Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“Mărțișorul – simbol tradițional românesc“

Proiect multilateral Comenius “All Different – All Equal”

“Mărțișorul – simbol tradițional românesc“

În cadrul proiectului multilateral Comenius „All Different – All Equal”, elevii din ciclul primar (clasele I B, II A și D, III A, B, C, IV B și C) au participat joi, 25 februarie 2010, la activitatea „Mărțișorul – simbol tradițional românesc”.

Scopul activității a constat în conștientizarea copiilor de potențialul lor creativ prin dezvoltarea de abilități personale și prin dezvoltarea interesului în a afla despre existența diferitelor culturi și obiceiuri și nu în ultimul rând, despre sărbătorile specific românești.
Copiilor li s-a prezentat un material în power-point, prin intermediul căruia au aflat că mărțișorul este un obicei specific românesc. Luna martie poartă numele popular „Mărțișor”, nume de origine latină (martius). Calendarul roman considera data de 1 Martie prima zi din an, zi în care se celebra sărbătoarea „Matronalia”, serbarea zeului Marte, ocrotitor al câmpului și al turmelor, zeu care personifica renașterea naturii. Mărțișorul, simbolul primăverii, se confecționa în trecut din fire de cânepă sau lână, iar mai târziu din bumbac, fire albe și roșii, care se legau în formă de 8. De acest șnur se atașau monede din aur sau din argint sau fire de iarbă, muguri sau flori. Îmbinarea culorilor alb și roșu e tradițională. Se purta la nunți sau când se nășteau copii sau la hainele de înmormântare ale bătrânilor. Cele două culori simbolizează continuitatea vieții după moarte. Încă din vechime, mamele prindeau copiilor mărțișorul la gât, la mână sau la picior, obiceiul păstrându-se și astăzi în unele sate, pentru ca oamenii să fie feriți de rele și de boli. Există zone în care sunt împododite și casele cu șnur alb și roșu. După ce trece perioada mărțișorului, șnurul nu se aruncă, ci se pune într-un pom bătrân, ca să dea roade în acel an.
Tradiția mărțișorului a rămas încă nealterată, chiar dacă este comercializată la scară mare. Mamele și bunicile sunt păstrătorii tradiției, ele ajută copiii la confecționarea mărțișoarelor, ele le prind copiilor lor mărțișoare la piept, parcă însoțite și acum de gândul de a-și proteja odraslele. Copiii văd, simt, participă la continuarea tradiției, poartă mărțișoarele cu bucurie și cu mândrie. Mai mult, copiii participă ei înșiși la confecționarea mărțișoarelor, acordă tradiției un strop din timpul lor, lucrează, colaborează cu cei din jur, respectă munca lor și a celorlalți. Din această activitate toți au de câștigat.
Ineditul manifestării de joi a constat în faptul că elevii, ajutați de domnii  învățători: Păduraru Florica, Hadade Silvia, Roman Dorina, Goje Carmen, Ambrus Rozalia, Fekete Eva, Bocșe Alina și Traier Șandor, au lucrat în echipă, fără a fi închistați în tipare și modele. Au primit materiale variate și li s-a permis crearea oricărui model imaginat de către aceștia. Ceea ce a rezultat a fost cu totul deosebit, fiecare lucrare reușind să ne surprindă cu frumusețea ei și ingeniozitatea de care a dat dovadă creatorul său. Observăm în fiecare mărțișor pe care îl privim măiestria, creativitatea, ingeniozitatea, răbdarea, totodată dragostea și căldura prinse de copii în lucrările lor și aduse și de anotimpul optimismului, al credinței în mai bine.
Activitatea s-a finalizat cu expoziția de mărțișoare realizate de către copii. Fiecare elev și-a așezat lucrarea pe un panou, care a fost expus la intrarea în școală, pentru a fi admirat de un număr cât mai mare de persoane. Elevii au fost încântați să participe la o nouă activitate din cadrul Proiectului Comenius, o activitate care a urmărit și îmbunătățirea aspectelor vizând comunicarea, lucrul în echipă, interacțiunea dintre elevii din aceeași clasă sau din clase diferite, dar și dinamismul activităților derulate împreună cu elevii.
Panoul mărțișoarelor va deveni parte a calendarului pe anul viitor, unul dintre produsele finale ale proiectului Comenius. Multe dintre mărțișoare se vor îndrepta în aprilie spre Polonia, următoarea țară gazdă din proiect și vor fi înmânate colegilor din celelalte patru țări partenere.(Dorina Roman)

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:51:56 Ora standard a Europei de Est