Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Prezentare de preparate reformiste

„Tradiție și reformă în alimentație”

Prezentare de preparate reformiste

Luni, 26 aprilie 2010, cei mai vestiți bucătari, cofetari și ospătari de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea (din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a I, a XI-a J, a XII-a L și a XI-a H), coordonați de maiștrii instructori Florica Radu și Nogradi Marta, au pregătit și prezentat în fața conducerii școlii, a distinșilor parteneri din Ungaria și a reprezentantului Inspectoratului Școlar, cele mai alese și mai gustoase preparate reformiste.

În 4 februarie 2010, în sala de mese a Colegiului Tehnic  „Mihai Viteazul” din Oradea, a avut loc festivitatea de deschidere a proiectului: „Gastro-reform - Tradiții și reformă în alimentație”, proiect câștigat de „Eötvös József Szakképzõ Iskola és Specialis Szakiskola” din Berettyóújfalu (Ungaria) – liderul de proiect, respectiv Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea – partener de proiect. Ieri, partenerii din Ungaria au revenit la Oradea pentru o nouă reuniune, dominată de bucătarii, cofetarii și ospătarii gazdă care au prezentat șase feluri de aperitive, șase sortimente de mâncare caldă (feluri de bază) și șase feluri de desert, plus un minunat suc natural din legume și fructe.
Ca sa vă aprindem și mai tare pofta, vă vom exemplifica cu câteva preparate care și numai amintite și privite îți antrenează sucul gastric de-ți lasă gura apă: salate de crudități, ciuperci umplute, ragu de ciuperci cu mei, budincă de legume, prăjitură cu cremă de iaurt, tartă cu mere și cereale. La prepararea lor s-a folosit ca materie primă: făină integrală, cereale, legume și fructe proaspete, carne slabă de pui, fără prăjeală în ulei, după cum a ținut să sublinieze maistrul instructor Nogradi Marta, interlocutorul nostru.
La momentul adevărului, preparatele au fost testase de către distinșii invitați și parteneri din Berettyóújfalu – Ungaria (o delegație de șase persoane, patru elevi și doi profesori – Deli Antal și Vekonyne Molnar Emese), prof. ing. Florian Mieluț - inspector școlar de specialitate, conducerea colegiului (director – prof. dr. Ruben Filimon, director adjunct – prof. Mihai Bacoș). La manifestarea culinară au fost invitați și profesori de la școlile partenere orădene și nu numai (de la colegiile tehnice „Traian Vuia”, „Transilvania” și „Șaguna”, Colegiul Economic „Partenie Cosma”, Liceul Teoretic „Ady Endre”, Grupul Școlar Agricol din Cadea și Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” din Oradea).
Pentru hărnicia și priceperea lor, dna Marta a ținut să-i evidențieze pe truditorii care, de la ora 7 la 14, și-au prezentat cartea de vizită și certificatul de cei mai vestiți ospătari, bucătari și cofetari ai colegiului, pregătind gustoasele preparate reformiste, ecologice sută la sută: Claudia Dărăban, Szucs Timea, Claudia Podilă, Cătălin Drăghilă, Mădălina Dărăban și Ramona Sferle; Komendat Edina, Kiss Tunde, Balasz Tunde, Renata Cîmpan, Farkas Henrietta, Monica Mîrzea, Meszaros Judit, Murvai Afrodithe, Greta Naghi, Nagy Attila, Jakab Arnold, Nagy Timea, Torok Anita, Antonia Kendereși, Szilagyi David și Boglarka, Szilagyi Anita, Jakab Noemi, Molnar Edina, Lehoczki Beniamin, Oșvald Andrea, Szeghedi Emese și Vincze Lilla.
Marți, cinci școli în concurs
Unii dintre aceștia au pregătit preparate și pentru concursul pe care Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” l-a găzduit, tot în cadrul acestui proiect de Gastro-reformă, marțea trecută (20 aprilie 2010).
La concursul cu pricina, au participat câte două echipaje din cinci școli: C.T. „M. Viteazul”, „Eötvös József Szakképzõ Iskola és Specialis Szakiskola” din Berettyóújfalu (Ungaria), C. E. „Partenie Cosma”, C.T. „Andrei Șaguna” și Gr. Șc. Agricol din Cadea. La proba practică, fiecare echipaj și-a prezentat preparatul reformist (pregătit acasă), iar la proba teoretică, au avut de ales variantele corecte de răspuns la cele 10 întrebări.
Un juriu de specialitate a acordat premii și diplome pentru cele mai reușite preparate reformiste, dar nu numai.
C.E. „Partenie Cosma” – Cel mai estetic preparat; Cel mai modern preparat
C.T. „Andrei Șaguna” – Cea mai rapidă echipă; Cel mai economic preparat
Gr. Șc. Agr. Cadea – Cel mai gustos preparat; Cea mai organizată echipă
„Eötvös József” din Ungaria – Cel mai creativ preparat; Cel mai tradițional produs
C.T. „M. Viteazul” – Cel mai sănătos preparat; Cea mai curată echipă.
Miercuri – concurs la Berettyóújfalu
12 elevi de la C.T. „Mihai Viteazul” din Oradea (ospătari, bucătari și cofetari) vor participa, mâine (miercuri, 28 aprilie 2010), la un concurs de gătit axat pe agroturism, organizat de partenerii de proiect din Berettyóújfalu (Ungaria), după cum aveam să aflăm de la prof. Georgeta Erdei. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Prezentare de preparate reformiste.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 16:44:22 Ora standard a Europei de Est