Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Valentine’s Ball”... la „Mihai Viteazul”

„Interculturalitatea - o șansă de a ne cunoaște”

„Valentine’s Ball”... la „Mihai Viteazul”

Partenerii „Interculturalității – o șansă de a ne cunoaște”, de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea și Grupul Școlar Agricultură Ecologică din Sălard, s-au întâlnit, vineri, 12 februarie 2010, la „Mihai Viteazul”, în cadrul celei de-a doua reuniuni de proiect, intitulate „Valentine’s Ball”.

Prima întâlnire de proiect (inițiată de profesorii de engleză Delia Mela și Delia Sim - coordonatorii de proiect de la cele două școli) s-a desfășurat, la Sălard, în 4 decembrie 2009, având ca temă „Caracterul – cheia către succes”. Și atunci, ca și acum, în deschiderea reuniunii a vorbit invitatul special al proiectului, dl Paul Copu, reprezentant (președinte) al fundației „Character First” din USA pentru România. Fiind vorba despre un bal al dragostei, organizat în preajma Zilei îndrăgostiților (Sfântul Valentin), fostul vicecampion mondial la Sofia, la 3.000 m obstacole, în 1977 și campion mondial în Mexic, în 1979, multiplu campion național și balcanic, care de 20 de ani trăiește în USA, Paul  Copu, a abordat tema iubirii, vorbind despre cele trei forme ale iubirii: Eros (fizică), Fileos (sufletească) și Agape (divină) și despre cele cinci limbaje ale iubirii (cuvintele de încurajare, timpul petrecut împreună, cadourile, ajutorul și atingerea fizică).
În organizarea și desfășurarea manifestării, prof. Delia Mela i-a avut alături pe prof. dr. Ruben Filimon - directorul colegiului, prof. Ovidiu Jurcă, Ramona Hontilă, Laura Ciortea și Ileana Petrica, precum și elevii claselor a IX-a D și a XII-a C, care s-au implicat total... De cealaltă parte a baricadei, prof. Delia Sim (consilier educativ) a aliniat o echipă deosebită, condusă de prof. Grațian Hanga – directorul Grupului Școlar Agricultură Ecologică din Sălard, prof. Florica Borz, Reimann Monika, Margittai Tamas și inst. Florica Ardelean.
Programul artistic  - un „dialog de la distanță”   
Balul dragostei a fost conceput ca un dialog de la distanță, prezentat pe aceeași scenă de formațiile artistice ale celor două școli partenere, în care momentele s-au succedat firesc, alcătuind un tot, străbătut de firul roșu al dragostei, cu Luminița Mera (din XII C) și Paul Secară (din XIII I), la microfoane, în calitate de prezentatori.
Elevele Florentina Moca și Laura Flonta (din X B) au recitat în germană, iar elevi din a IX-a și a X-a au cântat în germană un cântec de dragoste. În replică, oaspeții au trimis pe scenă formația de dansuri populare a claselor a VI-a și a VII-a, urmată de formația de dans modern (instruită de o fostă elevă a școlii din Sălard, FlaviaTirpe). Gazdele (Anda Vancea, Anca Meze, Cristina Lascu, din a IX-a D) au revenit cu un colaj de versuri despre iubire. Cei mai mici artiști din program (elevii clasei a II-a A, de la Sălard, îndrumați de învățătoarea clasei, inst. Florica Ardelean) au prezentat un dans popular de pe valea Crișului Repede. Puterea dragostei a fost dovedită cu exemple concrete de elevele din IX B (Bianca Barat, Avram Bartea, Mihaela Lupu, Mădălina Fulop, Silviu Malița și Alexandra Lazăr). Grupul de la Sălard le-a răspuns cu un grupaj de cântece, interpretate de reprezentanții claselor a VI-a și a VIII-a, acompaniați la chitară de prof. Margittai Tamas.
Partenerii de proiect au continuat dialogul cu momente de dans (vals vienez), de teatru („By my Valentine” și sceneta „Romeo și Julieta), cu versuri în germană (Nicoleta Uivaroșan, IX C), cu trupa „New Generation”, prezentări în power point (cu istoricul și semnificația zilei Sf. Valentin), iar la final, după ce li s-au aprins călcâiele, artiștii celor două școli s-au lăsat cuprinși de puterea dragostei și vraja muzicii, dansând împreună, atât pe scenă, cât și în sală.
Directorii școlilor (prof. dr. Ruben Filimon și prof. Grațian Hanga) și coordonatorii de proiect (prof. Delia Mela și Delia Sim) s-au arătat mulțumiți de prestația artiștilor, de ambianța plăcută în care s-a desfășurat întâlnirea de proiect. „Þinem să mulțumim gazdelor pentru primirea călduroasă pe care ne-au făcut-o. Considerăm benefice aceste parteneriate, care au darul de a ne îmbogăți cunoștințele și a lansa punți de colaborare și prietenie între elevii și cadrele didactice ale școlilor noastre”, a conchis prof. Grațian Hanga. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (162 de poze), accesați Galeria foto: „Valentine’s Ball”... la „Mihai Viteazul”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 00:05:20 Ora standard a Europei de Est