Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„Azi elev, mâine profesor, avocat, farmacist, economist, inginer, psiholog, ziarist…?”

„Azi elev, mâine... părinte”

„Azi elev, mâine profesor, avocat, farmacist, economist, inginer, psiholog, ziarist…?”

Prezentă la activitatea „Ieri elev, azi părinte”, în calitate de reporter-elev la Zilele școlii „Nicolae Bălcescu” 2010, mi-am pus aceste întrebări uneori, dar nu în felul în care le privesc acum…
Am doar 11 ani…

La activitatea coordonată de către dna prof. Szatmari Dorina, din data de 22 aprilie 2010, invitați de onoare au fost absolvenți ai Școlii cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu”, azi adulți, cu cariere în diferite domenii: economie, psihologie, învățământ, farmacie. Alături de ei, la activitate au participat cadre didactice – membri ai echipei proiectului „Cultură-civilizație - comunitate” din care face parte activitatea, profesori din școală, dl Meșter Stelian - reprezentantul comitetului de părinți pe școală și mulți elevi din clasele a VIII-a și a VII-a.
S-au relatat amintiri care au stârnit lacrimi în ochii celor prezenți.
Emoțiile și uimirea au fost amplificate de prezentarea făcută de dna prof. Popescu-Sturz Maria, care, cu voce caldă a vorbit despre istoricul școlii, despre cadre didactice și elevi care fac onoare școlii. Pe parcursul expunerii, imaginile se derulau una după alta; fotografii alb-negru au dezvăluit momentul tăierii panglicii școlii în 1965, săli de clasă pavoazate altfel, parte dintre profesorii noștri... mai tineri, elevi în uniforme de pionieri ... Apoi, lumea prezentată a început să se coloreze, și încet, încet, elevii prezenți au ajuns să recunoască în imagini profesorii, laboratoarele și sălile actuale.
Invitații au invocat rând pe rând amintirea dascălilor care i-au îndrumat și cărora le datorează mult din ceea ce sunt azi. Din cuvântul fiecăruia a răzbătut aceeași idee, spusă doar altfel: ACUM le mulțumim, ACUM înțelegem sfatul lor, PESTE ANI am ajuns să apreciem, ... semn că nici măcar ei, cei realizați acum în domeniile în care lucrează, nu au înțeles pe deplin mesajul profesorilor atunci când au fost elevi...
Doamna Păcurar Corina, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” și-a amintit cu drag de profesorii pe care i-a avut și a subliniat rolul esențial pe care l-au avut aceștia în alegerea carierei, în împlinirea profesională, în pregătirea pentru viață. Prezența sa agreabilă, comunicarea deschisă și plăcută, i-a determinat pe mai mulți elevi din clasa a VIII-a să includă pe lista lor de opțiuni colegiul „Gojdu”.
Doamna Mihincău Anca, psiholog, asistent social la DGAPC Oradea, a declarat: “Am terminat această școală în urmă cu 12 ani; școala înseamnă pedagogie, iar profesorii pe care i-am avut la școala „Nicolae Bălcescu” au fost adevărați pedagogi. Generația mea a știut să-și aprecieze profesorii și vă dau sfatul ca și voi să-i apreciați și să îi  ascultați”.
Dna Hinț Simina, profesor, director la Centrul Județean de Asistență Educațională Bihor, a scos în evidență cât de serios a învățat carte la școala „Bălcescu” și cât de mult au ajutat-o standardele înalte pe care i le-au fixat profesorii. Deoarece prin meseria pe care o practică observă fenomenul educațional pe ansamblu, domnia sa a subliniat diferențele de cerințe, faptul că elevii obțin acum note mari mult mai ușor decât în urmă cu câțiva ani și din păcate se sustrag de la unele activități benefice lor, având uneori consimțământul părinților.
Dna Vereș Alexandra, farmacist, a dat sfaturi elevilor din clasa a VIII-a, prezenți în sală, care doresc să urmeze această profesie; să învețe, să îi asculte pe profesori, să aleagă un liceu de profil.
