Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”

Simpozionul național „Dascălul – apostol al neamului”

„Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”

Dacă joi au debutat, la sala festivă a Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea Zilele revistei învățământului primar „Dascălul bihorean”, manifestare organizată de Inspectoratul Școlar al județului Bihor, Facultatea de Științe Socio-Umane, catedra Științele educației din cadrul Universității Oradea și Casa Corpului Didactic Bihor, vineri, (5 martie 2010), manifestările au continuat cu Simpozionul național „Dascălul – apostol al neamului”.

Pedagogi și psihologi din cadrul Universității Oradea, cadre didactice competente, cu experiență și vocație de dascăl, au onorat masa rotundă, cu tema „Dascălul – între învățător și profesor pentru ciclul primar”, manifestare moderată de lector univ. dr. Florin Cioban.
Conf. univ. dr. Cecilia Sas a făcut o incursiune în istoria devenirii didactice, analizând misiunea socială a cadrului didactic în diferite perioade (interbelică și postbelică, în perioada anilor ’70 și epoca modernă a anilor ’80), concluzionând că ar trebui depășită acea ancorare în trecut, iar acel apostol să fie privit și creionat în prezent.
Prof. univ. dr. Elena Bonchiș, declarându-se beneficiar al unor produse ale acelei perioade, trei sferturi fiind absolvenți de liceu pedagogic, se arată indignată văzând că „o tradiție valoroasă (e vorba de formarea învățătorilor și educatoarelor în cadrul liceelor pedagogice –n.n.) a fost rasă! Experimentele în educație nu se fac așa, de pe o zi pe alta, ci cu anticipări, proiecte și simulări... Nu mă apuc să includ toată populația... În educație, nu suntem pregătiți pentru modificări de la o zi la alta. De 20 de ani, se străduiesc unii să strice, dar n-au reușit încă. Dascălul a devenit omul bombardat și vizat de toate relele societății. E bine că mai rezistăm. Avem încă oameni demni. Nu spunem că nu e nevoie de schimbare, de modificare de atitudine, dar nu așa, desființând un liceu cu tradiție care a format adevărații dascăli...”
Ce a urmat nu e greu de intuit: aplauze și felicitări. Distinsul meu profesor de matematică (Boris Belicciu) și-a permis să o felicite cu voce tare pe dna Elena Bonchiș.
Păstrând același registru grav și emoțional, conf. univ. dr. Ioan Chelemen a continuat ideea, punând punctul pe i și degetul pe rană: „Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”. Un învățător nu poate fi înlocuit... nici cu un doctor. Eu nu aș renunța la conceptul de învățător. Din păcate, profesorul a uitat să fie dascăl, învățător. Învățător sau profesor? Eu prefer învățător, dar profesor la salarizare!”
Conf. univ. dr. Corneliu Crăciun, aflând că s-a revenit la formarea educatoarelor prin liceul pedagogic, a salutat demersul, deși inegalitatea profesională se menține, în sensul că ar fi nevoie de o reparație și în ceea ce-i privește pe învățători. „Consider că pentru statutul social, e bine că te numești profesor. E un bun câștigat și trebuie menținut, atât în cazul educatoarelor, cât și al învățătorilor...”
Și dl Nicolae Ungur, inspector școlar general adjunct, e de părere că liceul pedagogic trebuie să formeze, ca înainte, atât educatoare, cât și învățători. Ca absolvent de liceu pedagogic, și dumnealui vede cu alți ochi reforma în învățământ, privind din interiorul sistemului, cunoscând realitatea și analizând-o ca un dascăl, nu ca un politician. „Ne tot reformăm și nu ne găsim linia. Eu aș zice că avem nevoie mai degrabă de o modernizare. Dar oare s-a dorit o modernizare”?
„Cunoașterea și dezvoltarea competenței emoționale”
Masa rotundă a fost urmată de lansarea volumului „Cunoașterea și dezvoltarea competenței emoționale”, lucrare coordonată de conf. univ. dr. Cecilia Sas. Despre carte a vorbit prof. univ. dr. Elena Bonchiș, care a preferat, vorba dumneaei, să facă „o prezentare atipică”, luând la „puricat” fiecare autor. Desigur, cunoscându-i foarte bine pe fiecare, aprecierile au fost pertinente și argumentate. Ideea esențială este că acea competență emoțională se poate perfecționa la orice vârstă, iar cei care o dețin sunt cei care reușesc în viață.
Coordonatorul lucrării, conf. univ. dr. Cecilia Sas, s-a arătat încântată de prezentarea făcută, subliniind faptul că, într-adevăr, autorii sunt cadre tinere, dar competente, dornice de cercetare și perfecționare continuă...
Sesiunea de comunicări s-a desfășurat la Școala „Dacia”
Încă din hol, gazdele (colectivul de învățători al Școlii cu clasele I-VIII „Dacia”, în frunte cu prof. dr. Florian Hava – directorul școlii) au ținut să-i primească pe „apostolii neamului” cu un citat din Rudyard Keepling („Dascălul meu, îți doresc:/ Să poți să crezi când unii te înșală/Să te ridici când alții te doboară/Să poți păstra ce alții vor s-alunge/Să râzi chiar dacă sufletul îți plânge,/Și cald tu să rămâi chiar dacă afară ninge./Aceasta-i arta de-a învinge!”) și cu o expoziție de primăvară, iar la intrarea în sală, doi îngerași de copii înmânau participanților o floare și un mărțișor. La ușa clasei a II-a C, alături de învățătoarea clasei (Diana Zlibuț), Ile Crișan Roberta Maria dăruia mărțișoare, Mihai Vidican Șerban – garoafe, iar Rareș Ștefan Lipovan – câte o revistă.
Pentru simpozion, s-au primit 206 lucrări (77 pentru secțiunea „Cercetare și inovare în învățământ”, 97 pentru secțiunea „Învățământul primar între eficientizare și performanță” și 32 pentru secțiunea „Modalități de realizare a reformei învățământului prin alternativa step by step”. Moderatorii secțiunilor au fost aleși din rândul distinșilor invitați, inspectori școlari și profesori universitari, însoțiți de metodiști ai Inspectoratului Școlar al județului Bihor: prof. Dorel Luca – generalul Inspectoratului Școlar Bihor, conf. univ. dr. Ioan Chelemen, prof. Anicuța Ursache (reprezentantul Inspectoratului Școlar al județului Cluj), prof. Violeta Taichiș – inspector școlar de specialitate al I.S.J. Bihor, prof. Eva Sabou (reprezentant al I.S.J. Satu Mare), înv. Gheorghe Nan – insp. șc. de specialitate al I.S.J. Bihor, Elena Mihai (director programe C.E.D.P. Step by step București), prof. Smaranda Florean (formator național, reprezentant al I.S.J. Bistrița Năsăud) și prof. Cornelia Vesea – metodist al Inspectoratului Școlar al județului Bihor.
Așa după cum aprecia generalul Inspectoratului Școlar, dl prof. Dorel Luca, „manifestările de ieri și de astăzi (de joi și vineri – n.n.) au demonstrat forța și capacitatea creatoare a dascălilor bihoreni, și nu numai, spiritul lor deschis spre nou, un suflet tânăr și o organizare ca la carte. Nu pot să nu felicit organizatorii și să le mulțumesc pentru lecția pe care ne-au oferit-o. Felicit, de asemenea, câștigătorii celor două concursuri naționale, pe îngerașii-artiști, protagoniștii și realizatorii superbului spectacol de joi, susținut pe scena Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea”. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 23:19:22 Ora standard a Europei de Est