Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Al X-lea colegiu pe țară nu-și poate plăti angajații

Trist, ridicol, dar adevărat!

Al X-lea colegiu pe țară nu-și poate plăti angajații

În 2 și 3 martie 2010, Eduard Florea, director executiv în cadrul Primăriei municipiului Oradea, a expediat adrese („mărțișoare”) către toate unitățile de învățământ din municipiul de pe Crișul Repede.

În adresa din 2 martie (cu nr. de înregistrare 80.926) se menționează următoarele: „Având în vedere numeroasele adrese primite din partea unităților de învățământ, prin care ni se solicită alocarea de fonduri pentru plata premiului anual, a diferențelor salariale decurgând din aplicarea sentințelor civile 829 și 830/2009 și a distincțiilor „Gheorghe Lazăr”, vă facem cunoscut faptul că Direcția Generală a Finanțelor Publice Bihor a repartizat fondul de salarii pentru învățământul preuniversitar de stat din Municipiul Oradea în sumă de 103.486, 25 mii lei.
Din analiza efectuată, constatăm că aceste fonduri sunt insuficiente pentru plata drepturilor salariale pe 2010 și în consecință, Primăria a solicitat ministerelor de resort o suplimentare de buget.
În același timp, am solicitat Inspectoratului Școlar Județean distribuirea personalului auxiliar de la centrele bugetare către unitățile pe care acestea le deservesc.
Până la obținerea unui răspuns suntem puși în situația încadrării în bugetul alocat, care pe trimestrul I este în sumă de 25.877 mii lei.
Primăria va încerca în limita bugetului alocat de Direcția Generală a Finanțelor Publice Bihor pe trimestrul I, să facă redistribuirea de fonduri între unități, dar fără a se schimba prevederile pe total an ale fiecărei unități care sunt determinate prin aplicarea prevederilor H.G. 1618/2009”.
În adresa din 3 martie 2010 (nr. 85.287) se spune:
„Pentru anul 2010 fondul de salarii se fundamentează pe baza costului standard conform H.G. 1618/2009.
Suma alocată la nivelul municipiului nu acoperă cheltuielile de personal aferente anului 2010. De asemenea nu sunt acoperite al 13–lea salariu, sentințele judecătorești, distincțiile „Gheorghe Lazăr”.
Pentru a asigura o bună gestionare a fondurilor alocate și o aplicare unitară (până la rezolvarea memoriilor adresate ministerelor de resort pentru suplimentarea sumelor) cu încadrarea în bugetul alocat pe trimestrul I, propunem: revenirea salariului de încadrare la nivelul lunii octombrie 2009, neacordarea distincțiilor, neacordarea salariului al 13-lea până la momentul în care vom obține comunicarea din partea Direcției Finanțelor Publice”.
Având în vedere cele două adrese primite și aflând că școala nu-și poate plăti angajații, dl prof. Adrian Niță, liderul de sindicat de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea a organizat, joi (4 martie 2010), o ședință de sindicat pentru a informa membrii de sindicat despre situația creată.
„Am organizat o ședință în care s-a luat act de adresele primite privind insuficiența fondurilor vizând plata integrală a salariilor pe 2010, imposibilitatea de a pune în aplicare cele două hotărâri judecătorești vizând drepturile salariale ale personalului din învățământ și plata celui de-al 13-lea salariu. Profesorii au fost revoltați de discriminarea care se face prin Legea unică a salarizării și pentru fondurile care se alocă pe elev: la liceele teoretice și colegiile naționale – 2.713 lei/elev/an, la liceele tehnologice – 2.953 lei/elev/an, la liceele minorităților - 3.066, la gimnaziile din mediul urban - 2.857, iar la gimnaziile din mediul rural – 3.494 lei/elev/an.
Prin sumele alocate pe elev, noi (o școală de elită, al 10-lea colegiu pe țară – n.n.) suntem dezavantajați prin faptul că MECTS nu a prevăzut că există secții de info intensiv și bilingv, unde lucrul se efectuează pe grupe, faptul că la colegiul nostru profesorii (mai mult de jumătate) au obținut gradații de merit în urma activității cu elevii (rezultate excepționale la olimpiade și concursuri, la examenele naționale), participă la simpozioane și publică lucrări de specialitate, participă în comisii naționale...
„Cu cât dascălii sunt mai gradați, cu atât școala este mai dezavantajată!”
Până ieri (joi – n.n.), erau surse de finanțare pentru 60% din salarii, cu promisiunea că Primăria Oradea și Inspectoratul Școlar al județului Bihor încearcă să găsească resurse pentru plata integrală. Ieri, lipseau 37% din fondul de salarii pe luna februarie. Pe tot anul ne lipsesc banii pe două luni.
