Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Șapte școli orădene au sărbătorit împreună Francofonia

Timp de trei zile, la „Gojdu”

Șapte școli orădene au sărbătorit împreună Francofonia

Prof. Livia Mircea și Gergely Eniko (profesori de limba franceză la C.N. „Emanuil Gojdu” din Oradea) au lansat proiectul „Săptămâna francofoniei”, invitând colegii de specialitate din licee și școli gimnaziale să sărbătorească împreună Francofonia, la împlinirea celor 40 de ani de existență a Organizației Internaționale a Francofoniei.

Sub culorile drapelului gojdist s-au adunat elevi și profesori din șase școli orădene (Școala cu clasele I-VIII nr. 16 - prof. Smaranda Burcă și Nora Griga; Școala cu clasele I-VIII „Octavian Goga” – prof. Steluța Carp, Colegiul Tehnic „Transilvania” - prof. Anamaria Hodorog; Școala cu clasele I-VIII „Alexandru Roman” – prof. Ecaterina Moga; Colegiul Economic „Partenie Cosma” – prof. Adela Rus; Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” – prof. Loredana Vereș).
Forumul „Innover en francais”
Vineri (19 martie 2010), 450 de profesori de limba franceză din întreaga țară au participat la Forumul profesorilor de limba franceză, intitulat „Innover en francais”, desfășurat la București, reuniune la care a onorat însuși ambasadorul Franței la București, Henri Paul. Din Oradea au participat coordonatorii proiectului „Săptămâna francofoniei” – prof. Livia Mircea și Gergely Eniko, cărora li s-a alăturat prof. Anamaria Hodorog.
 Luni, (22 martie), partenerii de proiect au vernisat expoziția cu  lucrări, pe cele două teme:  „Francofonia și simbolurile ei” și „SOS copiii din Haiti!” Marți și miercuri, în amfiteatrul gojdist și în sala festivă, s-au desfășurat concursuri și momente artistice cu participarea echipajelor și artiștilor celor șapte școli partenere. La concursul de miercuri, fiecare echipaj a reprezentat câte o țară francofonă ...
Atmosfera și conlucrarea au evidențiat buna organizare a evenimentului, spiritul de echipă, angajarea și implicarea tuturor, elevi și profesori, iar rezultatele au fost pe măsură. Gazdele au apreciat și au răsplătit efortul și talentul tuturor participanților cu diplome.
Concurs de cultură francofonă
gimnaziu
Cel mai bun grup vocal – Larisa Dăngeanu, Anca Mariș, Loredana Mocanu și Iulia Tohotan, C. N. „E. Gojdu” (prof. Gergely Eniko)
Cei mai buni comedianți – Mihai Duma și Alexandru Popa, C.N. „E. Gojdu” (prof. Gergely E.)
Cea mai bună voce feminină – Jessie Baneș, C.N. „E Gojdu” (prof. Gergely E.)
Cea mai bună costumație – Beata Bala, Alexandru Bochiș, Cosmin Floruț, Alexandra Fodor, Mădălina Fodor și George Popa, Șc. „Alexandru Roman” Oradea (prof. Ecaterina Moga)
Cel mai bun actor – Alexandru Bochiș Șc. „Alex. Roman” (prof. Ecaterina M.)
Cea mai bună pronunție – Ariana Pantea, Șc. nr. 16 Oradea (prof. Smaranda Burcă și Nora Griga)
Cel mai bun interpret vocal – Ricardo Balint, Șc. nr. 16 Oradea (prof. Smaranda B., Nora G.)
Cel mai bun moment artistic – trupa de dans S.O.S. Haiti, Șc. „Octavian Goga” Oradea (prof. Mirela Floruț)
