Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Perspective diferite…

Călător, la Marea Baltică

Perspective diferite…

Noi, românii avem mentalitatea noastră caracteristică rezumată de următorul concept străvechi: “Las` că mere așa!”. Acest lucru ne face pe noi unici în toată lumea. Eu cel puțin nu am fost fan al acestui stil de viață și rămân ancorat în trendul moralist, deși acest lucru atrage după sine fiecărui membru stigmatul unei întregi societăți mai dărăpănate psihic.

Continuând la subiectul curent, școala noastră, Liceul “Don Orione” Oradea a avut un schimb de experiență cu o școală catolică foarte bine organizată și administrată din Polonia, anume “Collegium Marianum” din orașul Pelpin, situat în zona Gdansk, Marea Baltică. Perioada acestei ocazii a fost între 27 martie și 2 iunie 2007,  aproximativ o săptămână. Acolo am văzut o perspectivă total diferită despre cum se învârt lucrurile și cum ar putea evolua țara noastră.
Când am plecat, mă gândeam: “Ok, deci va fi ceva nou, diferit și interesant”, cu un pic de neîncredere în sinea mea. Într-adevăr, a fost așa, dar la o scară mult mai mare. M-am trezit într-un loc în care bunul-simț și o minte deschisă fără prejudecăți se văd prin ceva numit abstract “civilizație ”. Totuși, nu se poate vorbi de perfecțiune, numai de evoluție economică și socială evidentă. Atât. Se poate vorbi, totuși, de asemănări între România și Polonia, cel mai evident fiind cultura. Polonia are o cultură bogată, diversificată, tradiții păstrate de-a lungul timpului, precum și multe edificii impresionante (castele construite de către cavalerii teutoni, catedrale impozante, construite în stil gotic). Credința în Dumnezeu este foarte puternică, bisericile fiind pline nu numai de bătrâni, ci și de copii până la cei de vârsta medie. Trebuie menționat că cel mai cunoscut – și iubit – papă s-a născut în Polonia, anume Ioan Paul al II-lea. Ioan Paul a dus o luptă crâncenă împotriva comunismului și l-a condamnat aspru. România, ca și Polonia, își are punctul forte în mănăstirile numeroase ( cea mai mare concentrație fiind în Moldova) și peisaje impunătoare – totuși, așteptăm încă de la prea-iubitul nostru Guvern o infrastructură demnă de comorile noastre naturale care se lasă așteptată așa de mult, că dacă ar fi, nu s-ar mai povesti … - și aceeași credință puternică creștină. Tradițiile românești au fost și ele păstrate cu sfințenie.
Șederea propriu-zisă în Pelplin a fost foarte plăcută. Orașul nu este foarte mare, dar este foarte curat, bine întreținut și un loc relaxant de petrecut timpul. Clădirea liceului este mare, alcătuită din patru etaje, la care se pot găsi sălile de clasă – la fiecare materie se schimbă sala de clasă, fiecare sală fiind dotată și specializată pentru o anumită materie -, sala profesorală, căminele – în cămin ai acces la internet și telefon fix în fiecare cameră -, și cantina. În terenul școlii se pot găsi diverse lucruri deosebite: un lac interesant, un râu mic cu o șoaptă relaxantă, un parc să îți poți limpezi mintea, o bibliotecă pentru devoratorii de cărți, terenuri de baschet și fotbal pentru împătimiții sportului, case separate pentru episcop și preoți, și imensa catedrală din Pelplin, care are altarul numărul doi în înălțime din Europa – catedrala are și două orgi, care mai demult erau conectate. Elevii de acolo sunt tipi serioși, dar și de gașcă.La învățat sunt foarte conștiincioși, au și un program strict, dar se țin de treabă și își îndeplinesc sarcinile într-o manieră profesională. Poate am putea aplica unele lucruri cu succes și în România sau cel puțin să adaptăm unele soluții găsite de ei în domeniul învățământului.
Programul nostru a fost dens, noi vizitând Gdansk – orașul în care cea mai puternică rezistență anticomunistă a crescut și răbufnit -, Gniew, Malbork – unde este câte un castel mare construit de cavalerii teutoni – precum și alte locuri minunate. Gdansk este un oraș impunător, având partea lui modernă și cea medievală. În partea veche se pot vedea urmele unui fost mare port, anume uneltele folosite pentru descărcat marfa de pe vapoare, stilurile diferitelor cladiri și cafenele specifice diferitelor țări din lume.
În concluzie, acest schimb de experiență a fost benefic pentru mine, dar și pentru ceilalți elevi participanți.
Voi încheia acest articol cu citatul meu preferat: “Nimeni nu gândește pentru tine!“
Mircea Ionel MUÞIU
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Perspective diferite…).
                                                                                   

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:33:12 Ora standard a Europei de Est