Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

A traduce timpul: plusuri și minusuri

Ioana Nemeș – la Pavilion Unicredit București

A traduce timpul: plusuri și minusuri

Ioana Nemeș (n.1979) este unul dintre cei mai apreciați și expuși artiști români ai ultimilor ani. Printre bienalele la care a participat se numără Bienala de la Istanbul (2009), U-Turn Copenhaga (2008), Bienala de la Praga (2007) și Bienala de la București (2006). Recent a prezentat Relics for the Afterfuture (Brown) – o serie de sculpturi care analizează ritualurile tradiționale românești - la Jiri Svestka Berlin. Trăiește și lucrează la București.

Proiectul Evaluări Lunare datează din 2001 și este inextricabil legat de întâmplările care au dus la descoperirea vocației de artist. Pentru că Ioana Nemeș a fost jucătoare profesionistă de handbal până când o accidentare la genunchi a pus capăt carierei de sportivă. Abia apoi a luat decizia de a fi artist. O întreagă lume i s-a deschis dinainte, și pentru a avea o perspectivă și control asupra ei, Nemeș a început lucrul la proiectul The Wall pe peretele sufrageriei din micul apartament în care trăia împreună cu mama și fratele geamăn. Peretele a fost împărțit în două secțiuni, una documentând aspirațiile și proiectele încă nerealizate ale artistei, cealaltă fiind o cronică a aspirațiilor împlinite și a proiectelor realizate. Fiecare mutare dintr-o parte în alta a peretelui era documentată printr-o fotografie și arhivată.
În 2004, s-au întâmplat două lucruri esențiale pentru evoluția proiectului: Wall Project a fost expus într-o galerie și Nemeș s-a mutat din apartament. Aceste evenimente au avut impact asupra experimentului, care a ajuns să se concentreze din ce în ce mai mult în jurul ideii de timp și de cum poate acesta să fie făcut vizibil. Nemeș a devenit extrem de interesată de ideile scriitoarei britanice Virginia Woolf și de felul în care aceasta înțelegea timpul, de narațiunea lui John Fowles și de teoriile despre culori ale psihologului elvețian Max Luscher. Din toate aceste influențe și întâmplări a luat ființă proiectul Evaluari Lunare. Ioana Nemeș și-a creat un sistem de măsurare prevăzut cu cinci parametri: fizic (F), emoțional (E), intelectual (I), financiar (F) și al destinului (D). Din 2005, fiecare zi din viața ei este evaluată conform acestor parametri, după care îi este alocată o culoare și un citat sau câteva cuvinte înainte de a fi arhivată alături de celelalte zile.
Atunci când proiectul este expus într-o galerie, Nemeș reflectă asupra celorlalte lucrări din expoziție și a conceptului curatorial, după care caută prin arhivă și alege o selecție de zile. Acestea sunt mai apoi transformate în desene pe perete sau obiecte de plastic ce aduc a lespezi funerare.
Chiar dacă premisa de început a Ioanei Nemeș reprezintă un demers autobiografic, Evaluari Lunare a ajuns să descrie o experiență generică legată de muncă, ambiție, progres și fericire. Proiectul militează pentru conceperea unei identități, care, în loc să rămână statică, este în permanență șlefuită și modificată în funcție de opțiunile și oportunitățile care apar. Este punctul de plecare pentru privirea critică pe care Nemeș o are vizavi de împrejurările în care este un jucător: expoziții, scen de artă și noua Europă.
În cadrul artist talk-ul de la PAVILION UNICREDIT, Ioana a prezentat, joi (11 martie 2010), contextul și motivele care au dus la apariția și dezvoltarea proiectului Evaluari Lunare - un experiment ce își propune să vizualizeze cu ajutorul culorilor și cifrelor timpul scurs în decursul unei luni.  http://ioananemes.tumblr.com
Imagine: „Positive & Negative”, 2004. Courtesy of the artist (Crina L.)

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 06:54:31 Ora standard a Europei de Est