Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
25 noiembrie 2020
*1. Ideea unui profesor britanic: acces universal la învățământul superior – ,,cheie” pentru combaterea dezinformării / În lumea digitală, pentru oameni e vitală ,,capacitatea de a nu fi înșelat”
.....
,,Pandemia ne scufundă în lumea virtuală mai adânc și mai rapid decât ne-am fi putut imagina cu doar un an în urmă, iar ușurința de proliferare a falsurilor devine tot mai tulburătoare”, scrie într-un articol publicat de revista de specialitate Times Higher Education profesorul Tim Blackman, vicecancelar al The Open University, mare universitate britanică având o lungă tradiție de predare la distanță. În acest context, el face trimitere la rolul educației de a preveni înșelăciunea și afirmă: ,,pentru ca învățământul superior să poată vaccina populațiile împotriva dezinformării, e nevoie să universalizăm accesul la acesta”.

*2. Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să ia în considerare redeschiderea școlilor, conform recomandării OMS
.....
Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să suspende educația online și să ia în considerare redeschiderea școlilor, practică la care au recurs aproape toate marile state europene. Instituția condusă de Renate Weber s-a sesizat din oficiu în legătură cu situația asigurării de laptopuri la cerere pentru profesori, pentru continuarea școlii în on-line, se arată într-un document obținut de Edupedu.ro.

*3. Cercul de informatică ,,Programare cu răbdare”, premiat la WITSA Global ICT Excellence Awards. Activitățile STEM s-au extins la nivel național cu peste 800 de copii la doi ani de la înființare
.....
La doi ani de la înființare, cercul de informatică ,,Programare cu răbdare” de la Bacău se extinde la nivel național și primește premiul World Information Technology and Services Alliance (WITSA). Cercul are acum peste 20 de centre în țară și chiar în alte țări, iar 800 de copii și tineri frecventează activitățile educative.
Premiile WITSA Global ICT Excellence Awards onorează realizările în aplicarea tehnologiei informației în întreaga lume. Câștigătorii au prezentat excelență în una din cele patru categorii: Excelența sectorului public, Excelența sectorului privat, Creșterea durabilă și Oportunitatea digitală.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
21 noiembrie 2020
*1.Estonia: Ministrul Educaţiei demisionează după ce presa a scris că își ducea copiii la școală cu șoferul și mașina de serviciu
.....
Ministrul Educaţiei din Estonia, Mailis Reps, a demisionat ,vineri, după ce presa locală a arătat că ea folosea maşina de serviciu şi şoferul pentru a-şi duce copiii la şcoală, informează dpa, citată de Agerpres.
Tabloidul Ohtuleht a scris că un şofer al ministerului a folosit de mai multe ori o maşină de serviciu pentru a duce la şcoală şi a-i aduce acasă pe copiii lui Mailis Reps.

*2.Olimpici naționali de liceu au creat un site unde îi ajută pe elevii de a VIII-a să învețe pentru Evaluarea Națională: Scopul este de a ajuta copiii cu mai puține resurse să își atingă obiectivele educaționale, în contextul pandemiei
.....
Șase olimpici au pornit un proiect inedit pentru a-i ajuta pe elevii mai mici care trebuie să susțină în vara viitoare Evaluarea Națională. „Ne dorim să ajutăm elevii de clasa a VIII-a să treacă cu bine peste această situație dificilă creată de pandemie. Oferim lecții săptămânale care urmează curricula pentru Evaluarea Națională 2021”, au explicat aceștia în descrierea de pe site-ul pentru meditații lansat de ei – matex.xyz.

*3. Tabloul dezastrului din învățământul superior: România – pe ultimele locuri din Europa la numărul de tineri cu studii superioare, rata de înscriere la universitate, personal academic – Raport Bologna 2020
.....
România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba despre procentul persoanelor cu studii superioare în categoria 25-34 de ani, pentru care-și propusese o creștere substanțială până în 2020, potrivit unui nou raport dat publicității săptămâna aceasta. Documentul arată că țara se află, în același timp, printre ultimele din Europa din punct de vedere al persoanelor cu studii superioare pe celelalte categorii de vârstă, în pofida unor creșteri semnificative în ultimul deceniu și jumătate. În plus, se numără printre ultimele state europene la capitole precum rata de înscriere a tinerilor în învățământul superior, în timp ce numărul de instituții de învățământ superior și cel al angajaților din mediul academic au înregistrat scăderi în ultimele două decenii, marcate de dezvoltare la nivel european.

„Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”

Simpozionul național „Dascălul – apostol al neamului”

„Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”

Dacă joi au debutat, la sala festivă a Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea Zilele revistei învățământului primar „Dascălul bihorean”, manifestare organizată de Inspectoratul Școlar al județului Bihor, Facultatea de Științe Socio-Umane, catedra Științele educației din cadrul Universității Oradea și Casa Corpului Didactic Bihor, vineri, (5 martie 2010), manifestările au continuat cu Simpozionul național „Dascălul – apostol al neamului”.

Pedagogi și psihologi din cadrul Universității Oradea, cadre didactice competente, cu experiență și vocație de dascăl, au onorat masa rotundă, cu tema „Dascălul – între învățător și profesor pentru ciclul primar”, manifestare moderată de lector univ. dr. Florin Cioban.
Conf. univ. dr. Cecilia Sas a făcut o incursiune în istoria devenirii didactice, analizând misiunea socială a cadrului didactic în diferite perioade (interbelică și postbelică, în perioada anilor ’70 și epoca modernă a anilor ’80), concluzionând că ar trebui depășită acea ancorare în trecut, iar acel apostol să fie privit și creionat în prezent.
Prof. univ. dr. Elena Bonchiș, declarându-se beneficiar al unor produse ale acelei perioade, trei sferturi fiind absolvenți de liceu pedagogic, se arată indignată văzând că „o tradiție valoroasă (e vorba de formarea învățătorilor și educatoarelor în cadrul liceelor pedagogice –n.n.) a fost rasă! Experimentele în educație nu se fac așa, de pe o zi pe alta, ci cu anticipări, proiecte și simulări... Nu mă apuc să includ toată populația... În educație, nu suntem pregătiți pentru modificări de la o zi la alta. De 20 de ani, se străduiesc unii să strice, dar n-au reușit încă. Dascălul a devenit omul bombardat și vizat de toate relele societății. E bine că mai rezistăm. Avem încă oameni demni. Nu spunem că nu e nevoie de schimbare, de modificare de atitudine, dar nu așa, desființând un liceu cu tradiție care a format adevărații dascăli...”
Ce a urmat nu e greu de intuit: aplauze și felicitări. Distinsul meu profesor de matematică (Boris Belicciu) și-a permis să o felicite cu voce tare pe dna Elena Bonchiș.
Păstrând același registru grav și emoțional, conf. univ. dr. Ioan Chelemen a continuat ideea, punând punctul pe i și degetul pe rană: „Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”. Un învățător nu poate fi înlocuit... nici cu un doctor. Eu nu aș renunța la conceptul de învățător. Din păcate, profesorul a uitat să fie dascăl, învățător. Învățător sau profesor? Eu prefer învățător, dar profesor la salarizare!”
Conf. univ. dr. Corneliu Crăciun, aflând că s-a revenit la formarea educatoarelor prin liceul pedagogic, a salutat demersul, deși inegalitatea profesională se menține, în sensul că ar fi nevoie de o reparație și în ceea ce-i privește pe învățători. „Consider că pentru statutul social, e bine că te numești profesor. E un bun câștigat și trebuie menținut, atât în cazul educatoarelor, cât și al învățătorilor...”
Și dl Nicolae Ungur, inspector școlar general adjunct, e de părere că liceul pedagogic trebuie să formeze, ca înainte, atât educatoare, cât și învățători. Ca absolvent de liceu pedagogic, și dumnealui vede cu alți ochi reforma în învățământ, privind din interiorul sistemului, cunoscând realitatea și analizând-o ca un dascăl, nu ca un politician. „Ne tot reformăm și nu ne găsim linia. Eu aș zice că avem nevoie mai degrabă de o modernizare. Dar oare s-a dorit o modernizare”?
„Cunoașterea și dezvoltarea competenței emoționale”
