Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Iau decizii corecte”

În Luna cinstirii…pe plan educațional

„Iau decizii corecte”

Beiușul, burgul românesc din depresiunea care îi poartă numele, alintat de mulți cu denumirea de Binș, are două branduri incontestabile: târgul Binșului și imaginea sa ca oraș cultural – oraș al școlilor.

Aici viața are alte coordonate, se desfășoară și după reguli nescrise, una dintre aceea fiind „Copiii trebuie să facă școală”. Aici educația se împletește cu istoria, cultura și cu tradiția și, iată, cu ocazia sărbătoririi Zilei municipiului Beiuș, în sala mică a primăriei a avut loc lansarea a trei proiecte de activități extracurriculare de către Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaș”. La lansare au participat primarul municipiului Beiuș, prof. ec. Adrian Domocoș, prof. Eugenia Lezeu – directorul adjunct al liceului, directorii școlilor implicate în proiect, profesori, invitați din cadrul primăriei, precum și mulți elevi. De remarcat faptul că, inițial, coordonatorii proiectelor au consultat părinții copiilor implicați în acestea. Iată și proiectele lansate:
„Iau decizii corecte”, proiect elaborat de Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaș”, participant la concursul național de proiecte antidrog „Împreună”, inițiat de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, având ca obiectiv fundamental: reducerea factorilor de risc față de consumul de alcool, tutun și droguri la adolescenți și preadolescenți. Partenerii liceului în acest proiect sunt: Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bihor, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, Autoritatea de Sănătate Publică Bihor, Inspectoratul de Poliție al județului Bihor, Episcopia Ortodoxă a Oradei, Serviciul internațional de Salvare a Copiilor, Organizația din România, Casa Corpului Didactic, Primăria municipiului Beiuș, școlile gimnaziale din Buntești, Curățele, Meziad – structură a școlii din Remetea și comitetul de părinți.
Un alt proiect este „Tinerii dezbat”, proiect inițiat în cadrul Anului european pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, împreună cu partenerii săi - Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună", Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică, Policy Center for Roma and Minorities, precum și Departamentul de Relații Interetnice, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Roma Education Fund Budapesta și Agenția națională pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați. Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaș” este una din cele două unități școlare bihorene selecționate să participe la o campanie de dezbateri și informare referitoare la minorități și grupuri vulnerabile, derulată în cadrul proiectului „Tinerii dezbat" și care vor reprezenta județul la confruntarea regională.
Concursul cu tema „Dacă sunt curat, sunt sănătos”, din oferta educațională a județului Bihor, este o componentă a proiectului „Investește în oameni!” - proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul operațional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane 2007 – 2013. Axa prioritară: „Educația și formarea profesională în sprijinul creșterii economice și dezvoltării societății bazate pe cunoaștere”. Domeniul major de intervenție: 1.1  „Acces la educație și formare profesională inițială de calitate”. Titlul proiectului: „Oferte educaționale inclusive extracurriculare și extrașcolare pentru formarea stilului de viață sănătos și a cetățeniei active pentru copiii din comunități dezavantajate, cu precădere rurale în învățământul preuniversitar din România”. Cod Contract: POSDRU/1/1.1/S/7. Beneficiar: Ministerul Educației Cercetării, Tineretului și Sportului, A.7.4. Organizarea de concursuri pentru elevi (activități extracurriculare și extrașcolare).
La încheierea manifestării, dra Eugenia Lezeu îmi mărturisea: „Aici s-a încetățenit obiceiul ca luna aprilie să fie declarată lună a cinstirii. Dedicăm municipiului Beiuș, în Luna cinstirii, cu ocazia Zilelor sale, oferta activităților extracurriculare desfășurate la Liceul Pedagogic ,,Nicolae Bolcaș”, constând în derularea a șase proiecte naționale, dintre care trei au fost lansate oficial în sala mică a primăriei, azi 19 aprilie. La ora actuală, în școală se mai derulează trei proiecte: simpozionul „Media@Junior ”, „O lacrimă pentru Terra” și „Nouă ne pasă”.

                       

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:07:20 Ora standard a Europei de Est