Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Târg de mărțișoare la Școala „Alexandru Roman” din Oradea

Proiectul educațional „Mărțișorul salvator”

Târg de mărțișoare la Școala „Alexandru Roman” din Oradea

Vineri (26 februarie 2010), la Școala cu clasele I-VIII „Alexandru Roman” din Oradea a avut loc cea de-a treia ediție a Târgului de mărțișoare, o ediție specială, cu scop caritabil.

Ediția din acest an a Târgului de mărțișoare a fost organizată în baza proiectului educațional „Mărțișorul salvator”, derulat de Școala „Alexandru Roman” din Oradea, în parteneriat cu Grădinița nr. 22 (și structura acesteia, Grădinița
nr. 1), Casa Corpului Didactic Bihor și Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”.
Cu mic cu mare, cu toții s-au mobilizat exemplar, atât în confecționarea de mărțișoare, cât și în valorificarea lor pentru a aduna cât mai mulți bani pentru Ionuț, un coleg de-al lor țintuit la pat (suferind de distrofie musculară), pentru achiziționarea unui nou scaun cu rotile.
Potrivit programului de activități cuprins în proiectul educațional „Mărțișorul salvator”, în perioada 15-26 februarie, în cadrul orelor de dirigenție și abilități practice, au avut loc activități de confecționat mărțișoare, după cum aveam să aflăm de la prof. Ecaterina Moga – directorul adjunct al școlii și coordonator de proiect. În 24 februarie, elevii clasei a IV-a A (îndrumați de înv. Diana Vidican) și a IV-a C (înv. Mihaela Cotro) au dus câte un mărțișor preșcolarilor de la Grădinița nr. 22 (din grupa mare, ed. Diana Michilie și grupa pregătitoare, prof. Simona Cata), precum și materialele necesare confecționării împreună de mărțișoare pentru mămici. La fel s-a întâmplat și a doua zi, când elevii învățătoarei Alina Vidican au dăruit câte un mărțișor preșcolarilor din grupa mare a Grădiniței nr. 1 (structura Grădiniței nr. 22), și au confecționat împreună cu preșcolarii îndrumați de inst. Dorina Ințe mărțișoare pentru mămici.
Vineri, preșcolarii au cumpărat mărțișoare și au făcut donații  Pentru preșcolarii Grădiniței nr. 22 (și Grădiniței nr.1), Târgul de mărțișoare de la Școala „Alexandru Roman” s-a deschis la ora 9.50, ei fiind primii cumpărători. Și au cumpărat serios, câte două-trei, ba chiar și mai multe, iar unii au făcut și donații, împreună cu educatoarele lor. Aruncând o privire pe lista doamnei director adjunct (Ecaterina Moga), aveam să reținem câteva nume: Iulia Mândru, Alexia Ioan, Simona Cata (ed.), Raul Albu, Bianca Cernea, Ionuț Avram, Andreea Bodiu, Cassandra Ionescu și Diana Michilie (ed.). Preșcolarii au venit în două serii, în jur de 50 și 20, însoțiți de prof. Simona Cata, ed. Diana Michilie și îngrijitoarea Anca Ilisie, respectiv, inst. Dorina Ințe și îngrijitoarea Mariana Ganea. Aliniați în ordinea claselor, reprezentanții școlarilor le-au prezentat oferta expusă pe panouri, îndemnându-i să cumpere. Pentru această ediție a târgului, fiecare clasă s-a străduit să confecționeze cât mai multe mărțișoare. În pauzele următoare, târgul a fost deschis pentru elevii și dascălii școlii. Câteva mărțișoare au fost selectate pentru a fi trimise și partenerilor de proiect (Casa Corpului Didactic Bihor și Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”).
Coordonatorii de proiect (prof. Ecaterina Moga, înv. Diana Vidican și prof. Anamaria Ursan) și echipa de proiect (Alina Firtean, Lavinia și Mihaela Cotro, Gabriela Mal, Gheorghina Lemnian, Georgeta Iepure, ed. Liana Pășcuț, Simona Cata, Tamara Ciocan, Diana Michilie și Dorina Ințe), alături de întreg colectivul de dascăli și copii ai școlii și grădinițelor sunt bucuroși să știe că banii aducați din valorificarea acestor mărțișoare îi vor produce bucurie lui Ionuț de Mărțișor. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Târg de mărțișoare la Școala „Alexandru Roman” din Oradea.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:23:55 Ora standard a Europei de Est