În aceste condiții, colegii au luat hotărârea de a participa, marți, 9 martie 2010, la mitig, la pichetarea Prefecturii Bihor, acțiune care va avea loc, la ora 14.00, în speranța că vom reuși să tragem un semnal de alarmă care să fie perceput de guvernanți. În cazul în care nu vom fi plătiți integral pentru activitatea prestată, colegii sunt hotărâți să treacă la întreruperea activității didactice. În situația noastră sunt multe alte școli din municipiu: „Aurel Lazăr”, „Oltea Doamna”, „Dacia” ...
La miting și-au manifestat dorința de a participa și părinți ai elevilor noștri”, ne-a declarat (vineri), liderul de sindicat.
Așadar, până la urmă, deranjează discriminarea (crasă) care s-a făcut în alocarea sumelor pe elev, cu diferențe inexplicabil de mari, de la 2.713 la 3.494 lei/elev/an.
Cum or fi gândit și fundamentat guvernanții asemenea costuri și diferențe, între copii, numai ei știu. Dar, rezultatele încep să se vadă: nu se mai pot acorda (integral) drepturile salariale, nemaivorbind despre alte drepturi câștigate prin lege.
Marți, miting în fața Prefecturii Bihor
 Tot ceea ce ne-a spus liderul gojdist, dl profesor Adrian Niță (un distins profesor de informatică, membru în comisii naționale de specialitate și cu rezultate deosebite obținute cu elevii) avea să ne confirme și dl prof. Gheorghe Blaj, prim-vicepreședinte al Sindicatului Liber din Învățământul preuniversitar Bihor.
„Avem semnale că la mitingul de marți de la Prefectura Bihor vor participa circa o mie de persoane, educatoare, învățători, profesori și personal nedidactic (în proporție de circa 50-70 la sută din efectivul unor unități de învățământ).
În calcularea costului pe elev nu s-a ținut cont de încadrarea faptică a unităților școlare din teritoriu. Nu iei în calcul modelul de la București. Sunt școli în care 70% dintre dascăli au gradul didactic I, iar în altele peste 10% dintre dascăli au gradații de merit, față de altele care lucrează, an de an, cu debutanți. Așa încât, s-a ajuns la situația în care în unele unități nu se poate asigura salariul integral pe luna februarie...
Noi (conducerea sindicatului) am organizat o ședință de comisie paritară  cu Inspectoratul Școlar (în 15 februarie 2010), ocazie cu care nu s- putut emite un act oficial. Responsabilitatea este aruncată pe seama directorilor de școli, deși chiar Inspectoratul Școlar e ordonator de credit pentru școlile cu învățământ de masă, ordonator terțiar, primăria fiind ordonator secundar, iar Ministerul Finanțelor fiind ordonatorul principal.
Noi considerăm ca s-a făcut încadrare abuzivă la 1 ianuarie 2010, conform Legii 330 din 2009 și Ordonanței nr.1/2010, care prevede încadrarea personalului la 1 ianuarie 2010 pe baza veniturilor brute avute la 31 decembrie 2009. Încadrare care, în fapt, s-a făcut la recomandările verbale, nu scrise, conform lunii octombrie 2009. Ei au făcut trimitere la Ordonanța nr. 41, privind înghețarea creșterilor salariale, la Ordonanța 15 la Legea 220, care prevede salarizarea cu valoarea coeficientului 1 de 299,933 lei, în loc de 346,8 lei.
De asemenea, nu se respectă sentița judecătorească 829 LM din 22 mai 2009.
Așa gândesc ei să facă economie... pe spinarea dascălilor!
Salariul de merit, pentru ei, nu mai există, fondul de premiere (de 2%)... nu, 10% spor de penibilitate pentru femeile de serviciu, deși e valabil conform contractului colectiv la nivel  național (2007-2010), spor de 15 la sută pentru condiții vătămătoare pentru bibliotecari (un bun câștigat cu determinări făcute de Direcția de Sănătate Publică și Inspectoratul Teritorial de Muncă, în baza cărora s-a emis hotărâre de comisie paritară pusă în practică începând cu 1 ianuarie 2008; Legea 387, neaplicarea privind salarizarea cu titlu de profesor pentru învățământul preșcolar și primar, neaplicarea Legii 221 cu cele 33,4 % (și nu 50 % cum se vehiculează), modificarea coeficientului 1 de la 299,933 la 400 de lei...
Iată cum înțeleg guvernanții noștri să facă economie la buget pe spinarea dascălilor”, după cum aveam să aflăm (vineri, 5 martie 2010) de la dl Gheorghe Blaj, prim-vicepreședinte al SLI Bihor.
Așadar, marți (9 martie 2010), dascălii orădeni ies din nou în stradă, organizând un miting în fața Prefecturii Bihor, de la ora 14.00. (Ovidiu DAN)        

Trimite email
joi, 1 mai 2025, 17:57:29 Ora de vară a Europei de Est