Doamna Noje Simona, economist la BCR, a adus prin cuvântul său omagiu dascălilor pe care i-a avut, recunoștința pe care le-o poartă și plăcerea cu care se întâlnește oricând cu foștii ei profesori.
Doamna Ioanovici Dana, economist la S.C. Plastor Trading SRL, a remarcat responsabilitatea pe care a simțit-o când era elev, faptul că școala a ajutat-o foarte mult dezvoltând această responsabilitate. Fiica ei, Alexandra, elevă în clasa a VIII-a la școala noastră, o privea cu emoție și admirație...
Doamna Gyuracska Marta, profesor de fizică la școala noastră, s-a prezentat într-o multiplă postură: fost elev și profesor, părinte, pensionar, la  școala „Nicolae Bălcescu”. Cuprinsă de emoție, dna Marta a spus că întreaga ei viață e legată de această școală.
Doamna Onofrei Anca, profesor de matematică la școala „Nicolae Bălcescu”, a declarat că „este cuprinsă de emoție și satisfacție că predă matematică în școala unde a fost elevă, unde a fost fiul dânsei elev și că și-ar dori să fie bunică cu nepot în această școală”.
 Doamna Ienei Vasilica, institutor la școala noastră, a rememorat amintiri din anii de gimnaziu petrecuți aici, activități și competiții la care a participat cu succes și la care acum, în calitate de dascăl la aceeași școală, încearcă să îi determine pe elevi să se implice.
Eleva Benedek Renata, din clasa a VIII-a E, cu voce tremurândă și lacrimi în ochi, a emoționat întreaga sală prin cuvântul ei:
„Mulțumesc foarte mult că am deosebita onoare de a fi elevă a acestei școli, unde am trăit momente foarte fericite. În primul rând aș dori să mulțumesc dnei învățătoare care joacă un rol special în sufletul meu. Apoi, îi mulțumesc dnei diriginte Gyuracska Marta, care este un exemplu de cinste și corectitudine și care m-a susținut mereu.
Nu în ultimul rând, aș dori să mulțumesc doamnei profesoare Popa Aurina care m-a fermecat din prima clipă. Modul ei de a preda m-a fascinat. Datorită ei, m-am decis să devin profesoară de limba și literatura română.
Vă sfătuiesc, dragi colegi din clasa a VIII-a, să petreceți cu multă bucurie, împreună, ultimele două luni de școală care au rămas și să nu uitați niciodată că ați fost elevii acestei școli.”
La încheierea activității în cabinetul de limba română, dl director Ioan Mocan a mulțumit invitaților și a promis reluarea organizării a unor astfel de întâlniri, în fiecare an. Invitații au vizitat școala, au stat îndelung la discuții cu elevii și profesorii, au făcut fotografii.
Cu garoafe în mâini, cu amintiri împrospătate în suflet, cu fețe zâmbitoare, cei ce o dată alergau pe coridoare în uniforme de elevi, au părăsit clădirea școlii pentru o vreme...
Porțile școlii „Nicolae Bălcescu” le sunt deschise oricând, tuturor absolvenților și tuturor celor care doresc să cunoască viața școlii noastre!
Am plecat spre casă trăind amintirile ciclului primar și imaginându-mi cum va fi când voi fi adult și îmi voi aminti de anii de școală de la „Nicolae Bălcescu”. Sper să mai existe astfel de activități și când voi fi eu adult, să pot veni și să spun ce am simțit azi.
Gândindu-mă că atunci când vom fi adulți, la anii de gimnaziu, nu ne vom putea întoarce decât retrăind amintiri, cu lacrimi de emoție în ochi, am ajuns la concluzia că trebuie să ne bucurăm  de acești ani frumoși, de fiecare clipă, de fiecare sfat primit.
(Ioana Dzițac, elevă în clasa a V-a C, la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea)

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 11:05:25 Ora standard a Europei de Est