Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Perspective diferite…

Călător, la Marea Baltică

Perspective diferite…

Noi, românii avem mentalitatea noastră caracteristică rezumată de următorul concept străvechi: “Las` că mere așa!”. Acest lucru ne face pe noi unici în toată lumea. Eu cel puțin nu am fost fan al acestui stil de viață și rămân ancorat în trendul moralist, deși acest lucru atrage după sine fiecărui membru stigmatul unei întregi societăți mai dărăpănate psihic.

Continuând la subiectul curent, școala noastră, Liceul “Don Orione” Oradea a avut un schimb de experiență cu o școală catolică foarte bine organizată și administrată din Polonia, anume “Collegium Marianum” din orașul Pelpin, situat în zona Gdansk, Marea Baltică. Perioada acestei ocazii a fost între 27 martie și 2 iunie 2007,  aproximativ o săptămână. Acolo am văzut o perspectivă total diferită despre cum se învârt lucrurile și cum ar putea evolua țara noastră.
Când am plecat, mă gândeam: “Ok, deci va fi ceva nou, diferit și interesant”, cu un pic de neîncredere în sinea mea. Într-adevăr, a fost așa, dar la o scară mult mai mare. M-am trezit într-un loc în care bunul-simț și o minte deschisă fără prejudecăți se văd prin ceva numit abstract “civilizație ”. Totuși, nu se poate vorbi de perfecțiune, numai de evoluție economică și socială evidentă. Atât. Se poate vorbi, totuși, de asemănări între România și Polonia, cel mai evident fiind cultura. Polonia are o cultură bogată, diversificată, tradiții păstrate de-a lungul timpului, precum și multe edificii impresionante (castele construite de către cavalerii teutoni, catedrale impozante, construite în stil gotic). Credința în Dumnezeu este foarte puternică, bisericile fiind pline nu numai de bătrâni, ci și de copii până la cei de vârsta medie. Trebuie menționat că cel mai cunoscut – și iubit – papă s-a născut în Polonia, anume Ioan Paul al II-lea. Ioan Paul a dus o luptă crâncenă împotriva comunismului și l-a condamnat aspru. România, ca și Polonia, își are punctul forte în mănăstirile numeroase ( cea mai mare concentrație fiind în Moldova) și peisaje impunătoare – totuși, așteptăm încă de la prea-iubitul nostru Guvern o infrastructură demnă de comorile noastre naturale care se lasă așteptată așa de mult, că dacă ar fi, nu s-ar mai povesti … - și aceeași credință puternică creștină. Tradițiile românești au fost și ele păstrate cu sfințenie.
Șederea propriu-zisă în Pelplin a fost foarte plăcută. Orașul nu este foarte mare, dar este foarte curat, bine întreținut și un loc relaxant de petrecut timpul. Clădirea liceului este mare, alcătuită din patru etaje, la care se pot găsi sălile de clasă – la fiecare materie se schimbă sala de clasă, fiecare sală fiind dotată și specializată pentru o anumită materie -, sala profesorală, căminele – în cămin ai acces la internet și telefon fix în fiecare cameră -, și cantina. În terenul școlii se pot găsi diverse lucruri deosebite: un lac interesant, un râu mic cu o șoaptă relaxantă, un parc să îți poți limpezi mintea, o bibliotecă pentru devoratorii de cărți, terenuri de baschet și fotbal pentru împătimiții sportului, case separate pentru episcop și preoți, și imensa catedrală din Pelplin, care are altarul numărul doi în înălțime din Europa – catedrala are și două orgi, care mai demult erau conectate. Elevii de acolo sunt tipi serioși, dar și de gașcă.La învățat sunt foarte conștiincioși, au și un program strict, dar se țin de treabă și își îndeplinesc sarcinile într-o manieră profesională. Poate am putea aplica unele lucruri cu succes și în România sau cel puțin să adaptăm unele soluții găsite de ei în domeniul învățământului.
Programul nostru a fost dens, noi vizitând Gdansk – orașul în care cea mai puternică rezistență anticomunistă a crescut și răbufnit -, Gniew, Malbork – unde este câte un castel mare construit de cavalerii teutoni – precum și alte locuri minunate. Gdansk este un oraș impunător, având partea lui modernă și cea medievală. În partea veche se pot vedea urmele unui fost mare port, anume uneltele folosite pentru descărcat marfa de pe vapoare, stilurile diferitelor cladiri și cafenele specifice diferitelor țări din lume.
În concluzie, acest schimb de experiență a fost benefic pentru mine, dar și pentru ceilalți elevi participanți.
Voi încheia acest articol cu citatul meu preferat: “Nimeni nu gândește pentru tine!“
Mircea Ionel MUÞIU
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Perspective diferite…).
                                                                                   

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 15:40:28 Ora standard a Europei de Est