Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Apă curată pentru o lume sănătoasă!”

În și de Ziua mondială a apei

„Apă curată pentru o lume sănătoasă!”

Colectivul Grădiniței nr. 27 – „Voinicel” din Oradea a sărbătorit, luni, 22 martie 2010, Ziua mondială a apei, în cadrul proiectului internațional „Eco-școala”, proiect care i-a adus o mare satisfacție: obținerea steagului verde, fiind astfel prima și singura unitate de învățământ din județul Bihor care deține steagul verde.

Echipa de proiect (alcătuită din educatoarele: Georgeta Druța, Nicoleta Trifan, Livia Petruț, Lucia Dem, Elisabeta Tăut, Maria Chioreanu, Mariana Pașcalău, Viorica Zah, Natalia Coroiu, Laura Þinc, Nela Axinte și Maria Lazău, în frunte cu directorul grădiniței, dna Cornelia Borhidi) nu și-a propus să schimbe fața lumii, vorba dnei director, doar să influențeze în bine comportamentul, atitudinea copiilor și comunității față de mediu, față de resursele de apă, sugerându-le tuturor o mai mare responsabilitate față de apă, care este viața însăși pe Pământ (Terra), altfel: „În curând, vom lua țeapă, de n-avem grijă de apă” – vorba Brianei și a dnei prof. Voichița Moș. 
Gazdele și-ar fi dorit să marcheze și să sărbătorească Ziua mondială a apei în liniște, în familie, doar împreună cu partenerii de proiect (dna prof. Voichița Moș și prof. Peter Cornel Dănuț, de la Palatul Copiilor și Elevilor, ing. Mircea Faur, de la Romsilva, prof. Cristina Popa și Lucia Caciora, de la Grădinița nr. 44 – „Rază de soare”), dar parcă poți? Ed. Mariana Pașcalău a invitat presă chiar dacă se afla pe patul de spital...
Povestea picăturii de apă
Flopi, un personaj fantastic, care știe multe și face multe, care zboară, înoată, merge... și care iubește copiii, le-a spus povestea picăturii de apă. Așa au aflat copiii despre puterea miraculoasă a apei, despre circuitul apei în natură, proprietățile și foloasele apei, izvor al vieții pe Pământ. Printr-o prezentare în power point, urmată de desen la planșetă, marcat și colorat pe fișele de lucru și multe experimente la masa de lucru, copiii au „descoperit” multe dintre proprietățile apei, iar coordonatorii activităților, Georgeta Druța și Nicoleta Trifan, au subliniat, de fiecare dată, proprietățile apei potabile. Prin joc și desen, au fost activate și fixate o seamă de termeni noi, specifici, care altfel ar fi fost greu de însușit de un copil de grupa mică sau mijlocie (poluare, dizolvare, clipocire...). Schimbând registrul, elevii din grupele mari, îndrumați de ed. Maria Chioreanu, inst. Nela Axinte și prof. Natalia Coroiu, au abordat „artistic”problema apei prin intermediul ghicitorilor, versurilor și cântecelor. Iar artiștii dnei prof. Elisabeta Tăut le-au vorbit copiilor prin intermediul păpușilor, prezentând  sceneta „Ploaie pentru floarea cea mică”.
Ca dascăli, trebuie să remarcăm multiplele valențe educative ale activităților prezentate, bogăția de mijloace și procedee folosite în realizarea scopului, printr-o seamă de obiective concrete, accesibile vârstei, adaptate particularităților individuale. Activitatea a fost dinamică, măiestrit condusă, cu schimbări repetate și îmbinări armonioase ale muncii colective (frontale), de grup și individuale, ceea ce au condus la menținerea trează a atenției, la stârnirea curiozității și interesului. Urmărind psihologia și reacția asistenței, am citit pe fețele lor luminoase, zâmbitoare, satisfacția pe care ți-o dă un lucru bine făcut, reușita demersului didactic, admirabil condus spre un final fericit. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Apă curată pentru o lume sănătoasă!”

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:58:50 Ora standard a Europei de Est