Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

„Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”

Simpozionul național „Dascălul – apostol al neamului”

„Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”

Dacă joi au debutat, la sala festivă a Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea Zilele revistei învățământului primar „Dascălul bihorean”, manifestare organizată de Inspectoratul Școlar al județului Bihor, Facultatea de Științe Socio-Umane, catedra Științele educației din cadrul Universității Oradea și Casa Corpului Didactic Bihor, vineri, (5 martie 2010), manifestările au continuat cu Simpozionul național „Dascălul – apostol al neamului”.

Pedagogi și psihologi din cadrul Universității Oradea, cadre didactice competente, cu experiență și vocație de dascăl, au onorat masa rotundă, cu tema „Dascălul – între învățător și profesor pentru ciclul primar”, manifestare moderată de lector univ. dr. Florin Cioban.
Conf. univ. dr. Cecilia Sas a făcut o incursiune în istoria devenirii didactice, analizând misiunea socială a cadrului didactic în diferite perioade (interbelică și postbelică, în perioada anilor ’70 și epoca modernă a anilor ’80), concluzionând că ar trebui depășită acea ancorare în trecut, iar acel apostol să fie privit și creionat în prezent.
Prof. univ. dr. Elena Bonchiș, declarându-se beneficiar al unor produse ale acelei perioade, trei sferturi fiind absolvenți de liceu pedagogic, se arată indignată văzând că „o tradiție valoroasă (e vorba de formarea învățătorilor și educatoarelor în cadrul liceelor pedagogice –n.n.) a fost rasă! Experimentele în educație nu se fac așa, de pe o zi pe alta, ci cu anticipări, proiecte și simulări... Nu mă apuc să includ toată populația... În educație, nu suntem pregătiți pentru modificări de la o zi la alta. De 20 de ani, se străduiesc unii să strice, dar n-au reușit încă. Dascălul a devenit omul bombardat și vizat de toate relele societății. E bine că mai rezistăm. Avem încă oameni demni. Nu spunem că nu e nevoie de schimbare, de modificare de atitudine, dar nu așa, desființând un liceu cu tradiție care a format adevărații dascăli...”
Ce a urmat nu e greu de intuit: aplauze și felicitări. Distinsul meu profesor de matematică (Boris Belicciu) și-a permis să o felicite cu voce tare pe dna Elena Bonchiș.
Păstrând același registru grav și emoțional, conf. univ. dr. Ioan Chelemen a continuat ideea, punând punctul pe i și degetul pe rană: „Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”. Un învățător nu poate fi înlocuit... nici cu un doctor. Eu nu aș renunța la conceptul de învățător. Din păcate, profesorul a uitat să fie dascăl, învățător. Învățător sau profesor? Eu prefer învățător, dar profesor la salarizare!”
Conf. univ. dr. Corneliu Crăciun, aflând că s-a revenit la formarea educatoarelor prin liceul pedagogic, a salutat demersul, deși inegalitatea profesională se menține, în sensul că ar fi nevoie de o reparație și în ceea ce-i privește pe învățători. „Consider că pentru statutul social, e bine că te numești profesor. E un bun câștigat și trebuie menținut, atât în cazul educatoarelor, cât și al învățătorilor...”
Și dl Nicolae Ungur, inspector școlar general adjunct, e de părere că liceul pedagogic trebuie să formeze, ca înainte, atât educatoare, cât și învățători. Ca absolvent de liceu pedagogic, și dumnealui vede cu alți ochi reforma în învățământ, privind din interiorul sistemului, cunoscând realitatea și analizând-o ca un dascăl, nu ca un politician. „Ne tot reformăm și nu ne găsim linia. Eu aș zice că avem nevoie mai degrabă de o modernizare. Dar oare s-a dorit o modernizare”?
