Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
18 ianuarie 2023

Scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice către Președinte, Parlament și Ministerul Educației să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli

O scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice este adresată președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației, astfel încât să nu se deființeze specializarea de învățător. Săptămâna trecută, Edupedu.ro a scris că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.
„Având în vedere informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege al învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România”, se arată în textul scrisorii.
În document sunt menționate rezultatele deosebite pe care le-au obținut la titularizare absolvenții liceelor pedagogice: „Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice”.

Citiți în continuare ...Stirea din 13 ianuarie!!!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 ianuarie 2023
Să te crucești!!!

Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege al învățământului preuniversitar – surse

Liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar obținut pe surse de Edupedu.ro. Acest lucru înseamnă că liceenii formați în liceele pedagogice vor putea preda doar copiilor din creșe și grădinițe. Până acum, liceele pedagogice aveau și specializarea de educator-învățător.
Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
La articolul 52, alin. (2) stabilește că liceele pedagogice vor avea specializările de educator-puericultor și instructor de educație extrașcolară: „(2) Unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământ pedagogic preuniversitar sunt unităţi de învăţământ liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învăţare-evaluare şi practica pedagogică, pentru specializările din cadrul filierei vocaţionale: educator-puericultor, instructor de educaţie extraşcolară”.
La alin. 3 de la articolul de mai sus apare că „prin absolvirea cu diplomă a specializării educator-puericultor din cadrul filierei vocaţionale, profil pedagogic, se consideră îndeplinite condiţiile de formare psihopedagogică şi de calificare necesare ocupării funcţiei didactice de educator-puericultor, educator educaţie timpurie, educatoare/educator”.
De menționat este că, potrivit proiectului de lege Deca, elevii care la data adoptării proiectului de lege erau înscriși în licee pedagogice și aveau specializarea de învățători vor putea fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar.
Art. 244 alin. (25) din proiectul Deca: „Elevii care la data adoptării prezentei legi erau înscrişi în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învăţător/învăţătoare precum şi absolvenţii acestei specializări prin excepţie de la prevederile art. 171, alin. (1), litera e) pot fi încadraţi pe postul de învăţător/învăţătoare în învăţământul primar”.
La capitolul formarea inițială a personalului didactic de predare apare că în liceele pedagogice pot fi formați atât educatori-puericultori pentru creșe, cât și educatori pentru grădinițe. Tot aici este menționat învățământul primar pentru educator/educatoare, dar probabil este o greșeală.
„Prin excepţie de la prevederile alin. (6), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator se realizează prin unităţi de învăţământ preuniversitar cu profil pedagogic, iar a maiştrilor-instructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiţia de formare psihopedagogică de nivel I”, conform art. 165. alin. (10).
Condițiile de ocupare pentru funcțiile didactice
Absolvenții liceului pedagogic, cu specializarea învățător, vor putea fi angajați în școli. Pentru funcțiile de educator-puericultor, educator/educatoare și învățător/învățătoare trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții, potrivit art. 171 alin. (1) din proiectul de lege consultat de EduPedu.ro:
„a) pentru ocuparea funcţiilor didactice de educator-puericultor, educator/educatoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea corespunzătoare fiecărei funcţii didactice;” – vezi mai jos, în articol, ce excepții au fost introduse până în 2025;
„d) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ preşcolar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „educatoare” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
„e) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ primar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „învăţător” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
j) pentru ocuparea funcţiilor didactice de învăţător/învăţătoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea învăţător sau învăţătoare.”
La creșă vor putea fi angajați pe funcția de educator-puericultor și absolvenţi ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea educatoare sau învăţătoare, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi, precum și absolvenţi cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar, având aceeași condiție.
În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, învățătorii puteau fi formați în liceele pedagogice, conform art. 130 alin. (4): „Prin excepţie de la prevederile alin. (2), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator şi învăţătoare/învăţător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiştrilorinstructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar.”...

Școala din Biharia, în Slovacia, între cele 108 școli din 15 țări europene

De la Salzburg la Debrecen, Biharia și Senec

Școala din Biharia, în Slovacia, între cele 108 școli din 15 țări europene

Între 23 și 26 martie 2010, prof. Vad Márta, directorul Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia și eleva Șulea Roberta au reprezentat școala din Biharia la etapa finală a proiectului internațional ACES, desfășurată în Slovacia, în localitatea Senec, în apropiere de Bratislava.

La cea de-a patra etapă, etapa de evaluare a proiectului „Different but the same” (Diferiți și totuși la fel), proiect finanțat de fundația Erste și Interkulturelles Zentrum din Viena, au participat circa 350 de persoane, reprezentanți .a 108 școli din 15 țări din Europa de Est, care au avut 43 de proiecte câștigătoare în anul școlar 2009-2010. La reuniunea finală, au participat, în plus 20-30 de școli, în calitate de invitați. România a fost reprezentată la etapa finală de 17 școli, printre care și școala din Biharia.
Celelalte trei etape s-au desfășurat, eșalonat, în cadrul celor 43 de proiecte, strict în compania partenerilor de proiect. În prima etapă, doamna profesor Vad Márta și eleva Șulea Roberta au participat, în luna septembrie 2009, alături de partenerii de proiect, la reuniunea de la Salzburg (Austria); în octombrie 2009, în etapa a doua, au fost prezente la reuniunea  găzduită de școala parteneră din Debrecen (Ungaria); a treia etapă s-a desfășurat la Biharia, în ianuarie 2010, împreună cu partenerii din Debrecen, iar a IV-a etapă, în martie, la Senec (în Slovacia).
„Ceea ce ne-au impresionat la toate reuniunile internaționale sunt deschiderea, atitudinea, atmosfera și modalitatea familiară de a aborda problemele serioase prin intermediul jocurilor și activităților practice, antrenante. Străinii nu fac caz de teorie și știință, ei traduc totul prin joc, prin activități de atelier, punând delegațiile în situația de a acționa, de a crea, de a produce ceva, orice în afară de vorbe goale. De aceea și atmosfera este una antrenantă, deloc plictisitoare. Se promovează, în toate cazurile, dialogul, cunoașterea partenerilor, socializarea”, ne-a declarat doamna profesor Vad Márta.
Așa după cum știm, în învățământ, lucrurile serioase se învață, se dobândesc mai ușor prin joc, prin activitate practică, nu prin conferințe, mese rotunde și ședințe de partid...
 Școala din Biharia - școală ACES
„Pentru prezentarea proiectului, la etapa de evaluare, fiecare am primit doar trei minute. În cele trei minute, elevul, ca reprezentat al școlii, a trebuit să prezinte în fața panoului pregătit de-acasă, esența, concluzia și finalitatea proiectului pe care l-am derulat. La final, cu toții am votat proiectul care ni s-a părut cel mai bun.
În fiecare seară, am avut programe opționale, la alegere. Fiecare a optat pentru ceea ce a dorit. Important era să învățăm unii de la alții, să comunicăm. Am învățat și un cântec împreună, despre prietenie.
Mesajul sponsorilor a fost acela că se poate lucra foarte bine, fără frontiere, deși vorbim limbi diferite. Putem acționa împreună și putem obține rezultate foarte bune. La final, fiecare delegație am primit o plachetă - școală participantă la proiectul-program ACES, în genul „școală europeană” sau „școală verde”, a conchis interlocutorul nostru.
Prin urmare, Școala cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia a devenit o școală ACES. (Ovidiu DAN)  

Trimite email

vineri, 3 februarie 2023