Masa rotundă a fost urmată de lansarea volumului „Cunoașterea și dezvoltarea competenței emoționale”, lucrare coordonată de conf. univ. dr. Cecilia Sas. Despre carte a vorbit prof. univ. dr. Elena Bonchiș, care a preferat, vorba dumneaei, să facă „o prezentare atipică”, luând la „puricat” fiecare autor. Desigur, cunoscându-i foarte bine pe fiecare, aprecierile au fost pertinente și argumentate. Ideea esențială este că acea competență emoțională se poate perfecționa la orice vârstă, iar cei care o dețin sunt cei care reușesc în viață.
Coordonatorul lucrării, conf. univ. dr. Cecilia Sas, s-a arătat încântată de prezentarea făcută, subliniind faptul că, într-adevăr, autorii sunt cadre tinere, dar competente, dornice de cercetare și perfecționare continuă...
Sesiunea de comunicări s-a desfășurat la Școala „Dacia”
Încă din hol, gazdele (colectivul de învățători al Școlii cu clasele I-VIII „Dacia”, în frunte cu prof. dr. Florian Hava – directorul școlii) au ținut să-i primească pe „apostolii neamului” cu un citat din Rudyard Keepling („Dascălul meu, îți doresc:/ Să poți să crezi când unii te înșală/Să te ridici când alții te doboară/Să poți păstra ce alții vor s-alunge/Să râzi chiar dacă sufletul îți plânge,/Și cald tu să rămâi chiar dacă afară ninge./Aceasta-i arta de-a învinge!”) și cu o expoziție de primăvară, iar la intrarea în sală, doi îngerași de copii înmânau participanților o floare și un mărțișor. La ușa clasei a II-a C, alături de învățătoarea clasei (Diana Zlibuț), Ile Crișan Roberta Maria dăruia mărțișoare, Mihai Vidican Șerban – garoafe, iar Rareș Ștefan Lipovan – câte o revistă.
Pentru simpozion, s-au primit 206 lucrări (77 pentru secțiunea „Cercetare și inovare în învățământ”, 97 pentru secțiunea „Învățământul primar între eficientizare și performanță” și 32 pentru secțiunea „Modalități de realizare a reformei învățământului prin alternativa step by step”. Moderatorii secțiunilor au fost aleși din rândul distinșilor invitați, inspectori școlari și profesori universitari, însoțiți de metodiști ai Inspectoratului Școlar al județului Bihor: prof. Dorel Luca – generalul Inspectoratului Școlar Bihor, conf. univ. dr. Ioan Chelemen, prof. Anicuța Ursache (reprezentantul Inspectoratului Școlar al județului Cluj), prof. Violeta Taichiș – inspector școlar de specialitate al I.S.J. Bihor, prof. Eva Sabou (reprezentant al I.S.J. Satu Mare), înv. Gheorghe Nan – insp. șc. de specialitate al I.S.J. Bihor, Elena Mihai (director programe C.E.D.P. Step by step București), prof. Smaranda Florean (formator național, reprezentant al I.S.J. Bistrița Năsăud) și prof. Cornelia Vesea – metodist al Inspectoratului Școlar al județului Bihor.
Așa după cum aprecia generalul Inspectoratului Școlar, dl prof. Dorel Luca, „manifestările de ieri și de astăzi (de joi și vineri – n.n.) au demonstrat forța și capacitatea creatoare a dascălilor bihoreni, și nu numai, spiritul lor deschis spre nou, un suflet tânăr și o organizare ca la carte. Nu pot să nu felicit organizatorii și să le mulțumesc pentru lecția pe care ne-au oferit-o. Felicit, de asemenea, câștigătorii celor două concursuri naționale, pe îngerașii-artiști, protagoniștii și realizatorii superbului spectacol de joi, susținut pe scena Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea”. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

vineri, 4 decembrie 2020

Poza zilei

Revista ,,Curtea de la Argeș”, premiată cu ,,Meritul Academic”

La 10 ani de la apariție,
Revista  de cultură ,,Curtea de la Argeș" a fost premiată cu ,,Meritul Academic"
 
Domnul academician Gheorghe Păun, redactorul-șef al revistei de cultură ,,Curtea de la Argeș" ne-a dat, ieri (joi, 3 decembrie 2020), o veste de o mie de puncte:
,,De câteva ore, revista ,,Curtea de la Argeș"  este deținătoarea ,,Meritului Academic", acordat de Academia Română în cadrul Adunării Generale (online) de decernare a Premiilor Academiei, cu prilejul împlinirii a zece ani de apariție..."