Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Platforma ThinkQuest-liant, între metodele moderne și clasice în educație

Final de proiect la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș

Platforma ThinkQuest-liant, între metodele moderne și clasice în educație

Joi, 15 aprilie 2010, la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș s-a sărbătorit finalizarea proiectului de învățare „Ecuații în R”.

În proiect au fost implicați elevii clasei a VII-a, coordonați de prof. Crina Bercovici. Alături de elevi, la această festivitate au participat prof. Rodica Monenciu – director adjunct, prof. Gabriela Briscan – diriginta elevilor, prof. Szatmari Edit, Emil Apostol, Simona Cap, Cristian Pop de la catedra de matematică-informatică, prof. Mirela Tudor, precum și reprezentantul părinților.
Sărbătoarea a început prin cuvântul prof. Crina Bercovici, care a împărtășit celor prezenți despre modul în care a fost gândit proiectul, despre experiența câștigată alături de elevi, pe parcursul derulării proiectului (8 martie - 15 aprilie 2010).
 „Matematica, „puntea suspinelor” pentru unii elevi, poate fi transformată în obiectul care îți oferă multe satisfacții! Nu se poate descrie bucuria, satisfacția reușitei, încrederea în sine pe care o simte un elev atunci când, în urma unor eforturi, a multor încercări, rezolvă o problemă. Acest sentiment de mândrie îl motivează pe elev în activitățile ulterioare. În urma corectării lucrărilor la testele naționale, tezele cu subiect unic etc, s-a constatat că elevii greșesc la rezolvarea unor ecuații simple și au rețineri în abordarea problemelor care se reduc la rezolvări de ecuații. Ecuațiile ne-ar putea deveni prietene! – este mesajul acestui proiect. Acest proiect a avut ca scop general însușirea standardelor de conținut și de bază ale unității de învățare Ecuații în R. Totul a pornit de la întrebarea esențială: Ecuațiile fac parte din viața noastră de zi cu zi. Elev + Curiozitate + Utilitate + Artă + Tehnologie + Inovație + X = ECUATIE. Cine ar putea fi X?”, spunea  coordonatoarea proiectului.
 Pe parcursul derulării proiectului, elevii, folosind platforma ThinkQuest oferită de Firma Oracle și-au dezvoltat competențele secolului al 21-lea: gândire critică, lucrul în echipă, creativitatea, comunicarea, tehnologia, dezvoltarea sinelui.
 Clasa a fost grupată ca o unitate pentru a se face anunțurile comune. Elevii care au învățat în grupuri mici, câte 3, au avut posibilitatea să se corecteze între ei. Profesorul a monitorizat echipele de lucru și a corectat eventualele greșeli nesesizate de elevi, aceștia având posibilitatea să aprofundeze subiectul și acasă. Dacă nu au avut condiții acasă au avut acces la Internet în școală - în pauze, după cursuri (între orele 14.00 și 15.00) precum și la solicitarea acestora. După finalizarea lucrărilor, participanții la proiect au notat produsele finale folosind opt criterii de apreciere.
Cu mulțumirea lucrului bine făcut, elevii au deschis paginile proiectului prezentând paginile și dovezile activității desfășurate, dar și creațiile lor.   Evenimentul a continuat cu anunțarea clasamentului, premierea pe echipe și acordarea unor premii speciale pentru: cel mai bun coleg în cadrul proiectului, cel mai bun coleg de echipă, cel mai activ elev, cel mai hotărât lider, cel mai reușit produs final, cea mai bună lucrare scrisă etc. Premiul I a fost obținut de echipele „Galben” și „Orange”  (nota 10 + două credite + „dosarul magic”), premiul II – echipele  „Violet”, „Roșu” și „Verde” (nota 10 + două credite + „dosarul magic”) iar premiul III – echipele „Indigo” și „Albastru” (nota 9 sau două credite + „dosarul magic”).  Desigur, diplomele au fost însoțite și de un premiu dulce.
De menționat că în lunile martie și aprilie, în școală au mai fost derulate două proiecte asemănătoare:
1. Proiectul „Healty Food – Healty body – Helaty Life”, realizat pe platforma ThinkQuest în perioada 22 februarie -1 aprilie 2010 cu elevii clasei a XII-a D (matematică-informatică) și coordonat de prof. Szatmari Edit. S-a pornit de la întrebarea esențială: „Trăim pentru a mânca sau mâncăm pentru a trăi?” Paginile proiectul ne descriu ce înseamnă o alimentație inadecvată, necesitatea de a ne schimba modul de alimentație și de a elimina sedentarismul, atât la elevi, cât și la părinți. Capitolele proiectului au fost: conștientizarea alimentației inadecvate; cauzele alimentației nesănătoase; pericole alimentare; căi greșite în alimentație; efectele unei alimentații nesănătoase (boli cauzate); alege sănătatea; alimentele tale să fie medicamentele tale; eliminarea sedentarismului, sport zilnic; tinerețe, bucurie prin stil de viață; sfaturi. La finele proiectului, s-au realizat pliante, o prezentare în power point și un site.
2. Proiectul „Microsoft Power Point”, implementat în perioada 1- 25 martie 2010 cu elevii clasei a X-a D (matematică-informatică) și coordonat de prof. Manuel Bercovici. În acest proiect de învățare elevii au lucrat în opt grupe, fiecare având de realizat prezentarea unei țări care a implementat platforma ThinkQuest în educație. Secvențele parcurse de acest proiect de învățare au cuprins fazele de definire, planificare, executare, revizuire și gestionare. După parcurgerea suportului teoretic și vizualizarea altor exemple de bună practică, elevii au realizat prezentări în power point. (Simion Suciu)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Platforma ThinkQuest-liant, între metodele moderne și clasice în educație.

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 10:02:17 Ora standard a Europei de Est