Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Oradea va fi „capitală” europeană pentru elevi și profesori din Anglia, Italia, Franța, Olanda și Grecia

Timp de patru zile

Oradea va fi „capitală” europeană pentru elevi și profesori din Anglia, Italia, Franța, Olanda și Grecia

Miercuri (5 mai 2010), la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea au sosit delegațiile de elevi și profesori din cinci țări europene (Anglia, Italia, Franța, Olanda și Grecia), partenere în cadrul proiectului multilateral Comenius, intitulat M.E.T.E.R. (Măsurarea dimensiunii pământului prin colaborări și cercetări realizate de elevi din țări europene), finanțat de Comisia Europeană pentru educație și cultură prin programul „Învățare pe tot parcursul vieții”, implementat în România de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP).

Proiectul, cu titlul „Measuring the Earth Through European students’ Research and colaboration”, cu acronimul „METER”, se desfășoară în parteneriat cu școli din Franța, Italia, Olanda, Grecia și Marea Britanie, respectiv din Lyon, Roma, Amsterdam, Atena și Birmingham.
Într-un articol anterior, dna prof. Nicoleta Pazmany – cordonatorul național al acestui proiect – ne-a povestit despre cea de-a doua întâlnire din cadrul acestui proiect, desfășurată la Roma (în perioada 15 - 21 martie 2010). La întâlnirea din capitala Italiei, C.T. „Mihai Viteazul” a fost reprezentat de prof. Nicoleta Pazmany – coordonator de proiect, Daniela Lupaș - profesor de engleză, Horea Abrudan - profesor de informatică și elevii: Georgiana Gavra, Robert Indrieș, Lencar Călin și Marian Muț.
Ce s-a întâmplat la Roma?
„Activitățile principale s-au desfășurat sub forma unor workshop-uri tematice, dar au avut loc și deplasări în oraș, în locuri reprezentative pentru subiectele în discuție, ca de exemplu la vechiul observator al Romei de la Colegiul Roman, unde a făcut observații și Galileo Galilei, la Bazilica Santa Maria degli Angeli, în a cărei pardoseală se află încrustat în bronz și marmură primul meridian al Romei sau la Trinita Dei Monti, unde se găsește un cadran solar deosebit.  S-au efectuat, de asemenea, activități de observare a cerului pe timp de noapte de pe terasa școlii G.G. Belli, foarte bine echipată în acest sens.
Echipele participante la activități au fost formate din elevi provenind din școli diferite, atmosfera creată astfel fiind una de colaborare și interes pentru activitățile desfășurate în comun.
 Workshop-ul prezentat de echipa școlii noastre avea ca obiectiv inițierea elevilor italieni, mai mici ca vârstă, a elevilor greci, precum și a celor francezi în determinarea distanțelor prin metoda paralaxei. Workshopul realizat și prezentat în totalitate de elevi a fost un adevărat succes prin faptul că a trezit interesul și curiozitatea copiilor prezenți care s-au implicat total. S-a remarcat în acest context întreaga echipă, cu o mențiune specială pentru Robert, care prin maniera de a explica, a reușit să se facă foarte agreat de copii, dar trezind în egală măsură și admirația profesorilor și entuziasmul părinților.
Elevii colegiului nostru s-au remarcat, de asemenea, la concursul de „orienteering”, grupele în care ei au participat fiind clasate pe locurile II și III”.
Am citat din articolul respectiv.
Ce se va întâmpla la Oradea?
Participanții la întâlnirea de proiect vor desfășura activități specifice și de socializare într-un mediu multicultural și în contextul Zilei Europei, prin desfășurarea de workshop-uri pe teme de fizică și astronomie.
Prin tematică, activitățile proiectului urmăresc evoluția sistemului de măsurare, începând cu măsurători ale razei Pământului realizate înaintea erei noastre, de către Eratosthenes și evoluând apoi în complexitate până la a considera Terra un etalon de măsură și reper în cunoașterea Universului.
Abordarea se bazează pe concepte de interdisciplinaritate și transdisciplinaritate, fiind orientată nu doar pe științe (fizică, matematică, astronomie, geografie), ci și pe disciplinele umaniste (istorie, literatură, filozofie, limbi străine), tematica proiectului fiind concepută tocmai în acest scop, după cum aflăm de la organizatorii evenimentului.
„Astfel, elevii își pot forma o perspectivă mai cuprinzătoare asupra subiectului abordat și își dezvoltă atât spiritul de observație și cercetare, cât și abilitățile necesare comunicării într-o altă limbă, dezbaterilor și utilizării competențelor în domeniul IT.
Proiectul facilitează deschiderea spre spațiul extrașcolar pentru a profita de resursele pe care acesta le oferă (muzee, biblioteci, observatoare astronomice), cât și pentru comunicarea rezultatelor într-o manieră inovatoare.
Activitățile sunt concepute a se desfășura în maniera atelierelor de lucru, astfel încât implicarea elevilor să fie maximă. Aceasta va permite nu doar acumularea de cunoștințe, ci și crearea de abilități și totodată premise pentru o colaborare de tip european între elevi, provenind din școli, țări și culturi diferite”, a precizat directorul colegiului, prof. dr. Ruben Filimon.
Să mai spunem că la primirea distinșilor oaspeți și parteneri, precum și la festivitatea de deschidere a reuniunii au onorat cu prezența generalul adjunct al Inspectoratului Școlar al județului Bihor, prof. Ilie Crăciun, precum și prof. ing. Florian  Mieluț, inspector școlar de specialitate, care au dorit să gireze și să asigure oaspeții că reuniunea de la Oradea va fi o reușită, cunoscând potențialul și deschiderea gazdelor, experiența și profesionalismul partenerilor orădeni.
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Oradea va fi „capitală” europeană pentru elevi și profesori din Anglia, Italia, Franța, Olanda și Grecia.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:13:39 Ora standard a Europei de Est