Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Terra - „o planetă albastră” sau un mediu ostil vieții?

Tu decizi

Terra - „o planetă albastră” sau un mediu ostil vieții?

Pământul este un bun al întregii omeniri, este casa întregii umanități, este o minune albastră singulară în sistemul nostru solar. În bunătatea ei, „mama natură” a permis dezvoltarea vieții pe planeta Terra, dând naștere la ecosisteme bogate, permițând evoluției naturale să-și urmeze dezvoltarea pe parcursul miliardelor de ani.

Planeta albastră este casa unui larg biosistem, pornind de la diverse specii de plante și animale, ajungând până la omul incapabil să aprecieze valoarea, splendoarea și frumusețea ei.
22 aprilie este „Ziua Pământului”. Cu ocazia acestui eveniment, elevii Școlii cu clasele I-VIII din Oșorhei au organizat, în perioada 12 - 30 aprilie 2010, o serie de activități prin care, au încercat să identifice efectele poluării mediului, urmările distrugerii iraționale a resurselor de apă potabilă și a ecosistemului înconjurător. Coordonați de profesorii Tișe Claudia și Scriminți Lavinia, împreună cu alte cadre didactice din școală, cu ajutorul Consiliului local Oșorhei, elevii claselor gimnaziale au participat la un proiect educațional, derulat pe mai multe etape, prin care s-a urmărit conștientizarea tinerilor pentru necesitatea conservării, protejării și respectării naturii.
Proiectul a urmărit educarea tinerilor și formarea unor valori morale și civice prin care să înțeleagă efectele poluării asupra mediului de viață înconjurător. Au fost organizate o serie de dezbateri, proiecții și activități practice prin care elevii au putut să observe efectele poluării mediului, importanța apei în natură și metodele de conservare ale acesteia. Au descoperit posibilitățile de economisire și păstrare curată a rezervelor de apă potabilă, modalitățile de combatere a poluării și evitarea distrugerii naturii. Pornind de la ideea că „omul decide dacă mai are viitor pe Terra sau este condamnat distrugerii sale, prin distrugerea mediului în care trăiește”, elevii școlii au căutat soluții pentru posibilitatea de a evita transformarea Pământului într-o planetă ostilă vieții.
Elevii din clasa a VI-a A au plantat copaci și flori în spațiile verzi din școală și comună, ajutând la curățarea și conservarea mediului înconjurător. Au lipit pliante și afișe prin care au încercat să atragă atenția comunității asupra necesității menținerii curățeniei în natură.
În a treia parte a proiectului, împreună cu cadrele didactice, elevii din școală au comemorat „Ziua Pământului” printr-o expoziție de desene și planșe în care au atras atenția societății asupra necesității protejării naturii. Coordonați de profesorii lor, Scriminți Lavinia, Tișe Claudia și Birău Ane-Mari, au organizat o serbare și un concurs de îmbrăcăminte din materiale reciclabile („Eco Styl”), învățând astfel că, pentru protejarea resurselor naturale este necesară reciclarea unor materiale și conservarea altora.
La finalul activității, am încercat să tragem concluziile necesare recunoscând că, un spațiu verde și curat crește șansele de viață ale tuturor, purifică aerul, protejează stratul de ozon și conservă mediul natural al Terrei. (Claudia Tișe)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:22:53 Ora standard a Europei de Est