Cea mai bună recitare – Ștefan Rus, Șc. „Octavian Goga” Oradea (prof. Steluța Carp)
Concurs de desene și colaje
S-au acordat cinci diplome:
Loreta Andrica și Larisa Dăngeanu (C. N. „E. Gojdu”)
Lavinia Martin (Șc. nr. 16 Oradea)
David Mocan (C. N. „E. Gojdu”)
George Bogdan Popa (Șc. „Alex. Roman” Oradea)
Teodora Talhoș (C. N. „E. Gojdu”)
Concurs de cultură francofonă
liceu
Cea mai complexă prezentare – Szucs Adriana, C. N. „E Gojdu” (prof. Livia Mircea)
Prezență scenică – Teodora Sabău și Aliona Stefciuc, C. N. „E. Gojdu” (prof. Livia M.)
Cea mai degajată prezentare – Vladimir Griga, C. N. „E. Gojdu” (prof. Livia M.)
Cea mai fluentă prezentare – Alina Todoca, C. N. „E. Gojdu” (prof. Livia M.)
Adaptare vestimentară la tematica zilei – Aida Bălăceanu, Ligia Călinescu și Renata Tolvai, C.N. „E. Gojdu” (prof. Gergely Eniko)
Cea mai interesantă tematică abordată în prezentare – Andreea Leș, C. N. „E. Gojdu” (prof. Gergely E.)
Cea mai cursivă prezentare – Adina Șandor, C.E. „Partenie Cosma” (prof. Adela Rus)
Sensibilitate artistică – Lavinia Drigici, C.E. „P. Cosma” (prof. Adela R.)
Originalitate artistică – Beniamin Blidar și Daniel Bărbos, C. T. „Transilvania” (prof. Anamaria Hodorog)
Complexitatea prezentării faunei canadiene – Daniel Bărbos și Delia Pop, C. T. „Transilvania” (prof. Anamaria H.)
Cea mai originală prezentare – Bianca Mierluț și Larisa Pașca, Lic. T. „Aurel Lazăr” (prof. Loredana Vereș)
Cea mai amuzantă abordare – Bianca Mierluț, Eduard Mitra, Larisa Pașca și Alexandra Popa, Lic. T. „A. Lazăr (prof. Loredana V.)
Concurs de desene și colaje
S-au acordat 17 diplome :
Baboș Corina, Barbu Mirela, Tăședan Claudia – C. N. „Emanuil Gojdu”
Bandula Ramona, Broinaș Oana - C. N. „Emanuil Gojdu”
Bila Samuel, Gavriș Teofil - C. N. „Emanuil Gojdu”
Bolojan Bogdan, Chereji Sebastian – C. E. „Partenie Cosma”
Cocoșilă Andreea, Mihiș Adela, Stănescu Roxana, Știrbe Cristian - C. N. „Emanuil Gojdu”
Dardai Bogdan, Pauer Carol - C. N. „Emanuil Gojdu”
Dumitrache Andreea, Piscoi Lidia, Tamaș Larisa - C. N. „Emanuil Gojdu”
Heredea Amalia, Toie Patricia – C. N. „Emanuil Gojdu”
Tabără Alexandra, Vaida Renata – C. E. „Partenie Cosma”
Căvășdan Claudia – C. N. „Emanuil Gojdu”
Crișan Raluca – C. N. „Emanuil Gojdu”
Fașie Iolanda – C. T. „Transilvania”
Ilieș Daniela – C. T. „Transilvania”
Madar Raluca – C. N. „Emanuil Gojdu”
Porumb Darius – C. N. „Emanuil Gojdu”
Sime Traian – C. N. „Emanuil Gojdu”
Sztejanko Cristina – C. N. „Emanuil Gojdu”.
La finalul, dna prof. Livia Mircea se declară mulțumită de reușita manifestărilor, ține să mulțumească colegilor și partenerilor pentru implicare, felicită toate echipajele participante și artiștii pentru prestația de calitate și îi așteaptă cu drag și la anul, la Zilele francofoniei... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze,accesați Galeria foto: Șapte școli orădene au sărbătorit împreună Francofonia.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:36:48 Ora standard a Europei de Est