„Cunoașterea și dezvoltarea competenței emoționale”
Masa rotundă a fost urmată de lansarea volumului „Cunoașterea și dezvoltarea competenței emoționale”, lucrare coordonată de conf. univ. dr. Cecilia Sas. Despre carte a vorbit prof. univ. dr. Elena Bonchiș, care a preferat, vorba dumneaei, să facă „o prezentare atipică”, luând la „puricat” fiecare autor. Desigur, cunoscându-i foarte bine pe fiecare, aprecierile au fost pertinente și argumentate. Ideea esențială este că acea competență emoțională se poate perfecționa la orice vârstă, iar cei care o dețin sunt cei care reușesc în viață.
Coordonatorul lucrării, conf. univ. dr. Cecilia Sas, s-a arătat încântată de prezentarea făcută, subliniind faptul că, într-adevăr, autorii sunt cadre tinere, dar competente, dornice de cercetare și perfecționare continuă...
Sesiunea de comunicări s-a desfășurat la Școala „Dacia”
Încă din hol, gazdele (colectivul de învățători al Școlii cu clasele I-VIII „Dacia”, în frunte cu prof. dr. Florian Hava – directorul școlii) au ținut să-i primească pe „apostolii neamului” cu un citat din Rudyard Keepling („Dascălul meu, îți doresc:/ Să poți să crezi când unii te înșală/Să te ridici când alții te doboară/Să poți păstra ce alții vor s-alunge/Să râzi chiar dacă sufletul îți plânge,/Și cald tu să rămâi chiar dacă afară ninge./Aceasta-i arta de-a învinge!”) și cu o expoziție de primăvară, iar la intrarea în sală, doi îngerași de copii înmânau participanților o floare și un mărțișor. La ușa clasei a II-a C, alături de învățătoarea clasei (Diana Zlibuț), Ile Crișan Roberta Maria dăruia mărțișoare, Mihai Vidican Șerban – garoafe, iar Rareș Ștefan Lipovan – câte o revistă.
Pentru simpozion, s-au primit 206 lucrări (77 pentru secțiunea „Cercetare și inovare în învățământ”, 97 pentru secțiunea „Învățământul primar între eficientizare și performanță” și 32 pentru secțiunea „Modalități de realizare a reformei învățământului prin alternativa step by step”. Moderatorii secțiunilor au fost aleși din rândul distinșilor invitați, inspectori școlari și profesori universitari, însoțiți de metodiști ai Inspectoratului Școlar al județului Bihor: prof. Dorel Luca – generalul Inspectoratului Școlar Bihor, conf. univ. dr. Ioan Chelemen, prof. Anicuța Ursache (reprezentantul Inspectoratului Școlar al județului Cluj), prof. Violeta Taichiș – inspector școlar de specialitate al I.S.J. Bihor, prof. Eva Sabou (reprezentant al I.S.J. Satu Mare), înv. Gheorghe Nan – insp. șc. de specialitate al I.S.J. Bihor, Elena Mihai (director programe C.E.D.P. Step by step București), prof. Smaranda Florean (formator național, reprezentant al I.S.J. Bistrița Năsăud) și prof. Cornelia Vesea – metodist al Inspectoratului Școlar al județului Bihor.
Așa după cum aprecia generalul Inspectoratului Școlar, dl prof. Dorel Luca, „manifestările de ieri și de astăzi (de joi și vineri – n.n.) au demonstrat forța și capacitatea creatoare a dascălilor bihoreni, și nu numai, spiritul lor deschis spre nou, un suflet tânăr și o organizare ca la carte. Nu pot să nu felicit organizatorii și să le mulțumesc pentru lecția pe care ne-au oferit-o. Felicit, de asemenea, câștigătorii celor două concursuri naționale, pe îngerașii-artiști, protagoniștii și realizatorii superbului spectacol de joi, susținut pe scena Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Oradea”. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Un învățător poate fi profesor, dar nu toți profesorii sunt și învățători”.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

miercuri, 11 decembrie 2019