Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lecția de ecologie pe tema reciclării, reducerii și refolosirii materialelor reciclabile

Programul național „Școli pentru un viitor verde”

Lecția de ecologie pe tema reciclării, reducerii și refolosirii materialelor reciclabile

Înscriși în programul național „Școli pentru un viitor verde”, elevii și dascălii Școlii cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea întreprind o adevărată campanie de atenționare, sensibilizare și chiar implicare a comunității, prin acțiuni instructiv-educative cu caracter ecologic, programate pe perioada a cinci luni (ianuarie – mai 2010), după cum aveam să aflăm de la coordonatorii principali, prof. dr. Florian Hava (directorul școlii) și prof. psihopedagog Claudia Trifa.

Vineri – dublă activitate, expoziție și colectarea a 2.000 de kg de hârtie, carton și alte deșeuri
Vineri (30 aprilie 2010), în holul de la intrarea în școală, putea fi admirată o expoziție inedită, organizată de elevii și dascălii claselor a IV-a E (inst. Lucia Leț), a III-a G (înv. Felicia Cheregi), a III-a F (înv. Maria Câmpian) și a II-a G (prof. Teodora Sîncelean). Mihai Constantinov (copilul „total” al clasei a IV-a E) a prezentat expoziția, nominalizându-și colegii, fiecare lucrare cu autorii săi, opere de „pionierat”, iar autorii, mari inovatori în materie de confecționat obiecte din materiale reciclabile (cutii de lapte, dopuri de plastic, cutii de chibrituri, PET-uri, cabluri, semnițe, CD-uri uzate, carton și hârtie, ambalaje de tot felul). Mark Barna a realizat macheta aeroportului Oradea; David Sidea, Daniel Gliția și Dan Cosma – un manechin mai puțin obișnuit care o întruchipa pe domnișoara Vara, în toată splendoarea și căldura ei; Alexandru Ardelean și Dorin Plugăr au „fabricat” submarinul „Spintecătorul”; Raul Bonizs s-a prezentat cu vaporul „Tot înainte” („Fram”); Laurențiu Filimon a inventat o mașină de raliu pe care a numit-o „Fulgerul”; mult mai „pașnici”, Denis Ardelean a gândit o așezare fortificată din perioada medievală, Adelina Boța, Marina Seuche și Bianca Toderaș au prins în obiectivul lor gospodăriile țărănești, mulți alții au pregătit aranjamente florale și roboți zâmbitori. Până și avionul lui Þiriac, abandonat pe aeroportul din Oradea (vorba domnului director) și-a găsit locul în expoziție.
„Într-adevăr, Mihai e copilul „total”. El a adunat idei (adică „și-a pus mintea la contribuție”, după cum recunoaște el), a făcut proiectul și a prezentat lecția de ecologie în fața colegilor și a claselor implicate (III G – înv. Felicia Cheregi, III F – înv. Maria Câmpian și II G – prof. Teodora Sîncelean), inițiatorii și coordonatorii proiectului fiind prof. Florica Hava și Claudia Trifa. Mesajul transmis de expoziție este următorul: „Redu, reciclează și reutilizează materialele”, conform afirmației chimistului francez Antoine-Laurent Lavoisier „În natură, nimic nu se pierde, totul se transformă”, ne-a mai spus învățătoarea clasei, inst. Lucia Leț, încântată de expoziție, de prezentarea lui Mihai și de isprava elevilor săi și a partenerilor de proiect.
„Am salvat 34 de copaci!”
Auzind-o pe Claudia Trifa când ne-a declarat că s-a ajuns la 2.000 de kilograme de hârtie, carton și alte deșeuri colectate, Mihai avea să exclame: „Am salvat 34 de copaci!”
Potrivit datelor furnizate de prof. Claudia Trifa, la acțiunile lunii aprilie, la expoziția „Chipurile naturii” și  campania de colectare de hârtie, carton și alte deșeuri au participat peste 1.000 de elevi, plus părinții, ba chiar și personalul redacției „Jurnalul bihorean”.
Coordonatorul principal al programului la nivel de școală, prof. Claudia Trifa, avea să conchidă: „Ce am învățat? Să adoptăm un comportament civic și ecologic prin implicarea zilnică în activitățile de separare a deșeurilor”.
În cinci luni... acțiuni mari și „late”
În luna ianuarie, 60 de elevi din clasele a II-a și a III-a, îndrumați de trei cadre didactice (prof. Florica Hava, Domnica Vicaș și Claudia Trifa), au învățat să protejeze păsările („Și ele sunt ființe vii”) care iernează în țară, asigurându-le adăpost și hrană.
În februarie, 50 de elevi din clasele a IV-a D și F (îndrumați de învățătoarele claselor, Maria Floruț și Gabriela Negruț) au sărbătorit „Ziua mondială a zonelor umede”, adoptând un comportament ecologic responsabil față de zonele umede...
În Luna pădurii (15 martie - 15 aprilie), sub genericul „Să sporim aurul verde” au avut loc plantări de puieți, activități diverse de marcare a evenimentului (Luna pădurii), prin momente artistice, întâlniri, amenajarea unor standuri, concursuri de desene pe asfalt cu tema „Cum protejăm pădurea”, la care au participat elevi din clasele a II-a C și G, I G și a IV-a C, coordonați de prof. Florica Hava, Teodora Sîncelean, Georgeta Bucșa, Diana Zlibuț, Ana Cuc, Claudia Trifa și Csilla Simo-Ritter.
La acțiunile de joi și vineri (colectare de deșeuri – „Adunăm și câștigăm” și expoziția „Chipurile naturii”, au participat elevi, părinți și profesori ai școlii „Dacia” (directorul școlii – prof. dr. Florian Hava, prof. Claudia Tripa, Csilla Simo-Ritter, Florica Hava, Lucia Leț, Maria Câmpian, Felicia Cheregi, Teodora Sîncelean, Carmen Băican și Ioana Mureșan).
În luna mai, deviza este „Merg pe jos, sunt sănătos”. Unii dintre elevii școlii „Dacia” și-au propus ca pentru o zi să renunțe să vină la școală cu mașinile și să participe la activități de igienizare pe malurile Crișului Repede. Asemenea inițiative și-au propus elevii coordonați de Elena Heteș, Maria Costin și întreaga „echipă verde”.
Prin toate aceste acțiuni (mari și „late”), se urmărește adoptarea unui comportament ecologic responsabil față de mediu, luptându-se împotriva poluării, pentru un mediu mai curat și sănătos. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Lecția de ecologie pe tema reciclării, reducerii și refolosirii materialelor reciclabile.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:30:29 Ora standard a Europei de Est