 12.00, s-a pornit într-un tur al comunei Biharia, cu opriri la bisericile din comună, la primărie și cimitir.
„În cadrul activităților desfășurate în după-masa acelei zile, s-a urmărit fixarea, consolidarea cunoștințelor însușite despre democrație, prin activități practice. Astfel, am umplut împreună cu musafirii noștri borcane cu diferite semințe. Prin aceasta, am dorit să explicăm însuși titlul  proiectului nostru - „Diferiți și totuși la fel”, după care proprietățile democrației, reținute de copii, au fost lipite, ca frunze pe copacul democrației. Seara am avut jocuri distractive în sala de sport, iar profesorii din Debrecen au fost invitați la o cină festivă de către colegii noștri”.
Excursii, vizite și bătaie cu zăpadă
A doua zi, s-a pornit într-o excursie, cu vizitarea cetății Biharia, unde a avut loc și o bătaie cu bulgări de zăpadă, vizitarea Casei memoriale „Frater Gyorgy” din Șimian, monumentele din Carei, biserica și mormintele din Căpâlna, Casa de naștere a poetului Ady Endre din satul lui Ady și muzeul satului din Galoșpetreu. La întoarcere, părinții copiilor din Biharia i-au așteptat la școală cu o cină caldă, după care elevii au continuat să lipească frunze noi pe copacul democrației (însușiri descoperite în acea zi). Seara s-a încheiat cu dansuri și jocuri, împreună cu părinții și cadrele didactice. Momentul final de mare succes a fost un karaoke îndelung aplaudat.
A treia zi, la Oradea și Cauaceu...
În cea de-a treia zi de reuniune, gazdele și-au propus să le prezinte partenerilor de proiect orașul Oradea. Vizita a început la șirul canonicilor și  biserica catolică din apropiere, au urmat o oprire la redacția ziarelor „Jurnal Bihorean” și „Bihari Napló”, iar la ora 11, au avut onoarea să fie primiți la Primăria Oradea...
După recepția de la primărie, excursioniștii și-au continuat periplul prin oraș. Au vizitat biserica Szent László, Biserica cu lună și Cetatea Oradea.
După-masă, au fost invitați la Cauaceu, la balul mascat al grădiniței și școlii din localitate, cu participarea întregii comunități...
Reuniunea s-a încheiat cu o cină, la care s-a făcut bilanțul celor trei zile și s-au stabilit activitățile viitoare.
„La organizarea, pregătirea și reușita tuturor activităților, i-am avut alături pe bunii mei colegi: Popovici Magdolna – director adjunct, prof. Mock Julianna, Bondár Piroska, Szabó Gergõ, Zsugán Gyula, Juhász Erzsike, Varkucs Róbert..., cărora doresc să le mulțumesc și pe această cale pentru tot sprijinul și dăruirea cu care s-au implicat în buna pregătire și desfășurare a tuturor activităților”, a conchis doamna director, Vad Márta. (Ovidiu DAN)
P.S Pentru mai multe poze (87 de poze), accesați Galeria foto: Partenerii de la școala din Debrecen în vizită la Biharia.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:55:38 Ora standard a Europei de Est