Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„O lacrimă pentru Terra”

Patru parteneri din Beiuș, București și Lugoj

„O lacrimă pentru Terra”

Pe 22 aprilie 2010, a debutat la Beiuș etapa a II-a a proiectului „O lacrimă pentru Terra”.
Reamintim inițiatorii proiectului: Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaș”, Colegiul Național „Samuil Vulcan” din Beiuș, Grupul Școlar „Doamna Stanca” din București și Școala cu clasele I-VIII nr. 2 - Lugoj, județul Timiș.

  „Să ajutăm Pământul să zâmbească”
Joi, 22 aprilie, de Ziua Pământului, a debutat, la Colegiul Național „Samuil Vulcan” din Beiuș, etapa a doua a proiectului educațional național „O lacrimă pentru Terra”. Prima activitate, desfășurată sub genericul „Să ajutăm Pământul să zâmbească”, a fost susținută de elevi ai claselor a IX-a B, C, D și E, coordonați de prof. Claudia Iagăr și Elena Ojică. Proiectele lor, realizate în echipe, au reunit eseuri, poezii, proză scurtă, scrisori de mare sensibilitate. Elevii au înfățișat Planeta albastră prin ochi proprii, călătorind imaginar în trecutul virginal al Pământului, prezentul cenușiu, poluat, dar și într-un viitor pe care-l doresc, asemeni lor, frumos, curat, pur. Creațiile literare au fost măiestrit ilustrate de planșe, desene și prezentări power point tematice. Titlurile proiectelor sunt sugestive pentru tema dezbătută: 1001 lacrimi pentru Terra, Mulțumește-ți planeta, Lampa magică, Stop poluării, Unde ajungem? În viitor, Prietenul la nevoie se cunoaște, Omul și natura, Anul 2459, Terra, Să facem Pământul să zâmbească.
La finalul activității, publicul a vizitat expoziția de grafică, desen și pictură realizată de elevi ai claselor V – XII, sub îndrumarea profesorilor Cătălin Iagăr și Claudia Bocșe.
Coordonatorul etapei a doua, prof. Mihaela Ilieș, precizează că în perioada 26 – 30 aprilie se vor derula celelalte activități, în care chimiștii, fizicienii, biologii, artiștii și lingviștii vor ajuta Pământul să zâmbească.
Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaș”
Aceeași temă generoasă a avut-o și etapa a II-a desfășurată la Liceul Pedagogic. Joi, de „Ziua Pământului” s-a finalizat proiectul „Viitorul Terrei este în mâinile noastre”  care impunea realizarea de către elevii clasei a VI-a B a unui afiș. Cu migală și măiestrie, punându-și în valoare fantezia, elevii coordonați de prof. Claudia Popa au realizat un afiș de dimensiunea 100x70 cm. Pe care l-au expus pe holul mare al liceului.
Proiectul „S.O.S. Natura”, coordonat de prof. Dacian Moruț, Laura Herman și institutoarele Adela Moruț și Natalia Sava, este dedicat claselor din învățământul primar și constă în două secțiuni: pictură și creație literară (sub formă de concurs). Vineri, 23 aprilie, s-au decernat și premiile, lucrările fiind evaluate de un juriu din care a făcut parte prof. Stela Vesa, artist plastic, membru al Asociației Artiștilor Plastici din România. Cea mai mică premiantă a fost Giulia Varianini din clasa I B.
Două proiecte în derulare, tot în cadrul acestei etape, sunt concursul de fotografii și eseuri pentru clasele de filologie – jurnalism „Un colț de rai pe Pământ”, coordonat de prof. Rodica Mărcuț și Adriana Gligor și „Natura și noi”, coordonat de prof. Monica Matica, Daniela Ardelean și Mona Dumitraș. Acestea se vor finaliza până în 29 aprilie.(Simion Suciu)

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 16:13:18 Ora standard a Europei de Est