Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Completarea fișelor de înscriere

30 iunie - 6 iulie

Completarea fișelor de înscriere

30.06.2007.
Completarea fișelor de înscriere cu opțiunile personale în vederea repartizării computerizate pentru elevii care au promovat Testele Naționale.
Potrivit calendarului admiterii în licee și în învățământul profesional, prin școala de arte și meserii, începând de astăzi, 30 iunie și până vineri, 6 iulie 2007, elevii care au promovat Testele Naționale și părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, pot completa fișele de înscriere cu opțiunile personale, în vederea repartizării computerizate.

De asemenea, absolvenții clasei a VIII-a proveniți din alte județe, care au promovat Testele Naționale, vor completa fișele de înscriere la centrul special desemnat din județul pentru care solicită înscrierea.
Practic, începând de astăzi,
cel mai important pas este completarea opțiunilor din fișa de înscriere primită de la școală. În acest sens, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului atenționează părinții asupra faptului că trebuie să facă opțiuni realiste, alegând licee sau școli de arte și meserii la care media de admitere din anul precedent a fost cu cel mult un punct mai mare decât media de admitere a candidatului.
Personalul școlii nu trebuie să influențeze în niciun fel părinții și elevii în completarea opțiunilor,
dar îi consiliază, prezentându-le toate informațiile necesare, inclusiv riscurile completării unui număr insuficient de opțiuni sau ale completării unor opțiuni nerealiste, pentru a permite candidaților o alegere în cunoștință de cauză
.
De asemenea, elevii care au promovat Testele Naționale și părinții acestora trebuie să țină cont de următoarele lucruri:
1.
În primul rând elevul, împreună cu dirigintele și părinții, trebuie să verifice corectitudinea datelor personale înscrise pe fișă: numele, media claselor V-VIII și notele la Testele Naționale. Eventualele erori trebuie semnalate imediat conducerii școlii si remediate.
2. Pe fișa care trebuie depusă, până cel târziu în data de 6 iulie, se completează apoi opțiunile, în ordinea intereselor, preferințelor si aptitudinilor elevilor. Algoritmul de repartizare ordonează elevii după medii și îi repartizează în această ordine pe baza opțiunilor exprimate. Fiind o admitere computerizată,
media este cea care primează.
3. Pentru a spori șansele de reușită,
se recomandă completarea unui numar cât mai mare de opțiuni.
4. Completarea și stabilirea ordinii opțiunilor se fac prin consultarea prioritară a informațiilor privind numărul de locuri disponibile și ultima medie de admitere din anii precedenți. În acest sens, poate fi utilizată aplicația de orientare ADLIC 2007, disponibilă pe
http://admitere.edu.ro/, alături de rezultatele la Testele Naționale din toate județele.
5. Orice utilizator înregistrat al portalului poate folosi aplicația pentru a-și stabili opțiunile și a completa fișa în mod realist.
6. După introducerea fișelor în baza națională de date, corectitudinea datelor de pe fișa aflată în sistem trebuie verificată de fiecare elev la școala de proveniență, prin compararea fișei originale cu fișa de control tiparită de aplicație.
Prima repartizare computerizată în învățământul liceal și profesional de stat a absolvenților clasei a VIII-a care au promovat Testele Naționale și nu au împlinit 18 ani până la data de 31 decembrie 2006
este prevăzută pentru vineri, 13 iulie 2007. În această etapă sunt repartizați doar candidații care au promovat Testele Naționale sau care, în anii anteriori, au promovat examenul de capacitate ori au obținut certificatul de echivalare a examenului de capacitate.
Absolvenții care nu au promovat Testele Naționale completează opțiuni doar pentru școli de arte și meserii și sunt repartizați în cea de-a doua etapă de admitere.
Atât acești absolvenți, cât și candidații rămași nerepartizați după prima etapă a admiterii, completează opțiunile în perioada 16 - 20 iulie 2007.
Reamintim faptul că după soluționarea contestațiilor, Testele Naționale 2007 au fost promovate de 154.214 candidați, rata de promovabilitate înregistrată fiind de 80,86% (superioară cu aproximativ patru puncte procentuale celei de anul trecut - 76,89%). (Biroul de presă)

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:14:03 Ora standard a Europei de Est